מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי לב_לדעת » ד' אוגוסט 22, 2018 7:38 pm

כידוע שהחיוב מדאורייתא בתקיעות דר'ה הוא לתקוע ג' תרועות, כ"א עם תקיעה לפניה ולאחריה.

נתעוררתי לדון האם יש לחשוש מדין הפסק בין תרועה לתרועה. ולתקוע את כל ג' התרועות בב"א. דהיינו תשרת ג' פעמים. תשת ג' פעמים. תרת ג' פעמים.
א"ד דיכול להפסיק אחרי כל סימן של תשרת. ואז יתקע עוד תשרת. ויפסיק. ועוד תשרת שלישי.

דכל דין ההפסק המבואר בגמ' לד. הוא הפסק בין התקיעות בתוך הסימן, דהיינו בין התקיעה לתרועה.

ושורש הספק לכאו' האם ג' התרועות הם חלקי מצווה אחת, או דהוי ג' מצוות נפרדות.

והנה ממנהגנו לתקוע במיושב ג' פעמים ברצף מכל תרועה לבד, לכאו' מוכח שיש חיסרון בהפסק בין תרועה לתרועה. משום שאי לא היה הפסק, היה עדיף לתקוע במיושב תשרת תשת תרת מצד הפסק מהברכה. דאי למשל התרועה הנכונה היא התרועה שלנו ט' או ג' קולות קצרים רצופים, הרי הפסיק מהברכה לתקיעה בג' תשרת ובג' תשת. ואי היה תוקע תשרת תשת תרת היה מצמצם את ההפסק מהברכה.

ומזה שתוקן במיושב באופן זה, מוכח שיש חיסרון בהפסק בין תרועה לתרועה בתוך ג' התרועות.

אלא שלפי"ז יש בעיה בתקיעות המעומד. ששם תוקעים תשרת תשת תרת בכל סדר. והרי הפסיק בתקיעות תשת ותרת בין תשרת של מלכויות לתשרת של זכרונות.

ולא הייתי נצרך לכ"ז. אלא שיש נפק"מ למעשה, שאם תוקע במיושב בב' נשימות ובמעומד בנשימה אחת, הרי שיש מן ההידור לחזור ולתקוע ל' קולות בנשימה אחת לצאת בתקיעות בנ"א שאין בהם הפסק בין סימן לסימן, בכל סוג תרועה לבד. ולתקוע תשרת תשרת תשרת, תשת תשת תשת, וגו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 22, 2018 7:47 pm

אין דין כזה.
מפורש בשו"ע אדמו"ר הזקן שלא הקפידה תורה בזה.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' אוגוסט 22, 2018 8:37 pm

לא מובן על איזה דין הפסק מדובר בר"ה לד, הרי נקטינן ששמע ט' תקיעות בתשע שעות יצא, ולא נזכר הבדל בין הפסק באמצע הסימן לבין הסימנים.
אלא שבשו"ע מביא דעה אחת שאם שמע באמצע תקיעות אחרות לא יצא.
ובזה יש לשאול שאלתך מי שיתקע תשרת תשת תרת, ושוב תשרת תשת תרת ושוב כנ"ל האם יצא ידי חובת שלש תקיעות.

והנה רש"י על המשנה (לג/ב) מפרש 'סדר תקיעות שלש של שלש שלש - אחת למלכיות ואחת לזכרונות ואחת לשופרות'.
הרי שלדעת רש"י מלכתחילה צריך להפסיק ביניהם בברכות מלכיות זכרונות ושופרות, ורק לאחר הגזירה שביטלו התקיעות וברכותיהם בתוך תפילת שחרית, ותיקנו לתקוע בלא סדר הברכות תוקעים ברציפות.
ולכאורה מאחר שהתקין רב אבהו בקיסרי תשרת תשת תרת, אזי לפי רש"י תקעו כן בכל ברכה, ואם כן מצינו ששפיר דמי.

לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי לב_לדעת » ד' אוגוסט 22, 2018 9:00 pm

יהודי טבעי כתב:לא מובן על איזה דין הפסק מדובר בר"ה לד, הרי נקטינן ששמע ט' תקיעות בתשע שעות יצא, ולא נזכר הבדל בין הפסק באמצע הסימן לבין הסימנים.
אלא שבשו"ע מביא דעה אחת שאם שמע באמצע תקיעות אחרות לא יצא.
ובזה יש לשאול שאלתך מי שיתקע תשרת תשת תרת, ושוב תשרת תשת תרת ושוב כנ"ל האם יצא ידי חובת שלש תקיעות.

והנה רש"י על המשנה (לג/ב) מפרש 'סדר תקיעות שלש של שלש שלש - אחת למלכיות ואחת לזכרונות ואחת לשופרות'.
הרי שלדעת רש"י מלכתחילה צריך להפסיק ביניהם בברכות מלכיות זכרונות ושופרות, ורק לאחר הגזירה שביטלו התקיעות וברכותיהם בתוך תפילת שחרית, ותיקנו לתקוע בלא סדר הברכות תוקעים ברציפות.
ולכאורה מאחר שהתקין רב אבהו בקיסרי תשרת תשת תרת, אזי לפי רש"י תקעו כן בכל ברכה, ואם כן מצינו ששפיר דמי.


ראיה יפה יש"כ. אלא שיש לדון בדעת רש"י האם התכוון שבפועל תוקעים בשעת מלכויות זכרונות שופרות. א"ד שכל תרועה הוא כנגד מלכויות זכרונות שופרות. די"ל שהגם שתוקעים במיושב, עדיין ג' תרועות עומדים כנגד ג' סדרים.

ועוד יל"ע מדוע בתקיעות דמיושב תוקעים תשרת תשרת תשרת וגו'. מדוע לא תשרת תשת תרת ג' פעמים. הרי למעשה - בין הברכה לתקיעת תרת - יש הפסק רב. משאכ אי היה תשרת תשת תרת שהתוקע היה מתחיל את המצווה בפחות זמן מהברכה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 23, 2018 11:43 am

אולי הסיבה שתוקעים במיושב תשר"ת ג"פ ולא מערבבים היא כי זה יותר נוח וכך גם התוקע וגם המקריא לא יתבלבלו....

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' אוגוסט 23, 2018 12:22 pm

לב_לדעת כתב:
יהודי טבעי כתב:לא מובן על איזה דין הפסק מדובר בר"ה לד, הרי נקטינן ששמע ט' תקיעות בתשע שעות יצא, ולא נזכר הבדל בין הפסק באמצע הסימן לבין הסימנים.
אלא שבשו"ע מביא דעה אחת שאם שמע באמצע תקיעות אחרות לא יצא.
ובזה יש לשאול שאלתך מי שיתקע תשרת תשת תרת, ושוב תשרת תשת תרת ושוב כנ"ל האם יצא ידי חובת שלש תקיעות.

והנה רש"י על המשנה (לג/ב) מפרש 'סדר תקיעות שלש של שלש שלש - אחת למלכיות ואחת לזכרונות ואחת לשופרות'.
הרי שלדעת רש"י מלכתחילה צריך להפסיק ביניהם בברכות מלכיות זכרונות ושופרות, ורק לאחר הגזירה שביטלו התקיעות וברכותיהם בתוך תפילת שחרית, ותיקנו לתקוע בלא סדר הברכות תוקעים ברציפות.
ולכאורה מאחר שהתקין רב אבהו בקיסרי תשרת תשת תרת, אזי לפי רש"י תקעו כן בכל ברכה, ואם כן מצינו ששפיר דמי.


ראיה יפה יש"כ. אלא שיש לדון בדעת רש"י האם התכוון שבפועל תוקעים בשעת מלכויות זכרונות שופרות. א"ד שכל תרועה הוא כנגד מלכויות זכרונות שופרות. די"ל שהגם שתוקעים במיושב, עדיין ג' תרועות עומדים כנגד ג' סדרים.

ועוד יל"ע מדוע בתקיעות דמיושב תוקעים תשרת תשרת תשרת וגו'. מדוע לא תשרת תשת תרת ג' פעמים. הרי למעשה - בין הברכה לתקיעת תרת - יש הפסק רב. משאכ אי היה תשרת תשת תרת שהתוקע היה מתחיל את המצווה בפחות זמן מהברכה.
ה

שוב התבוננתי שאין הראיה רק מדעת רש"י אלא שהרי גם לדעת בעל המאור וגם לדעת המלחמות והר"ן לפני הגזירה היו תוקעין בשחרית על סדר הברכות, אלא שלפי בעל המאור בכל התפילות תיקנו ט' ברכות, ולהרמב"ן היו מתפללין מלכיות זכרונות ושופרות בשחרית, הרי דלכו"ע היו תוקעים בפועל בשעת מז"ש, וזה היה סדר התקיעות מעיקר הדין. וכנ"ל.

והראיה ממה שלא תיקנו, נראה שאין כל כך נפק"מ כי אין הדבר תלוי בשהות אלא בהפסק, ומאחר שבלאו הכי יש הפסק של סדר אחד של תשרת, לא הוויתור על עוד פעמיים תשרת תציל אותנו מהפסק. ולעצם הדבר הרי כיון שתיקנו כך, אין זה הפסק כי זה הוא סדר ההתעסקות בזה, ובודאי לא גרע מגביל לתורי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 23, 2018 6:26 pm

מסברה אתה צודק שאם תיקנו כך אין זה הפסק וראיה ממה שכתבו הראשונים שישתבח אינה פותחת בברוך כי סמוכה לב"ש וכן ביהללוך שאחר הלל

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 23, 2018 6:26 pm

נכפל
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' אוגוסט 26, 2018 12:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי לב_לדעת » ה' אוגוסט 23, 2018 7:50 pm

מדוע אם תיקנו כך זה מוכיח שאי'ז הפסק?

והלא היא הנותנת. שאם תוקעים במיושב אחרת - זה סימן שעדיף ללא הפסק בין תרועה לתרועה.

ומה שתיקנו במעומד הוא משום ספיקא דרב אבהו, ואין ברירה אלא לתקן כך. דאפי' אי יפסיק בין תרועה לתרועה מ'מ הוי חיסרון בלכתחילה, ואי לא תוקע תרועה נכונה הוא חיסרון בדיעבד.

(משא'כ לשיטת רה'ג תקנת רא'ב הוא גם חיסרון בלכתחילה ולא מעיקר הדין. ואכן לשיטתו יהיה ראיה שאי'ז הפסק).

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי איש לוי » ה' אוגוסט 23, 2018 10:42 pm

לב_לדעת כתב:כידוע שהחיוב מדאורייתא בתקיעות דר'ה הוא לתקוע ג' תרועות, כ"א עם תקיעה לפניה ולאחריה.
ושורש הספק לכאו' האם ג' התרועות הם חלקי מצווה אחת, או דהוי ג' מצוות נפרדות.

והנה ממנהגנו לתקוע במיושב ג' פעמים ברצף מכל תרועה לבד, לכאו' מוכח שיש חיסרון בהפסק בין תרועה לתרועה. משום שאי לא היה הפסק, היה עדיף לתקוע במיושב תשרת תשת תרת מצד הפסק מהברכה. דאי למשל התרועה הנכונה היא התרועה שלנו ט' או ג' קולות קצרים רצופים, הרי הפסיק מהברכה לתקיעה בג' תשרת ובג' תשת. ואי היה תוקע תשרת תשת תרת היה מצמצם את ההפסק מהברכה.

ומזה שתוקן במיושב באופן זה, מוכח שיש חיסרון בהפסק בין תרועה לתרועה בתוך ג' התרועות.

אלא שלפי"ז יש בעיה בתקיעות המעומד. ששם תוקעים תשרת תשת תרת בכל סדר. והרי הפסיק בתקיעות תשת ותרת בין תשרת של מלכויות לתשרת של זכרונות.

ולא הייתי נצרך לכ"ז. אלא שיש נפק"מ למעשה, שאם תוקע במיושב בב' נשימות ובמעומד בנשימה אחת, הרי שיש מן ההידור לחזור ולתקוע ל' קולות בנשימה אחת לצאת בתקיעות בנ"א שאין בהם הפסק בין סימן לסימן, בכל סוג תרועה לבד. ולתקוע תשרת תשרת תשרת, תשת תשת תשת, וגו'.


לב_לדעת כתב:
יהודי טבעי כתב:הנה רש"י על המשנה (לג/ב) מפרש 'סדר תקיעות שלש של שלש שלש - אחת למלכויות ואחת לזכרונות ואחת לשופרות'.
הרי שלדעת רש"י מלכתחילה צריך להפסיק ביניהם בברכות מלכיות זכרונות ושופרות, ורק לאחר הגזירה שביטלו התקיעות וברכותיהם בתוך תפילת שחרית, ותיקנו לתקוע בלא סדר הברכות תוקעים ברציפות.
ולכאורה מאחר שהתקין רב אבהו בקיסרי תשרת תשת תרת, אזי לפי רש"י תקעו כן בכל ברכה, ואם כן מצינו ששפיר דמי.


ראיה יפה יש"כ. אלא שיש לדון בדעת רש"י האם התכוון שבפועל תוקעים בשעת מלכויות זכרונות שופרות. א"ד שכל תרועה הוא כנגד מלכויות זכרונות שופרות. די"ל שהגם שתוקעים במיושב, עדיין ג' תרועות עומדים כנגד ג' סדרים.

ועוד יל"ע מדוע בתקיעות דמיושב תוקעים תשרת תשרת תשרת וגו'. מדוע לא תשרת תשת תרת ג' פעמים. הרי למעשה - בין הברכה לתקיעת תרת - יש הפסק רב. משאכ אי היה תשרת תשת תרת שהתוקע היה מתחיל את המצווה בפחות זמן מהברכה.


הנה הוכיח לך הרב 'יהודי טבעי' מדברי רש"י שהיו תוקעין כתקנת רבי אבהו, במלכויות זכרונות ושופרות. וניסת לדחות דבריו, דאין כוונת רש"י שהיו תוקעין למכויות וכו' אלא כוונתו שתוקעין ג' סדרים הללו כנגד מלכויות זכרונות ושופרות ולא מיירי כשהברכות מפסיקות. אמנם נראה שאי"ז נכון, דהרי התנא קאי ב'סדר תקיעות' והוא המשך למשנה הקודמת דאיירי בסדר הברכות והיכן תוקעין, ובזה בא לבאר התנא כיצד הם התקיעות, וע"ז כתב רש"י למלכויות זכרונות ושופרות, ורש"י בא לשלול שלא נפרש את דברי התנא שהוא תוקע ג' סדרים הללו כולם במלכויות. אלא ג' בברכת מלכויות ג' בברכת שופרות וג' בברכת שופרות. וכמש"כ כל זה בספר 'יום תרועה'. (ואמנם היה אפשר לפרש דהתנא מיירי בעיקר חיוב תקיעות דאו' ולא מיירי בתקנת חכמים של תקיעות על סדר הברכות, אבל מדברי רש"י מוכח לא כך)
ומ"מ מה שכתבת זה נכון על דברי רש"י בסוף המשנה, שכתב דמי שבירך ואח"כ הביאו לו שופר תוקע למלכויות זכרונות ושופרות, ושם מיירי שכבר בירך את הברכות, ומה כ' רש"י דתוקע למלכויות? וע"כ שכוונתו כנגד מה שהיה ראוי לתקוע במלכויות וכמש"כ. (והרב 'יהודי טבעי' בקונטרס היקר שלו 'זכרון תרועה' הוכיח מדברי רש"י הנ"ל בסוף המשנה, שעיקר ג' תקיעות מדאורייתא הם כנגד מלכויות זכרונות ושופרות, ואמנם יסוד זה נכון מדברי רש"י בדף לד. ועוד, אבל מדברי רש"י בסוף המשנה א"א להוכיח כן, דיתכן שכוונתו לעולם על תקנת חכמים לתקוע על סדר הברכות, וציבור שתוקע אחרי שכבר בירכו מלכויות וכו' עדיין יש להם זכות ברכות בשופר וכמש"כ החזו"א באו"ח סי קל"ז.)

ולגוף הספק שלך, הרי הדבר מוכרע, ממה שס"ל להרבה מן הראשונים דמעיקר הדין היו יוצאין יד"ח תקיעות מדאו' בתקיעות שעל סדר הברכות, אע"ג שהברכות מפסיקות ביניהם, (ומדאו' אין חובה לתקוע על סדר הברכות) וכל תקיעות דמיושב אינם אלא לערבב את השטן, ולולא זה לא היו תוקעין כלל ל' קולות אלו. ולכאו' מדוע לא אמרו שטעם תקיעות דמיושב כדי להרויח שלא יהיה הפסק בג' סדרי התקיעות, וע"כ שאין שום דין כזה כלל. וממילא אם משום זה אין טעם לתקוע תשר"ת אחר חזרת הש"צ בנשימה אחת.

וממה שרצית להוכיח שהמנהג לתקוע במיושב ג"פ תשרת אח"כ ג' פעמים תש"ת וכו' ולא תוקעין תשרת תשת תרת ג"פ כסדר הזה. ואם נאמר שאין דין לשמוע ברצף, היה ראוי לעשות תשרת תשת תרת כדי למנוע הפסק, אי"ז הוכחה כלל וכלל. דהרי לא מבעיא לרב האי גאון דהכל נכלל בתרועה אז אין מקום לדון משום הפסק בין הברכה לתקיעה, אלא אף להר"מ שס"ל שאכן אנו מסופקים מהי תרועה שאמרה תורה, מ"מ כל הספק הוא רק מהי תרועה, אבל תקיעה זה ברור לכו"ע מהי, ומאחר שכן, כל שבירך לשמוע קול שופר ותקע תקיעה פשוטה, אז הברכה כבר חלה, אף אם נימא דתרועה היא תרת ולא תשרת, דהרי סו"ס תקע תקיעה פשוטה, והא יכולה להועיל אף להר"מ כתקיעה פשוטה, ולדינא אם יפסיק עכשיו בדיבור אחר שתקע תקיעה פשוטה, אינו צריך לחזור ולברך, דהוי כשח בין התקיעות ולא כשח בין ברכה לתקיעה, וא"כ כיון שהברכה חלה אז אין לדון מצד הפסק, ומצד הפסק בין התקיעות, בזה חזרנו לדין דכל עשיה שהיא לצורך התקיעות אי"ז הפסק, וכיון שהוא מחויב מחמת הספק לתקוע אלו התקיעות אי"ז הפסק כלל.

ובקיצור, אין לדון מצד הפסק בין הברכה לתקיעות, מתרי טעמי. א. דכל שהוא צורך התקיעות אי"ז הפסק. (והגע עצמך, כל שהוא מסופק אם פרוסת המוציא שלפניו כבר הוטבלה במלח, וכי אסור לו לומר הבא מלח מחמת הספק, הרי סו"ס זהו חובתו וצורכו ואי"ז הפסק. ב. דהברכה כבר חלה על התקיעה הפשוטה ושוב אין לדון משום הפסק.

אבל לגופו של ענין, אין שום דין כזה וכמו שהוכיחו לך.

ומ"מ עצם הדין שרצית לומר שראוי לתקוע אחר חזרת הש"צ תשרת בנשימה אחת (באופן שבמיושב תקע בב' נשימות ובחזרת הש"צ תקע בנשימה אחת) אני הייתי סבור הפוך לגמרי, דאדרבה עדיף לתקוע אחר חזרת הש"צ תשרת בב' נשימות, וטעם הדבר, דהנה לחזו"א בסי' קל"ז מקיימים הציבור דין תקיעות על סדר הברכות, גם באופן שהציבור התפללו ולא היה להם שופר ונזדמן להם שופר אחר תפילתם, והנה לפי"ז לכאו' אם בחזרת הש"צ תקעו בנשימה אחת, אז אם נימא דהיה ראוי לתקוע בב' נשימות, לכאו' לא קיימו הציבור דין תקיעות תשרת על סדר הברכות. ואם יתקעו אחר התפילה תשרת בב' נשימות, ירויחו הציבור את מעלת תקיעות על סדר הברכות.
מה דעתך??

לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי לב_לדעת » ו' אוגוסט 24, 2018 1:01 am

- הפסק בין התקיעות המעכב בדיעבד הוא דווקא תקיעה לשם מצווה וכמש"כ הרמב"ן בענין דר' אבהו. הפסק של תפילות אינו מעכב בדיעבד דתוקע ט' תקיעות כל היום וכידוע מה שנתקשו בזה הראשונים גבי הגמ' לד. וניתן לומר שמשום ענין של עירבוב השטן תוקן לתקוע עם הפסק התפילה באמצע. כמו שוויתרו על דין על סדר הברכות ויוצאים במיושב, על אף דתקיעות דמעומד זה עיקר המצווה להרבה שיטות, אמנם משום ענין שיתקבלו התפילות ויתערבב השטן וויתרו ע"ז. כמ"כ וויתרו גם על חיסרון ההפסק באמירת התפילות, ואי"ז ראיה כלל.

- תקיעה שנתקעת לשם תרועה מסוימת אין לה שייכות כלל עם התרועה האחרת, לשיטת הרא"ם הובא בב"י בריש תקצ' גבי עשיית תנאי בתקיעה שלאחריה שתהיה תקיעה שלפניה. וממילא גבי תרת, התקיעה של תשרת נקרא הפסק. אלא שיש לדון בזה מצד התעסקות במצווה שמסתמא לא יקרא הפסק. ואמנם עדיין צ"ב למה תקיעות דמיושב תוקעים תשרת ג' פעמים וכן הלאה. ותקיעות דמעומד תוקעים תשרת תשת תרת לכל סדר. הלא דבר הוא.

- גבי שלושים קולות שלאחר התפילה. אתה מרוויח את שיטת החז"א בדין לתקוע על סדר ברכות. ומפסיד את מעלת תקיעות בנ"א ללא הפסק כלל [אם נניח שיש דין הפסק]. מה עדיף?

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי איש לוי » ו' אוגוסט 24, 2018 9:47 am

לב_לדעת כתב:
- תקיעה שנתקעת לשם תרועה מסוימת אין לה שייכות כלל עם התרועה האחרת, לשיטת הרא"ם הובא בב"י בריש תקצ' גבי עשיית תנאי בתקיעה שלאחריה שתהיה תקיעה שלפניה. וממילא גבי תרת, התקיעה של תשרת נקרא הפסק. אלא שיש לדון בזה מצד התעסקות במצווה שמסתמא לא יקרא הפסק. ואמנם עדיין צ"ב למה תקיעות דמיושב תוקעים תשרת ג' פעמים וכן הלאה. ותקיעות דמעומד תוקעים תשרת תשת תרת לכל סדר. הלא דבר הוא.


הנדון בתוס' והרא"ש ועוד הוא רק על התקיעה שאחר התרועה, שהיא תקיעה לאחריה, ולא על התקיעה שקודם התרועה, וכמו שמוכח בדבריהם, וע"ז באו דברי הרא"ם שאם מצוות צריכות כוונה אינו יכול לצאת יד"ח בתוקע לשם מצות תקיעה שלאחריה, ולהשתמש בה לצאת יד"ח תקיעה שלפניה. אבל לצאת יד"ח תקיעה שלפניה, אין הבדל בתוקע בתחילת תשרת לתוקע בתחילת תרת.
-
לב_לדעת כתב:גבי שלושים קולות שלאחר התפילה. אתה מרוויח את שיטת החז"א בדין לתקוע על סדר ברכות. ומפסיד את מעלת תקיעות בנ"א ללא הפסק כלל [אם נניח שיש דין הפסק]. מה עדיף?

לענ"ד כיון שאין דין כזה לתקוע ג' סדרים בב"א ללא הפסק, וכמו שהוכיחו לך, אז יש כבר עדיפות לצאת יד"ח תקיעות על סדר הברכות בב' נשימות לדעת החזו"א וכמש"כ.
ולגופו של סדר התקיעות הנהוג בתקיעות דמיושב, הוא ענין של נוחות לתקוע ג"פ תשרת ואח"כ תש"ת ואין שום הבדל אם יתקע תשרת תשת תרת ג"פ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 26, 2018 11:39 am

לשון אדמו"ר הזקן (תקצ, סוסי"ח):
ואע"פ שהפסיק באמצע הסדר של תשר"ת בתקיעות של תש"ת אין בכך כלום שלא הקפידה תורה אלא שלא להפסיק בין תרועה לפשוטה שלפניה ושלאחריה אבל אם מפסיק בין בבא לבבא אפילו בקול שופר שאינו ראוי לאותו סדר אין בכך כלום
.
ומקורו במגן אברהם סקי"ב.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 26, 2018 1:00 pm

לב_לדעת כתב:מדוע אם תיקנו כך זה מוכיח שאי'ז הפסק?

והלא היא הנותנת. שאם תוקעים במיושב אחרת - זה סימן שעדיף ללא הפסק בין תרועה לתרועה.
).

לגבי הרישא - משום שברכות שנתקנו על סדר התקיעות אינן מפסיקות ביניהן וכמו שהבאתי שישתבח נחשבת סמוכה לב"ש למרות שאומרים פסד"ז ביניהם מפני שזו התקנה ואין זה הפסק.
לגבי הראיה ממיושב כבר כתבתי לעיל שיתכן שזה לא מטעמים הלכתיים אלא מטעמ י נוחות למקריא ולתוקע שלא יתבלבלו

לב_לדעת
הודעות: 105
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי לב_לדעת » א' אוגוסט 26, 2018 8:25 pm

לא התכוונתי שהברכות יהוו הפסק. אלא התרועות השונות בכל סדר. שזה הפסק הפוסל לשיטת הרמב'ן

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: האם יש דין לתקוע ג' תרועות הדאורייתא, ללא הפסק ביניהם

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' נובמבר 01, 2022 9:51 am

לא מצאתי לע"ע מקום יותר מתאים -
בר"ה פרק ד' משנה ט', תקע בראשונה ומשך בשניה כשתים, ומבואר בראשונים דמיירי בתקיעות של סדר ברכות.
והקשה התוי"ט שם דגם אם התקיעה היתה עולה בשביל ראשונה של זכרונות, הרי נמצא שתקע לפני שבירך זכרונות.

ויש לעיין בזה, דבאמת המצוה בתורה היא יום תרועה, רק שיש לימוד שכל תרועה צריכה תקיעה לפניה ולאחריה. וא"כ אולי יש לומר שרק התרועה צריכה להיות על סדר הברכות, אבל מה שתקע תקיעה שלפניה לפני שבירך זכרונות אינו מגרע בדין תקיעה על סדר הברכות. (כמובן שלכתחילה אין לעשות כן משום הפסק, אבל בדיעבד שפיר דמי.) ואם נאמר כן מיושבת קושיית התוי"ט.

מה דעת חו"ר?


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים