מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מקדש ישראל וראש השנה"

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

"מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוגוסט 23, 2018 10:50 pm

חתם בטעות בתפילה או בקידוש "בא"י... מקדש ישראל וראש השנה", האם יצא ידי חובתו?

מה שעורר אותי לשאילה הוא דברי הגר"י הוטנר זצ"ל בפחד יצחק (מאמר כט), העומד על לשון חז"ל "יום טוב של ראש השנה." ולא מצינו דוגמתו במועדים אחרים.
הפחד יצחק מבאר על פי דברי המהר"ל, שיום הדין מצד עצמו איננו הסיבה למקרא קודש. המקרא קודש הוא משום שעל ידי השופר נזכרים לטובה לפני הקב"ה.

לכן יש בר"ה שני דינים: א. יום הדין, וב. מקרא קודש על פי הזכרון תרועה.

לפיכך, מסביר הפחד יצחק, כשבאים חז"ל לדבר על המקרא קודש של ר"ה, הקפידו לציין "יום טוב של ראש השנה", כלומר בחינת היום טוב של היום ולא היום עצמו.

לפי דבריו היה נראה שאם חותם מקדש ישראל ור"ה, לא יצא, שכן אין זה מציין את המועד. לכן אני מנסה לברר האם הפוסקים כתבו איך הדין בזה.

(האם דבריו של הפחד יצחק הם בבחינת עומק הפשט, או דרוש? אני בטוח שהוא ותלמידיו משוכנעים שעומק הפשט יש כאן, וכנראה יהיו שיחלקו על קביעה זו. יבואו חכמי הפורום ויכריעו.)

שום בעל בכי
הודעות: 91
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: "מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ו' אוגוסט 24, 2018 12:11 am


דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: "מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוגוסט 24, 2018 7:57 am

שום בעל בכי כתב:תצרף כאן
viewtopic.php?f=50&p=482229#p355058

יישר כוח! לא ידעתי.

אהרון 37
הודעות: 294
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: "מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי אהרון 37 » ו' ספטמבר 07, 2018 4:15 am

יש לדון שגם אם מצד דין הזכרת ראש השנה יצא כשאמר ראש השנה, הרי הגמ'[עירובין מ] דנה האם צריך להזכיר של ראש חודש בראש השנה, ופסקינן כמ"ד שא"צ להזכיר כיוון ש"זיכרון אחד עולה לכאן ולכאן" , ויש בראשונים שפירשו שר"ח גם נקרא יום הזיכרון, שכתוב וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות וכו והיו לכם לזכרון", אמנם יש שפירשו שא"צ להזכיר של ר"ח בראש השנה, ולא שזיכרון כולל בתוכו ראש חודש, עיין בפירוש התוס' שם, וברש"י שם, ובהגהות הרש"ש שם.

וא"כ לדעת הראשונים שיום הזכרון כולל ר"ח, א"כ י"ל שכשיחתום בראש השנה לא יצא ידי חובתו, מצד שהחסיר הזכרת ראש חודש.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: "מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' ספטמבר 08, 2018 9:36 pm

אהרון 37 כתב:יש לדון שגם אם מצד דין הזכרת ראש השנה יצא כשאמר ראש השנה, הרי הגמ'[עירובין מ] דנה האם צריך להזכיר של ראש חודש בראש השנה, ופסקינן כמ"ד שא"צ להזכיר כיוון ש"זיכרון אחד עולה לכאן ולכאן" , ויש בראשונים שפירשו שר"ח גם נקרא יום הזיכרון, שכתוב וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות וכו והיו לכם לזכרון", אמנם יש שפירשו שא"צ להזכיר של ר"ח בראש השנה, ולא שזיכרון כולל בתוכו ראש חודש, עיין בפירוש התוס' שם, וברש"י שם, ובהגהות הרש"ש שם.

וא"כ לדעת הראשונים שיום הזכרון כולל ר"ח, א"כ י"ל שכשיחתום בראש השנה לא יצא ידי חובתו, מצד שהחסיר הזכרת ראש חודש.


הערה נפלאה! יישר כוח.
ולכאורה מצד זה יש לדון עם הוסיף גם ראש חודש: "מקדש ישראל וראש השנה וראשי חדשים".

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "מקדש ישראל וראש השנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 13, 2018 4:14 pm

למה לטחון קמח טחון?
רוב דבריכם נידונו באשכול הנ"ל, אז תצרפו שם את ההמשך...


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים