מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

סליחות רק בנעילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
משולש
הודעות: 5411
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 05, 2018 9:50 pm

ברוב ככל הפוסקים מובא שבנעילה יש לקצר כי זמנה קצר (בין "חמה בראשי האילנות" לבין צה"כ, בפשטות זה ס"ה כשעה).
והטור כתב שאומרים בה סליחות רק אם יש זמן, ובשו"ע נפסק שיש לקצר בסליחות של נעילה.
והנה מנהג העולם בדיוק להיפך שמקצרים בסליחות בכל תפילות יו"כ ורק בנעילה מאריכים מאוד.

ושמעתי שנשתרש זה בגלל שינויי המנהגים בסליחות שגרמו שכל קהילה השתמשה בספר סליחות לפי מנהגה, (פולין גדול, פולין קטן, גליציה, בעהמען, אשכנז, ליטא, וכו' וכו') ועל כן הוצאו הסליחות מהמחזורים הנפוצים, (שמיועדים לכלל הקהילות והמנהגים השונים), ומכיון שהוצאו מן המחזור לא כל הקהילות השתמשו בספר סליחות מיוחד ולכן הפסיקו לומר סליחות באשמת המדפיסים. (ולכן את ה"חטאנו" השאירו כי הוא כנראה שווה בכל הקהילות).
משא"כ בנעילה (וכן בערבית) שכל הקהילות נהגו בסדר סליחות שווה, לא הוצרכו לכוללה בספר סליחות מיוחד ולכן המדפיסים לא השמיטוהו.

אמנם מצד הדין, בוודאי שהסליחות לנעילה הם הכי פחות חשובות, וחובת היום לומר סליחות בשחרית ובמוסף לכל הפחות (ומחלוקת גאונים לגבי מנחה האם אומרים סליחות או לא, אמנם בכל כלל ישראל התפשט לומר גם במנחה).

ומסתבר שראוי למי שרוצה לקיים את "חובת היום" (כלשון הטור והגאונים) לעשות מאמץ להחזיר עטרה ליושנה ולהשפיע על מדפיסי מחזורים שיחזירו את הסליחות למחזורים כמקדם, וכן מי שיכול להנהיג אצלו שיאמרו סליחות הרי זה משובח ומזכה את הרבים.

ואם בכל זאת רוצים לדלג הסליחות, עדיף שידלגו את הסליחות של נעילה ובמקומה יחזירו את הסליחות של שחרית למשל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1116
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ספטמבר 06, 2018 12:57 am

שמעתי, שבקהלות האשכנזים, אין אומרים כל הסליחות כל שנה, אלא יש להם מחזור שלש שלש שנים. כך שלעולם לא אמרו כל מה שבמחזור. אולי מטעם זה הוציאוהו והדפיסוהו בנפרד. בקהלת ׳מונקס׳ בלאנדאן, קוראים לספר הסליחות ׳הספר האפור׳ ומתפללים ממנה.

לעומת זה, בספר המנהגים מבואר שהמנהג היתה לומר י"ג פעמים י"ג מדות, בכל תפלה. בישיבה שלמדתי חילקו הסליחות בנעילה באופן כזה, אבל לא ראיתי כן במקום אחר.
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ו' ספטמבר 07, 2018 12:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשר177
הודעות: 285
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי אשר177 » ה' ספטמבר 06, 2018 2:55 am

ככלל בכל ענייני מנהג, אין טעם לחדש מנהגים שנשתנו.

דור דור ומנהגיו.

משולש
הודעות: 5411
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 06, 2018 6:36 pm

אשר177 כתב:ככלל בכל ענייני מנהג, אין טעם לחדש מנהגים שנשתנו.

דור דור ומנהגיו.

זה "חובת היום" ולא מנהג.

אשר177
הודעות: 285
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי אשר177 » ה' ספטמבר 06, 2018 7:11 pm

משולש כתב:
אשר177 כתב:ככלל בכל ענייני מנהג, אין טעם לחדש מנהגים שנשתנו.

דור דור ומנהגיו.

זה "חובת היום" ולא מנהג.


גם חובת היום זה מנהג. כל שאין לו מקור בדברי חז"ל.

מעט דבש
הודעות: 3044
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' ספטמבר 06, 2018 8:21 pm

ערוך השלחן או"ח תרכ, א
והפיוטים הכל כמנהג. ומה שתמיהני דהנה הרא"ש שלהי יומא והטור בסי' זה הביאו בשם הגאונים לומר בשחרית ה' פעמים ויעבור וי"א י"ג פעמים כנגד י"ג מדות וי"א ז' פעמים ובמוסף ז' פעמים וכן במנחה ע"ש ואנחנו אין מזכירין אפילו פעם אחת. ויש מנהגים שאין להם עיקר ונזהרים בהם וזה שהוא מהגאונים ובהזכרת י"ג מידות ואין נזהרים בזה [וזה נצמח הכל מאריכת הניגונים עד שלא נשאר זמן לומר סליחות ואמירת י"ג מדות א"א בלא אמירת סליחות וכבר צווחו גאוני עולם על החזנים אך אין כח בידינו למחות וד' יכפר]:

משולש
הודעות: 5411
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 06, 2018 10:16 pm

תקנת גאונים (ומסתמא גם חז"ל למרות שלא מוזכר) וקיבלוהו כל ישראל עליהם בחובה, אם ביטלוהו אינו בטל.
ובאופן כללי שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב שמנהג של דילוג (אפי' פיוטים, וכ"ש השמטת עיקר התפילה) אין לו שם "מנהג".

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1116
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 07, 2018 12:25 am

לי הק׳ נראה לומר, שמזה שביטלו אמירת רוב סליחות, למרות שהוא יום סליחה, חזינן שעיקר הסליחות היא התפלות שלא הושמטו, ולא השמיטו אלא ה׳טפל׳ כדי לקיים ה׳טוב מעט בכוונה׳. ומכאן תמיהה על אלו שמשמיטים מ׳הרחמים והסליחות׳ עד תחנון, שהרי מיוהכ"פ נר׳ שזה עיקר הסליחות.

מה שומרים בשם הגריש"א, ייתכן שכוונתו שלא השמיטו מטעם מנהג ושכך ראוי לנהוג, אלא מנסבות הזמן וכדו׳, דברים שאין מצוה להמשיך לדורות. אבל אי"צ לומר שכוונתו שההשמטה באיסור או בטעות יסודה.

אשר177
הודעות: 285
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי אשר177 » ו' ספטמבר 07, 2018 1:38 am

משולש כתב:תקנת גאונים (ומסתמא גם חז"ל למרות שלא מוזכר) וקיבלוהו כל ישראל עליהם בחובה, אם ביטלוהו אינו בטל.
ובאופן כללי שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב שמנהג של דילוג (אפי' פיוטים, וכ"ש השמטת עיקר התפילה) אין לו שם "מנהג".


מסתמא אינו תקנה אלא מנהג בעלמא, וכבר ביטלוהו, ופוק חזי מאי עמא דבר...

פרי יהושע
הודעות: 2932
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 07, 2018 1:40 am

גם הגרש"ד זצ"ל החזיר במנינו את הסליחות (חלקי), בשחרית ומנחה.

משולש
הודעות: 5411
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 07, 2018 6:00 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לי הק׳ נראה לומר, שמזה שביטלו אמירת רוב סליחות, למרות שהוא יום סליחה, חזינן שעיקר הסליחות היא התפלות שלא הושמטו, ולא השמיטו אלא ה׳טפל׳ כדי לקיים ה׳טוב מעט בכוונה׳. ומכאן תמיהה על אלו שמשמיטים מ׳הרחמים והסליחות׳ עד תחנון, שהרי מיוהכ"פ נר׳ שזה עיקר הסליחות.

מה שומרים בשם הגריש"א, ייתכן שכוונתו שלא השמיטו מטעם מנהג ושכך ראוי לנהוג, אלא מנסבות הזמן וכדו׳, דברים שאין מצוה להמשיך לדורות. אבל אי"צ לומר שכוונתו שההשמטה באיסור או בטעות יסודה.

על פי דרכה של תורה, אם יש סוללת פוסקים שכוללת את כל הגאונים ראשונים ואחרונים, צריך מישהו בעל משקל סגולי כלשהו שיפסוק נגדם.
מיהו הפוסק הזה בעניינינו?

אלו שביטלו לא היו פוסקי הלכה או גדולי תורה כמבואר בערוך השולחן שהזכיר הרב מעט דבש לעיל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1116
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סליחות רק בנעילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' ספטמבר 12, 2018 6:15 pm

הרגשתי בדברי הרא"ש סוף ר"ה, בשעה שנחלק על הרמב"ן בענין לצאת מז"ש מאת הש"ץ, שסיים דבריו ׳ומנהג אבותינו תורה׳, על אף שבא לחלוק על המנהג הוותיקין, ולקיים המנהג המחודשת של הרי"ץ גיאות.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים