מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת אתרוג בראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

אכילת אתרוג בראש השנה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ג' פברואר 20, 2018 12:02 pm

הטור כתב שנוהגים לאכול אתרוג בראש השנה בין שאר הדברים המוזכרים בגמרא.
הבית יוסף כ' שלפנינו ליתא לאכילת אתרוג בראש השנה.

ונראה לי לבאר דברי הטור על פי דברי הגר"א שציין מקור לאכילת התפוח כיוון שמעשה קבלת הברכות של יעקב אבינו היה כידוע בראש השנה (היינו על פי הזוהר) ומבואר בגמ' תענית עה"פ "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה'" היינו חקל תפוחין.

ואם כך יש מקור נפלא לדברי הטור, שהרי כתבו תוס' על אתר שריח תפוחים היינו אתרוגים.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אכילת אתרוג בראש השנה

הודעהעל ידי לייטנר » ג' פברואר 20, 2018 12:30 pm

פורסם על כך מאמר נרחב (דומני בקובץ של ישיבת הגולן).

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אכילת אתרוג בראש השנה

הודעהעל ידי קראקובער » ג' פברואר 20, 2018 12:53 pm

ורגמוהו (ל)כל העם באתרוגיהן..

DSC_55961-416x277c.jpg
DSC_55961-416x277c.jpg (39.59 KiB) נצפה 2271 פעמים

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: אכילת אתרוג בראש השנה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ג' פברואר 20, 2018 8:18 pm

לייטנר כתב:פורסם על כך מאמר נרחב (דומני בקובץ של ישיבת הגולן).


אשמח למראה מקום מדוייק

זה היה חשבון כל כך פשוט שברור לי שקידמוני בזה

אריה הכהן
הודעות: 323
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

אתרוג בראש השנה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ד' ספטמבר 25, 2019 10:31 pm

האתרוג בראש השנה

אמרו חכמינו זכרונם לברכה (בהוריות יב'. ועי' ובכריתות ה' ע"ב): סימנא - מילתא היא [הסימן - ממש יש בו]. ולפיכך עושים בראש השנה סימנים המראים לטובה, שנזכה בדין ושתתחדש עלינו שנה טובה, והגמ' שם מביאה סוגי מאכלים שרגילים לאכול בראש השנה לסימן טוב. יש הנוהגים לאכול בראש השנה את כל המאכלים שהובאו בגמ', ומתפללין את הבקשות הנזכרים בשו"ע וברמ"א (סי' תקפג'), וכן עוד מיני מאכלים הנאכלים לסימן טוב שהוסיפו בספרי הגאונים והראשונים ובפוסקים האחרונים וכן בספרי המנהגים. ויש שאין מקפידין אלא על מקצת ממיני המאכלים. יה"ר שיתקבלו תפילותינו לרצון לפני אדון כל.
דבר מעניין ביותר כותב הטור שרגילים לאוכלו בראש השנה והוא ה'אתרוג', וכך הייתה גירסת הגמ' שלפניו וז"ל (סי' תקפ"ג): אמר אביי השתא דאמרת סימנא מלתא היא יהא איניש רגיל למיכל בריש שתא אתרוגא קרי רוביא כרתי סלקי ותמרי, ע"ש. וכבר עמד על כך הבית יוסף וכתב: ומה שכתב רבינו אתרוגא, ליתא בגמרא בנוסחי דידן. ובפרישה שם כתב, שיש ליתן טעם לאתרוג שכתב הטור, משום שנקרא 'פרי עץ הדר', ועל דרך שכתב המרדכי שאוכלים בר"ה בשר שמן. וז"ד המרדכי בריש יומא, מה שאנו אוכלים בשר ושותין דבש וכל מיני מתיקה, כדי שתהא שנה הבאה עלינו לטובה מתוקה ושמינה, וכתוב בספר עזרא: אכלו משמנים ושתו ממתקים.
בספר מאמר מרדכי (לרבי מרדכי כרמי, סי' תקפ"ג ס"ק א'. י"ל בליוורנו בשנת תקמ"ד) כתב, שקרוב הוא לומר שמה שכתב הטור 'אתרוגא' הוא טעות סופר, דהא אח"כ כשבא הטור לבאר הסימן טוב שלכל מאכל ומאכל, לא הזכיר אתרוג ולא קא יהיב עליה סימנא. אמנם הרב ראש יוסף לא כתב כן, ע"ש שנתן טעם לאכיל אתרוג ואינו מוכרח. רבי חיים פלאג'י בספרו 'מועד לכל חי' (סי' יב' סעי' כג') כתב על דברי המאמר מרדכי: וליתא. וביאר, ובטור כתוב 'אתרוגא', ופי' בספר משחא דרבותא (דף רז' ע"ג) משום דכתיב ביה: 'הדר', הדר באילנו משנה לשנה (סוכה לה' ע"א), וי"ל ג"כ דנזכה ונחיה לקיים מצות פרי עץ הדר. או כמו שהוא (הגברא) הדר ויהיו הפירות מבטנו מהודרים ומזורזים לעבודת השי"ת ויהיה כוונתו לשם שמים. ובספר פרי האדמה (ח"א דף כז' ע"ב) כתב דמנהג עיה"ק ירושלים תוב"ב הוא לחלק בליל ב' של ר"ה אתרוגים, כדי לומר שהחיינו, ע"ש. (עי' מ"ב סי' רכה' ס"ק טז'). ואני אומר, דבמקום שנמצא אתרוגים טוב להם שיעשו מתיקה מהם כדי להמתיק להבאים לבקר בר"ה.
ובנו רבי יוסף פלאג'י בספרו 'יוסף את אחיו' כתב, ול"נ דלא בחינם נפל טעות בדברי הטור ז"ל וכתוב שיהא רגיל לאכול אתרוגא בריש שתא, דנכון לי הדבר ויש לאכול אתרוגא והוא דמצינו במס' ברכות (נז' ע"א) דהרואה אתרוג בחלום הדור הוא לפני קונו, שנאמר (ויקרא כג' מ'): פרי עץ הדר, ע"ש. וא"כ השתא ומה בראיה בחלום הוא סימנא טבא שהוא הדור לפני קונו, וההדור לפני קונו הוא דחיל חטאין וירא שמים ובתורת ה' חפצו ובמצותיו חפץ מאוד, וכ"ש כשעושה מעשה בפועל בהקיץ בריש שתא ואוכל האתרוג עצמו שהוא פרי הדר. וביהי רצון שאומר הוא: שיהא סימנא מילתא שיהא כל השנה כולו כהדר"ת הדור לפני קונו בתורה ובמצוות, כמו שנוהג לאכול רוביא ואומר, יהי רצון שירבו זכויותינו כרוביא. ועוד כתב, ועוד נראה לע"ד לומר שנכון לאכול בליל ר"ה אתרוג, יען דאיתא ברז"ל (בראשית רבה פ"ו ז'), דאילן שאכל אדם הראשון אתרוג היה (עי' בשפתי חכמים, בראשית א' יא), וכדי לתקן חטא זה של אדה"ר שהיום הזה נולד אדה"ר היום הרת עולם, שייך לאכול אתרוג שאכל אותו וקלקל העולם ואנחנו לתקן אותו פרי עצמו שהיה אתרוג באותו יום עצמו באכילתו שנהיה אנחנו הדור לקיים כל מצותיו ית"ש כל השנה כולו מראשית השנה ועד אחרית שנה, ע"ש עוד מש"כ. (וע"ע מש"כ בשדי חמד ח"ו מערכת ר"ה סי' ב'. ובשו"ת להורות נתן, מועדים ח"ג, ר"ה).
בהגה' רבי יצחק דוב הלוי במברגר, אבד"ק ווירצבורג, על הטור (סי' תקפ"ג) ביאר שישנו קשר בין אכילת תפוח בר"ה לאכילת אתרוג, דאיתא בגמ' שבת (פח' ע"א): אמר רבי חמא ברבי חנינא מאי דכתיב: כתפוח בעצי היער וגו' למה נמשלו ישראל לתפוח לומר לך מה תפוח זה פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע. ובתוס' הקשה ר"ת שהרי אנו רואים שגדל כשאר אילנות? ומפרש דתפוח היינו אתרוג, וריח אפך כתפוחים (שה"ש ז' ט'). מתרגמינן, כריחא דאתרוגא. ואתרוג פריו קודם לעליו שדר באילן משנה לשנה ואחר שנה נושרין עליו של אשתקד ובאין עלין אחרים הוי פריו קודם לאותם עלים, ע"ש. א"כ לפי פי' ר"ת שהאתרוג נקרא תפוח וכמו"כ אוכלין אתרוג בראש השנה. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי).


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים