ב' חלקים בתקנה דר' אבהו - פורום אוצר החכמה

ב' חלקים בתקנה דר' אבהו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לב_לדעת
הודעות: 38
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

ב' חלקים בתקנה דר' אבהו

הודעהעל ידי לב_לדעת » ו' אוגוסט 10, 2018 3:51 pm

לכאו' מוכח מדברי הגמ' בר'ה (לד.) שיש ב' חלקים בתקנתא דר' אבהו:

הא' לתקוע כל סוגי התרועה.
(או מחמת ספיקא, כהרמב'ם, או מחמת שלא יהיה פלוגתא בעמ'י, כרה'ג. ועל אף שרה'ג אומר במפורש שתקנת ר' אבהו לתקוע הכל. י'ל שבחלק הזה לא פליג הרמב'ם)

הב' הוא ייסוד תרועה חדשה שהוא גנח ויליל יחד.

והנה לכאו' ד'ז משמע בגמ'. דאחר שר' אבהו אומר לתקוע ש'ת, הגמ' שואלת שלא יוצא בשברים, שהרי יש הפסק בין השברים לתקיעה שלאחריה. וכן אינו יוצא בתרועה משום הפסק לתקיעה שלפניה.
והנה יקשה, שהגמ' היתה צריכה לשאול מדוע אינו תוקע שברים. ולא בנוסח שיש הפסק בין השברים לתקיעה. שאין תקנתא דר' אבהו לתקוע שברים! אלא לתקוע שברים תרועה. ומאי קושיא דהגמ' שאינו יוצא בתקיעת השברים או התרועה. הרי לא זה היתה תקנה דר' אבהו.

אלא י'ל שהגמ' הבינה שתקנה דר' אבהו לתקוע ש'ת ובזה לצאת את שני סוגי התרועות. וכלפי זה באה השאלה שאינו יוצא יד'ח משום הפסק בתקיעות. וא'כ מאי תקין ר' אבהו.
ולאחמ'כ יסדה הגמ' שיש תרועה חדשה של גניח ויליל. ולכן איתקין ש'ת.
אכן החלק הקודם של התקנה, ההבנה של הגמ' בהו'א, לתקוע את כל סוגי התרועות, נשאר גם למסקנה.

ובאמת ד'ז כתוב במפורש בתוס' לג: שר' אבהו התקין לתקוע קשר'ק קש'ק קר'ק.

ולפי'ז יתבאר דברי הראשונים (תוס' והרא'ש), וכן נפסק בהש'ע לחשוש בתקיעת שברים להשבר הראשון שלא יתארך כפי אורך התקיעה של סימן תר'ת, שאז יהפוך לתקיעה. שבהג'א ובמהרש'א הקשו שאין לחשוש בסימן תש'ת לאורך התקיעה של סימן תר'ת. וס'ל שיכול להאריך בשבר עד אורך התקיעה שבאותו הסימן.
ובמפרשים סברו לחשוש בשברים לאורך התקיעה של תר'ת רק לשיטת רה'ג שכל השיטות נכונות. ובב'י לא נצרך להאי דינא משום שיטת רה'ג, דס'ל ששם תקיעה עליה אפי' אי תקעינן מספיקא.

אכן אי נימא דר' אבהו איתקין לתקוע את כל הסימנים. א'כ נהי דמדאורייתא יש ספק מהי התרועה הנכונה, אמנם כעת נתקן מחדש לתקוע הכל, ולכן שם תקיעה עליה גם אי אורך השבר כתקיעה שבסימן אחר.

ויש לענ'ד עוד כמה ראיות לזה, ואכמ'ל.

חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים