מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 31, 2018 3:55 am

הוגד לי שצריך השומע לדעת באיזו תקיעה עומדים.

המדבר הפנה אותי לספרי הליקוטים ואנכי לא מצאתי לפום ריהטא.

מה המקור?

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ספטמבר 01, 2018 10:58 pm

נכב"ב לאחרונה.
יגע ומצא.

אם כי כמדומני שמפורש בפוסקים להיפך.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 01, 2018 11:24 pm

תוספות בר"ה לג: כ' "ושמא כיון שעשו התקיעה לשם פשוטה שאחר התרועה לא רצו שתעלה לשם פשוטה שלפניה", והפוס' נקטו דע"י תנאי מהני, (ב"י ודרכ"מ סי' תקצ, ופליגי ארא"ם), ועכ"פ מבואר דבלי תנאי לא מהני אם אינו יודע. [אמנם יש מהראש' דס"ל להדיא ד"עלתה לה בפשוטה שלפניה אע"פ שעשאה לשם פשוטה שלאחריה"]. ואמנם במג"א (תקצ-יב) מבואר דלא איכפ"ל אם אינו יודע על התקיעה אם היא קודם התרועה או לאחריה, וצ"ל שהחיסרון הוא כאשר אינו יודע האם זה תקיעה של תש"ת או תר"ת וכו'. גם בלקט יושר כ' "שמע תקיעה ולא ידע אם התקיעה מקש"ק או מקר"ק לא יצא". ויל"פ הרבה. (והתחלתי קצת כאן בשאלות ד,ה, עי"ש).

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 04, 2018 1:23 am

עיין בהמצו"ב, עמוד לד והלאה. בשפה ברורה ונעימה.

סדר התקיעות - אברהם חיים עדס.pdf
(357 KiB) הורד 243 פעמים


על דברי הלקט יושר הנ"ל ע"ע כאן.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 05, 2018 11:16 pm

לפותח האשכול. אם אתה עדיין מעוניין בבירור סוגיא זו, כדאי לך לעיין בקונטרס שיצא לאור כעת על עניני התקיעות מאת ר"י קול יעקב הג"ר יהודה עדס, ושם הוא עוסק בזה בהרחבה רבה. (נתקלתי בזה בביהכנ"ס, אינני יודע היכן ניתן להשיגו).

מ,א,ור
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:38 am

Re: לידע אם התקיעה היא הקודמת לתרועה או לאחריה

הודעהעל ידי מ,א,ור » ו' ספטמבר 07, 2018 1:35 am

במסתרים כתב:הוגד לי שצריך השומע לדעת באיזו תקיעה עומדים.

המדבר הפנה אותי לספרי הליקוטים ואנכי לא מצאתי לפום ריהטא.

מה המקור?

ואגב יש לכך עיצה לצאת יד"ח בכל גווני שיכוין לצאת על דעת הבעל תקיעה וכל מה שכוונתו לתקוע הריני רוצה לצאת,

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

האם השומעים חייבים לדעת באיזה תקיעה עומדים?

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' ספטמבר 13, 2019 10:51 pm

הלקט יושר (עמ' 125) כתב: שמע תקיעה ולא ידע אם התקיעה מקש"ק או מקר"ק לא יצא.
זכור לי שראיתי כמה אחרונים שכתבו להקפיד להסתכל על סדר התקיעות בסידור מטעם זה, מי יכול לציין?
לכאורה בשו"ע מבואר להדיא דלא כן, בסי' תקפח ס"ד: היה זה צריך פשוטה ראשונה וזה צריך פשוטה אחרונה, תקיעה אחת מוציאה את שניהם.


עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם השומעים חייבים לדעת באיזה תקיעה עומדים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ספטמבר 14, 2019 8:40 pm

נהר שלום כתב:הלקט יושר (עמ' 125) כתב: שמע תקיעה ולא ידע אם התקיעה מקש"ק או מקר"ק לא יצא.
זכור לי שראיתי כמה אחרונים שכתבו להקפיד להסתכל על סדר התקיעות בסידור מטעם זה, מי יכול לציין?
לכאורה בשו"ע מבואר להדיא דלא כן, בסי' תקפח ס"ד: היה זה צריך פשוטה ראשונה וזה צריך פשוטה אחרונה, תקיעה אחת מוציאה את שניהם.

א. כמדומני שנכב"ב.
ב. פשוטה ראשונה ופשוטה אחרונה - הן באותה דרגת חיוב. קש"ק וקר"ק - אם זה כשר זה שלא לשם מצווה ולהיפך.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: האם השומעים חייבים לדעת באיזה תקיעה עומדים?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' ספטמבר 14, 2019 9:53 pm

נהר שלום כתב:הלקט יושר (עמ' 125) כתב: שמע תקיעה ולא ידע אם התקיעה מקש"ק או מקר"ק לא יצא.
זכור לי שראיתי כמה אחרונים שכתבו להקפיד להסתכל על סדר התקיעות בסידור מטעם זה, מי יכול לציין?
לכאורה בשו"ע מבואר להדיא דלא כן, בסי' תקפח ס"ד: היה זה צריך פשוטה ראשונה וזה צריך פשוטה אחרונה, תקיעה אחת מוציאה את שניהם.


מצד ראיה זו כבר עמד על כך בריטב"א שאינה ראיה.
אך עצם דברי הלקט יושר מחודשים. כי מה שמצאנו זה רק דעה (שלא נפסקה להלכה עכ"פ מעיקר הדין) שמי שכיון לתקיעה אחת לא מועיל לתקיעה אחרת, אבל לא מצאנו שגם בסתמא לא מועיל עד שידע מה תוקעים.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים