מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' אוקטובר 01, 2017 1:06 am

כתב הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה ב

ומה היא התשובה הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד שנאמר יעזוב רשע דרכו וגו', וכן יתנחם על שעבר שנאמר כי אחרי שובי נחמתי, ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם שנאמר ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו וגו', וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו.

לכאורה דברי הרמב"ם שצריך לומר עניינות אלו שגמר בלבו מוסבים על כל מה שכתב לעיל, גם על מה שגמר בלבו לא לעשות עוד את החטא, ויש להקשות מדוע לא מזכירים בנוסח הוידוי את הקבלה לעתיד [אמנם גם החרטה אינה כל כך מודגשת ונמצאת רק במילים "ולא שווה לנו", אך הקבלה לעתיד לא מוזכרת כלל].

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' אוקטובר 01, 2017 1:24 am

ראה במצ"ב. שאלתך נמצאת בעמוד השני שבקובץ, התשובה הישירה לשאלתך נמצאת בעמוד האחרון שבקובץ הזה.
קבצים מצורפים
שלבי התשובה והוידוי - מתוך טל חיים ימים נוראים, מהדורה ראשונה.PDF
(924.74 KiB) הורד 205 פעמים

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' אוקטובר 01, 2017 1:27 am

דברים נפלאים מאד. יישר כח גדול. הזכרתני שכעין זה שמעתי לפני כמה שנים מהגאון רבי משה שוחטוביץ שליט"א באחד משיעוריו המיוחדים לפני ימים נוראים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 01, 2017 1:29 am

בלוח עיתים לבינה מביא, כמדומני מהגרח"ק, ש"שלא אחטא עוד" זה גם קבלה לעתיד.
ועפ"ז אמרתי לאשה שאם קשה לה לומר על-חטא שתאמר רק את הוידוי הקצר ואת פיסקא זו (וידוי דר"ה זוטי כמדומני).

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: למה לא מזכירים בוידוי קבלה לעתיד

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' אוקטובר 01, 2017 1:33 am

עזריאל ברגר כתב:בלוח עיתים לבינה מביא, כמדומני מהגרח"ק, ש"שלא אחטא עוד" זה גם קבלה לעתיד.
ועפ"ז אמרתי לאשה שאם קשה לה לומר על-חטא שתאמר רק את הוידוי הקצר ואת פיסקא זו (וידוי דר"ה זוטי כמדומני).

זה בעצם מה שכתוב בקובץ לעיל מהרב שמואל טל שליט"א, ושם נתן ביאור יפה למה אומרים זאת בלשון תפילה ולא בלשון קבלה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים