מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 26, 2017 6:42 pm

במשנ"ב כתב שאין אומרים כי אין כ"כ רצון במנוחתנו, במחזורים ראיתי שכן כתבו לומר ובסידור אחד ראיתי שבכל התפלות לא כתב ובנעילה כן
למישהו יש הסבר לענין אמירה זו?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2017 9:38 am

או מקורות הדנים בענין?

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי בני ברקי » ש' ספטמבר 30, 2017 11:18 pm

מדוע בכל המחזורים נדפס או"א רצה במנוחתינו כשחל יוה"כ בשבת והמ"ב פוסק לא לומר זאת? עד כדי כאשר החזן ת"ח ולא אומר את זה הקהל מתקן אותו...
כמו מי פסקו המחזורים???

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 01, 2017 1:14 am

אף אדה"ז בשולחנו כתב שלא לומר או"א רצה במנוחתנו, ובהערת המו"ל בהוצאה חדשה כתבו על דבריו בזו הלשון:
לבוש שם, ובסי' תקפב ס"ח. מ"א שם. ובסידור כתב לאמרו (כבסידור האריז"ל וסידור השל"ה, ובגדי ישע (וינר) סי' תקפב), ושם הנוסח: רצה נא במנוחתנו.

ומדבריהם למדנו:
א. מקור המשנ"ב הוא מהלבוש (וכפי שציין בעצמו).
ב. יש חולקים, והם כנראה המקובלים, והמנהג כנראה התפשט כדבריהם.
ג. כנראה שמדפיסי הסידורים והמחזורים לא היו קטלי קניא באגמא...

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' אוקטובר 01, 2017 1:35 pm

בלוח א"י כותב ג"כ שלא לאומרו.
שאלתי ביו"כ ת"ח אחד ואמר לי שיאנו זוכר מקור שאומר להגיד. אך הדברים נאמרו ביני לביני אז אינם ברי סמכא כ"כ

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי אריך » א' אוקטובר 01, 2017 2:14 pm

מתוך מה שכתבתי במק"א:

אין אומרים "רצה במנוחתנו", שכיון שהוא יום תענית אין כ"כ רצון במנוחתינו, אבל "הנחילנו ה"א באהבה וברצון שבת קדשך וכו'" יש לומר, שהוא תפילה על כל שבתות שבשנה בלא יוה"כ (לבוש ומג"א סי' תריט).
ודברי הלבוש עשירים טפי בסי' תקפב, ח: "אבל ביו"כ כשחל בשבת אין צריך לומר רצה במנוחתנו כו' כיון שהוא יום תענית ואין לנו כ"כ רצון במנוחתנו שהרי הוא יום ענוי ואיך נתפלל שירצה הש"י במנוחתנו שאינה מנוחה גמורה כיון שהוא יום ענוי".
וביאור הדברים, שמנוחה אינה רק "אי עשיית מלאכה", אלא הוא מלשון נייחא, וראיה לדבר מהמכילתא שהובאה בתוס' שבת קכב, א עה"פ למען ינוח שורך וחמורך – "יכול לא יניח לבהמתו לתלוש עשבים, ת"ל למען ינוח ואין זה נוח אלא צער", למדנו שלשון מנוחה בשבת הוא מלשון 'נוח', כלומר מנוחת מרגוע ואושר שמביאה להעדר צורך בעשייה, כי הכל טוב. ועל כן, ביוה"כ שהוא יום עינוי לא שייך לומר שיש כאן מנוחה וסיפוק.
אמנם בבגדי ישע בסי' תקפג חולק על הלבוש: "דזה עיקר המנוחה שאנו מקיימין רצון הבורא כי על שהפריש אותנו מל"ט מלאכות לעבודת ה' שהוא מעין עוה"ב, והשתא אנו מקודשים יותר שיש לנו קדושת שבת ויו"כ א"כ יש לנו לברך ברכה כפולה ומכופלת על זה . ועוד נקרא מנוחה יותר שאנו בטוחים שיכפר לנו עוונותינו אין לך מנוחה יותר מזה".

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 01, 2017 3:42 pm


שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 02, 2017 4:21 am

ואם תמצא לומר שהמדפיסים הדפיסו את זה ע"פ המחזורים הישנים (שעד לפני כ20 עוד היו משתמשים בצילומים שלהם) שנדפסו עוד קודם שהמ"ב פסק כן

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 02, 2017 6:40 am

שבטיישראל כתב:ואם תמצא לומר שהמדפיסים הדפיסו את זה ע"פ המחזורים הישנים (שעד לפני כ20 עוד היו משתמשים בצילומים שלהם) שנדפסו עוד קודם שהמ"ב פסק כן

קשה לי להאמין שיש היום מהדורות-צילום מלפני שהלבוש פסק כן.
זה לא חידוש של המשנ"ב!!!

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: או"א רצה במנוחתינו-יוה"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 02, 2017 12:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבטיישראל כתב:ואם תמצא לומר שהמדפיסים הדפיסו את זה ע"פ המחזורים הישנים (שעד לפני כ20 עוד היו משתמשים בצילומים שלהם) שנדפסו עוד קודם שהמ"ב פסק כן

קשה לי להאמין שיש היום מהדורות-צילום מלפני שהלבוש פסק כן.
זה לא חידוש של המשנ"ב!!!

פספסת את הכוונה.
יש עשרות אם לא מאות פסקי הלכה של הלבוש בעניני תפילה שלא נתקבל הלכה כמותו.

מה שקרה שמאז שחוג מסוים קיבלו התורה מחדש בעיר בני ברק ת"ו אחר שנת תש"ח ללא מסורת כלשהו, נוצר מגמה חדשה לשנות את הפסקים המקובלים לפסקי המשנ"ב.

ולפי"ז שאלו איך זה שבמחזורים איתא הנוסח ע"פ המנהג הישן ולא לפי המשנ"ב.
וע"ז עניתי שהמחזורים עוד מתייחסים למהדורות צילום שנדפסןץו לפני המשנ"ב.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רצה במנוחתנו ביו"כ שחל בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 02, 2017 8:31 pm

הגרמ''צ ברגמן.PDF
(869.74 KiB) הורד 242 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים