בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בתבונה
הודעות: 685
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי בתבונה » ה' ספטמבר 28, 2017 6:18 pm

בקובץ מאמרים, מאמר על התשובה.
מקשה שאם מצינו גבי מצוות שאם תהה על הראשונות הפסיד המצוות, א"כ מהי חידושה של מצות התשובה, והרי גם בזה נוכל לומר שאם תהא על הראשונות בעבירותיו הפסידם וימחקו לחלוטין.
ותי' בשם מרן ה"חפץ חיים" דאכן תשובה מאהבה אין חידוש שמכפר, כיון שהוא כדוגמת "תוהא על הראשונות", והחידוש הוא שעוונות נהפכים לזכויות
אך תשובה מיראה, שבעצם אינו מתחרט מעצמו על העבירות אלא רק מחמת יראת העונש, כה"ג איכא חידוש במצות התשובה.
ושמעתי להקשות שחז"ל אמרו
שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו אמרו להם [משלי יג כא] חטאים תרדף רעה שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו אמרה להן [יחזקאל יח ד] הנפש החוטאת היא תמות שאלו לקודשא בריך הוא חוטא מהו עונשו אמר להן יעשו תשובה ויתכפר לו.


מדוע החכמה והנבואה לא אמרו שיעשה תשובה מאהבה ויתכפר לו?

עזריאל ברגר
הודעות: 2777
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 28, 2017 7:38 pm

הנבואה (שם!) אומרת את כל הענין של תוהה על הראשונות, וצע"ק.

יזל מדליו
הודעות: 272
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' ספטמבר 28, 2017 8:00 pm

[במחילה מפותח האשכול שאין הדברים כ"כ קשורים לעצם הקושייה שלו.]

לא זכיתי להבין את עצם הקושייה המפורסמת של הגר"א וסרמן בקובץ מאמרים.

כאשר אדם עשה מצווה והתעלה ממנה, עתה שהוא מתחרט זה מעשה עבירה שמראה שאינו מחובר למצווה שהוסיפה בו נדבך בבניינו ולכן הפסיד עתה את המצווה כלומר רק מעכשיו הוא מפסיד את המצווה,

אבל כאשר עושה עבירה הוא כאילו חתך עם סכין בבשרו וחתך מחיותו, ומה טעם שע"י חרטה הוא יקבל תוספת ולכן באמת תשובה בסופו של דבר זה ע"י הקב"ה שהוא עצמו מטהר ו"מחדש" את לבו ונפשו של האדם כמאמר הכתוב "לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון [b]חדש[/b] בקרבי". והוי כמו הולדה מחדש שהכל מצד החסד והרחמים כמו כאשר אדם נולד אין שום סיבה שהאדם יקבל את חייו אלא הכל חסד ורחמים.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 55
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' ספטמבר 28, 2017 9:32 pm

יזל מדליו כתב:[במחילה מפותח האשכול שאין הדברים כ"כ קשורים לעצם הקושייה שלו.]

לא זכיתי להבין את עצם הקושייה המפורסמת של הגר"א וסרמן בקובץ מאמרים.

כאשר אדם עשה מצווה והתעלה ממנה, עתה שהוא מתחרט זה מעשה עבירה שמראה שאינו מחובר למצווה שהוסיפה בו נדבך בבניינו ולכן הפסיד עתה את המצווה כלומר רק מעכשיו הוא מפסיד את המצווה,

אבל כאשר עושה עבירה הוא כאילו חתך עם סכין בבשרו וחתך מחיותו, ומה טעם שע"י חרטה הוא יקבל תוספת ולכן באמת תשובה בסופו של דבר זה ע"י הקב"ה שהוא עצמו מטהר ו"מחדש" את לבו ונפשו של האדם כמאמר הכתוב "לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון [b]חדש[/b] בקרבי". והוי כמו הולדה מחדש שהכל מצד החסד והרחמים כמו כאשר אדם נולד אין שום סיבה שהאדם יקבל את חייו אלא הכל חסד ורחמים.


דומה שאין הקושיא בעיקר על ה"לומדות" של תשובה, אלא על ה"סברא": למה הקב"ה ברא עולם שמצוה שעשה יכול לעקור ע"י חרטה, ואילו עבירה -בלי החידוש של תשובה "מן הטובות אשר היטיב וכו׳"- אינו יכול לעוקרו? הלא מידה טובה מרובה וכו׳ ונמצא מדת הדין לוקה!! והוא תימה רבתי יציבה בארעא!! עד כדי כך שהקדוש מראדין הוכרח לחדש חידוש עצום שאכן אין כל חידוש בתשובה מיראה!

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 55
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' ספטמבר 28, 2017 9:36 pm

וכדאי להוסיף שאין הקושיא על הגמ׳ מוכרחת, ששם כתוב מרד באחרונה אין מזכירין לו שום זכות, ויש מקום לחלק בין מרד לתשובה וכן בין אין מזכירין וכפרה. אך על הר"מ קשה שכ׳ תהה על הראשונות וכו׳

שומע ומשמיע
הודעות: 1042
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ספטמבר 28, 2017 11:24 pm

אינני מבין את כל התשובות שמגיעות למסקנה, שתוהה על הראשונות זו סוגיה אחרת מתשובה.
הלא הפרשה ביחזקאל שהיא המקור לתוהה על הראשונות, מקבילה את זה [להבדיל] לתשובה.

עזריאל ברגר
הודעות: 2777
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 29, 2017 12:25 am

שומע ומשמיע כתב:אינני מבין את כל התשובות שמגיעות למסקנה, שתוהה על הראשונות זו סוגיה אחרת מתשובה.
הלא הפרשה ביחזקאל שהיא המקור לתוהה על הראשונות, מקבילה את זה [להבדיל] לתשובה.

והוא אשר דיברתי לעיל.

שומע ומשמיע
הודעות: 1042
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' ספטמבר 29, 2017 10:36 am

עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:אינני מבין את כל התשובות שמגיעות למסקנה, שתוהה על הראשונות זו סוגיה אחרת מתשובה.
הלא הפרשה ביחזקאל שהיא המקור לתוהה על הראשונות, מקבילה את זה [להבדיל] לתשובה.

והוא אשר דיברתי לעיל.

נכון, לא שמתי לב.

בברכה המשולשת
הודעות: 8492
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 30, 2017 11:22 pm

יש ע"ז מאמר בקובץ בית יצחק (ישיבת רי"א. יש באוצר) שנת תשנ"ד

יזל מדליו
הודעות: 272
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: בקושייה המפורסמת: מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד המצוות

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' אוקטובר 06, 2017 2:35 pm

שומע ומשמיע כתב:אינני מבין את כל התשובות שמגיעות למסקנה, שתוהה על הראשונות זו סוגיה אחרת מתשובה.
הלא הפרשה ביחזקאל שהיא המקור לתוהה על הראשונות, מקבילה את זה [להבדיל] לתשובה.


אולי זה מתחיל הפוך שתוהה על הראשונות נלמד ממצוות התשובה שחידשה התורה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים