מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חידת הרמ"א: ברכת התורה לפני סליחות?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שבענו מטובך
הודעות: 622
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

חידת הרמ"א: ברכת התורה לפני סליחות?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' ספטמבר 02, 2018 5:48 am

האם יש חיוב לומר ברכת התורה לפני סליחות (שאומרים בהן פסוקים)?
כתב המחבר בשו"ע או"ח סי' מו סעיף ט:
לא יקרא פסוקים קודם ברכת התורה, אף על פי שהוא אומרם דרך תחנונים. ויש אומרים שאין לחוש, כיון שאינו אומרם אלא דרך תחנונים, ונכון לחוש לסברא ראשונה.

כתב על זה הרמ"א:
אבל המנהג כסברא אחרונה, שהרי בימי הסליחות מתפללים הסליחות ואחר כך מברכין על התורה עם סדר שאר הברכות, וכן בכל יום כשנכנסין לבית הכנסת אומרים כמה פסוקים ותחנונים ואחר כך מברכין על התורה. ונהגו לסדר ברכת התורה מיד אחר ברכת אשר יצר, ואין לשנות. וטוב לומר בשחרית אחר שמע ישראל וגו' בשכמל"ו, כי לפעמים שוהין עם קריאת שמע לקרותה שלא בזמנה ויוצא בזה.

שבענו מטובך
הודעות: 622
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: חידת הרמ"א: ברכת התורה לפני סליחות?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' ספטמבר 02, 2018 5:50 am

אני הבנתי את דברי הרמ"א כך: המנהג הוא לומר פסוקים דרך תחנונים גם לפני ברכת התורה. כן רואים בשני מקומות:
א. בסליחות, שהמנהג רווח שמברכים ברכת התורה אחרי סליחות.
ב. בכל יום אומרים פסוקים כשנכנסים לבית הכנסת לפני ברכות התורה.
מה שכתב הרמ"א שאומרים פסוקים בבית הכנסת לפני ברכת התורה, הוא לפי מה שכתב בדרכי משה סי' ו שנהגו לסדר כל הברכות: אשר יצר, ברכת התורה וברכות השחר, בבית הכנסת, כנראה אחרי שאומרים פסוקי מה טובו וכיו"ב.
שוב כתב דבר נפרד, שנהגו לומר בסדר זה: אשר יצר, ברכת התורה ואח"כ אלהי נשמה. לאפוקי מדברי הטור שאומרים אלהי נשמה מיד אחר אשר יצר.
נמצא שבימי הסליחות, אומרים סליחות לפני ברכת התורה (שכן רווח המנהג, כעדותו של הרמ"א), אחרי כן אומרים ברכת אשר יצר, ברכת התורה ואח"כ אלהי נשמה. [אמת שהרמ"א לא היה מרוצה מהמנהג שנהגו לברך אשר יצר פעמיים, פעם אחת לפני הסליחות ופעם אחת לאחריהן, בכל זאת יישב מנהג זה בדרכי משה. מה שכתב כאן הרמ"א אודות כל ימות השנה "ונהגו לסדר ברכת התורה מיד אחר ברכת אשר יצר, ואין לשנות", אמור גם לימי הסליחות, שאחרי הסליחות כשאומרים אשר יצר, אז יאמרו אחרי כן ברכת התורה].

שבענו מטובך
הודעות: 622
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: חידת הרמ"א: ברכת התורה לפני סליחות?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' ספטמבר 02, 2018 5:52 am

אי אפשר, לדעתי, לפרש את דברי הרמ"א שתחילה כתב שהמנהג היה כסברא אחרונה שמביא המחבר, ושוב נהגו להחמיר כסברא ראשונה לברך ברכת התורה אחרי אשר יצר לפני הסליחות. לכמה טעמים מובנים:
א. כתב כדבר פשוט שהמנהג הרווח הוא כסברא אחרונה, ומביא ראיה מסליחות ומכל ימות השנה, ושוב סותר את דבריו ומביא שהמנהג הרווח הוא הפוך לגמרי, בלי לפרש תמיהה זו שלא נמצאת דוגמתה במקום אחר!
ב. בכותבו "ונהגו לסדר...", כבר עזב הרמ"א את שאלת אמירת פסוקים בדרך תחנונים לפני ברכת התורה, ועבר לסדרן של הברכות במשך כל ימות השנה. ואחרי כן מביא דבר שלישי: "וטוב לומר בשחרית...".
ג. הרמ"א כתב בפירוש בדרכי משה שהמנהג הוא לברך אשר יצר גם אחרי הסליחות, אם כן מנין שהתכוון לומר שיש לברך ברכת התורה אחרי 'אשר יצר' הראשון שלפני סליחות?!

אבל מה אעשה, וכמה מגדולי הפוסקים מיאנו בדברי, הלא המה המאמר מרדכי, המשנ"ב ורבי עובדיה ביביע אומר (חלק ד, או"ח סי' ז), וביארו את דברי הרמ"א באופן התמוה עד מאוד לענ"ד (וראה מאמר מרדכי שתמה על הרמ"א שחזר בו תוכ"ד).
אלא שכדברי ראיתי שכך למדו גם הרב מטה יהודה, בעל תוספת שבת בספר פלאים, ולכאורה גם ביאור הגר"א.

האם יש ביד מי לסתור או לבנות את אחד הצדדים?
זה נוגע להלכה למעשה, לנוהגים על פי הרמ"א, האם מסקנתו היא שאין צורך לברך ברכת התורה לפני סליחות, או שיש חיוב בדבר, בלשון של 'ואין לשנות'!

קאצ'קלה
הודעות: 1349
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חידת הרמ"א: ברכת התורה לפני סליחות?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' ספטמבר 02, 2018 10:54 am

סיוע לדבריך תמצא במשנת יעקב הלכות תפלה פ"ז ה"י אות ה (עמ' קעט) עיי"ש.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים