אם תחנה עלי מחנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פייביש אופטובסקי
הודעות: 487
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' ספטמבר 04, 2018 11:39 pm

שאלה (אולי: חידה, משום שהתשובה ידועה לי).
מה כוונת האמור 'אם תחנה עלי מחנה',
האם הכוונה שאומרים להקב"ה בלשון נוכח, אם (אתה) תחנה עלי מחנה כו', או: 'אם' המחנה היא זו ש'תחנה' עלי?

שיבר
הודעות: 709
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי שיבר » ג' ספטמבר 04, 2018 11:56 pm

תפוס לשון אחרון.

עי' רש"י בראשית לב, ט.

שבענו מטובך
הודעות: 350
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' ספטמבר 05, 2018 4:56 am

ספק זה מזכיר אותי את הקריאה בשב"ק שעברה: זֶרַע רַב תּוֹצִיא הַשָּׂדֶה.
ומפרש הש"ך בחו"מ סי' שטז ס"ק ה: "דשדה אשכחן נמי לשון נקבה וכדכתיב זרע רב תוציא השדה".
והרש"ש בב"ק נח ע"ב כתב על דבריו: "משמע דמפרש תוציא לנקבה נסתרת, וכ"מ באונקלוס. אבל האשכנזי תרגמו לנוכח. ובאמת בלשון חז"ל מצינו לשון נקבה בשדה".
ראייתו מתרגום אונקלוס היא על פי הנוסח 'תפק חקלא', אבל בכמה ספרים 'תפק לחקלא' (ראה שו"ת יד אלעזר סוס"י מד; זכר עשות אות ש סי' סה).

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' ספטמבר 05, 2018 5:05 am

פייביש אופטובסקי כתב:האם הכוונה שאומרים להקב"ה בלשון נוכח, אם (אתה) תחנה עלי מחנה כו', או: 'אם' המחנה היא זו ש'תחנה' עלי?

אופן שלישי נמצא בלקח טוב פרשת ויצא לב ט:
[המחנה]. והוא לשון זכר. ואם תאמר הא כתיב: אם תחנה עלי מחנה, ומשמע אם תחנה עלי מחנה, והוא לשון נקבה! כך הצעתו: אם תחנה עלי האומה מחנה - לא יירא לבי, ואם תקום עלי האומה למלחמה - בזאת אני בוטח להושיעני.

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' ספטמבר 05, 2018 5:10 am

שבענו מטובך כתב:ספק זה מזכיר אותי את הקריאה בשב"ק שעברה: זֶרַע רַב תּוֹצִיא הַשָּׂדֶה.
ומפרש הש"ך בחו"מ סי' שטז ס"ק ה: "דשדה אשכחן נמי לשון נקבה וכדכתיב זרע רב תוציא השדה".
והרש"ש בב"ק נח ע"ב כתב על דבריו: "משמע דמפרש תוציא לנקבה נסתרת, וכ"מ באונקלוס. אבל האשכנזי תרגמו לנוכח. ובאמת בלשון חז"ל מצינו לשון נקבה בשדה".
ראייתו מתרגום אונקלוס היא על פי הנוסח 'תפק חקלא', אבל בכמה ספרים 'תפק לחקלא' (ראה שו"ת יד אלעזר סוס"י מד; זכר עשות אות ש סי' סה).

יפה, וייש"כ בעד המראי מקומות המדויקים. וכבר נכתב על כך בעבר כאן.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 487
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ד' ספטמבר 05, 2018 7:56 am

התשובה שהיתה ידועה לי היא זו של הרב שיבר, לשון רש"י שם: מחנה משמש לשון זכר ולשון נקיבה, אם תחנה עלי מחנה הרי לשון נקיבה, ע"כ.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15894
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 05, 2018 8:59 am

שבענו מטובך כתב:ספק זה מזכיר אותי את הקריאה בשב"ק שעברה: זֶרַע רַב תּוֹצִיא הַשָּׂדֶה.
ומפרש הש"ך בחו"מ סי' שטז ס"ק ה: "דשדה אשכחן נמי לשון נקבה וכדכתיב זרע רב תוציא השדה".
והרש"ש בב"ק נח ע"ב כתב על דבריו: "משמע דמפרש תוציא לנקבה נסתרת, וכ"מ באונקלוס. אבל האשכנזי תרגמו לנוכח. ובאמת בלשון חז"ל מצינו לשון נקבה בשדה".
ראייתו מתרגום אונקלוס היא על פי הנוסח 'תפק חקלא', אבל בכמה ספרים 'תפק לחקלא' (ראה שו"ת יד אלעזר סוס"י מד; זכר עשות אות ש סי' סה).


לפי הבנת הש"ך מה פירוש הפסוק?
אם נפרש את זה בנוכח פירושו תוציא לשדה לזרוע זרע רב אבל תאסוף מעט.

אבל אם השדה מוציאה מה הפירוש ? השדה תוציא זרע רב ? ומה זה ומעט תאסוף?
וכנראה פירושו כך אף על פי שהשדה תוציא זרע רב כלומר תתן הרבה תבואה אתה תאסוף מעט כי תאכלנו התולעת.

לייטנר
הודעות: 4477
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אם תחנה עלי מחנה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ספטמבר 06, 2018 7:57 am

זה מקביל ל"כרמים יהיו וכו'"


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים