מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ושתו ממתקים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

ושתו ממתקים

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 06, 2018 9:30 pm

כידוע אחד מהדברים שמדברים עליהם בימינו רבות הוא ענין התזונה הבריאה וזו שאינה כזו. אחד הדברים המושמצים ביותר היא השתיה המתוקה לסוגיה, אפילו מיצים טבעיים נחשבים כלא מומלצים.

כשאנו באים לדון במקורות ההיסטוריים היהודיים, נראה שאוכל שומני לסוגיו היה פופולרי למדי, והמלים 'בשר שמן ויין ישן' די נפוצים במקורות. אם כי, דוקא שתיה מתוקה במובן המוכר לנו כיום לא כל כך פופולרית, ונראה ששתו מים, יין וחלב (דברים שלכולי עלמא יש בהם תועלת בריאותית מסויימת). דומני שנדיר למצוא איזכור של שתיה מתוקה מלבד יין (אם כי מצינו בדיני סחיטה בשבת שידברו בזה, אך יחסית לא מדברים על זה הרבה).

אך מקור אחד יש בוודאות שבו כן מוזכרת השתיה המתוקה - 'אכלו משמנים ושתו ממתקים'. למה דוקא לגבי ר"ה נזכרה השתיה המתוקה? והאם יש ללמוד מכאן שיש 'ענין' לשים בר"ה על השולחן שתיה מתוקה - גם מי שבשבת 'רגילה' נמנע מכך?

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ספטמבר 06, 2018 9:44 pm

בתשובת הגאונים (הובאה באור זרוע חלק ב, ר"ה סי' רנז; מרדכי יומא רמז תשכג):
ומה שאנו אוכלים טיסני ושותים דבש וכל מיני דבר מתוק, כדי שתהא השנה הבאה עלינו שמינה ומתוקה, וכן כתוב בספר עזרא אכלו משמנים ושתו ממתקים.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי אראל » ה' ספטמבר 06, 2018 9:47 pm

ומיניה תסתיים שאכילת דבש נקרא 'שתיה'
ויל"ע בסוגי' דשבועות בשבועה שלא אוכל ואכל דבילה קעילית

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ספטמבר 06, 2018 9:55 pm

חשוב להעיר, שתשובת הגאונים הנזכרת, מובאת גם בספר האסופות (כבוד חכמים עטרת פז עמ' כה) בשינוי מועט: "ושאוכלים טיסני ודבש וכל מיני מתיקה, שתהא השנה הבאה עלינו שמינה ומתוקה, וכדאמר עזרא אכלו משמנים ושתו ממתקים".
הרי לא הזכיר ששותים דבש, אלא שאוכלים אותו. אבל מהפסוק המובא לבסוף נראה כגירסת האור זרוע והמרדכי.

בעקבות דברי המרדכי (מובא בב"י) מובא בשו"ע או"ח סי' תקפג סעיף ד:
ויש נוהגים לטבל פרוסת המוציא בדבש, ויש אוכלין רמונים ואומרים נרבה זכיות כרמון, ונוהגין לאכול בשר שמן ולשתות דבש וכל מיני מתיקה כדי שתהא השנה הזאת מתוקה ושמינה וכן כתוב בעזרא אכלו משמנים ושתו ממתקים.
נערך לאחרונה על ידי שבענו מטובך ב ה' ספטמבר 06, 2018 9:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8641
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ספטמבר 06, 2018 9:56 pm

בספרים נזכר משקה הנקרא "מעד" הנקרא במקורות תמד והוא מין משקה דבש מתוק המעורב עם דברים אחרים. לא היה בזמנם משקאות מתוקים כיון שהסוכר והחומרים האחרים שמוסיפים למים לא היו מצויים. זה שאוכל שומני היה פופלארי לא מראה בהכרח שלא גרם לבעיות רפואיות, פשוט בזמנם לא היה להם את הידע הרפואי של היום ומה היא תכולת המאכלים והקשר בין אוכל שומני - השמנה ובעיות לב כולסטרול סכרת וכדומה. כך שסביר להניח שכאשר שחטו בהמה אכלו את כל מה שניתן לאכול כולל השומן כיוון שהיה מוצר יקר. יש עד היום שאפילו אוכלים את שומן הדגים בתור מעדן. (דרך אגב, כל המשקאות הדיאדטיות כגון זירו, דל קלוריות וכדומה יותר גרועות מהרגילות).
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' ספטמבר 06, 2018 10:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי אראל » ה' ספטמבר 06, 2018 10:02 pm

זאב ערבות כתב:בספרים נזכר משקה הנקרא "מעד" והוא מין משקה דבש מתוק. לא היה בזמנם משקאות מתוקים כיון שהסוכר והחומרים האחרים שמוסיפים למים לא היו מצויים. זה שאוכל שומני היה פופלארי לא מראה בהכרח שלא גרם לבעיות רפואיות, פשוט בזמנם לא היה להם את הידע הרפואי של היום ומה היא תכולת המאכלים והקשר בין אוכל שומני - השמנה ובעיות לב כולסטרול סכרת וכדומה. כך שסביר להניח שכאשר שחטו בהמה אכלו את כל מה שניתן לאכול כולל השומן כיוון שהיה מוצר יקר. יש עד היום שאפילו אוכלים את שומן הדגים בתור מעדן. (דרך אגב, כל המשקאות הדיאדטיות כגון זירו, דל קלוריות וכדומה יותר גרועות מהרגילות).


במאנסי ראיתי פעם מודעות, שניתן להשיג 'היימישע מעד' לקיים מנהג חסידים עתיק לשתות מעד....
והרוצה לקיים מצוה מן המובחר ישתה יין מתוק כפשוטו...

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ספטמבר 06, 2018 10:07 pm

אראל כתב:ומיניה תסתיים שאכילת דבש נקרא 'שתיה'
ויל"ע בסוגי' דשבועות בשבועה שלא אוכל ואכל דבילה קעילית

בעצם 'דבש' נחשב בין שבעת מיני המשקה הרמוזים בי"ד שח"ט ד"ם.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי אראל » ה' ספטמבר 06, 2018 10:34 pm

צודק
טעיתי להשוות לדבילה קעילית, שהיא קרושה, ולכן הוי כאכילה, אבל דבש סתם שפיר נקרא שתיה

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי הרואה » ו' ספטמבר 07, 2018 12:30 am

המילה מתוק כמתארת טעם מסוים, היא מהעברית המודרנית.
מלח ממתקת את הבשר ועוד, מתוק זה מה שקוראים בעברית טעים.
ובפשטות שתו ממתקים הכוונה יין, וגם יין יבש הוא מתוק בלה"ק.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ספטמבר 07, 2018 12:57 am

הרואה כתב:המילה מתוק כמתארת טעם מסוים, היא מהעברית המודרנית.
מלח ממתקת את הבשר ועוד, מתוק זה מה שקוראים בעברית טעים.
ובפשטות שתו ממתקים הכוונה יין, וגם יין יבש הוא מתוק בלה"ק.

viewtopic.php?f=46&t=37196&

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' ספטמבר 07, 2018 12:57 am

הרואה כתב:המילה מתוק כמתארת טעם מסוים, היא מהעברית המודרנית.
מלח ממתקת את הבשר ועוד, מתוק זה מה שקוראים בעברית טעים.
ובפשטות שתו ממתקים הכוונה יין, וגם יין יבש הוא מתוק בלה"ק.

אינני שולל את דבריך, אבל מסופק אני לגבי יין האם יין יבש יכול להקרא מתוק, מכיון שהוא ערב לחיך. הלא בפסחים פו ע"ב מבואר שסתם כוס יין הוא ההיפך מכוס קטן של יין מתוק: "אמר להו: לא אמרי בכוסך קטן ויינך מתוק...". ויתכן שהכוונה לקונדיטון. משמע עכ"פ ש'יין' לחוד ו'מתיקות' לחוד.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' ספטמבר 07, 2018 2:43 am

הרואה כתב:המילה מתוק כמתארת טעם מסוים, היא מהעברית המודרנית.
מלח ממתקת את הבשר ועוד, מתוק זה מה שקוראים בעברית טעים.
ובפשטות שתו ממתקים הכוונה יין, וגם יין יבש הוא מתוק בלה"ק.


דבריך הם נגד משנה מפורשת במנחות (פו, ב).

זאב ערבות
הודעות: 8641
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' ספטמבר 07, 2018 3:24 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' מרץ 17, 2022 5:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' ספטמבר 08, 2018 9:33 pm

הרואה כתב:המילה מתוק כמתארת טעם מסוים, היא מהעברית המודרנית.
מלח ממתקת את הבשר ועוד, מתוק זה מה שקוראים בעברית טעים.
ובפשטות שתו ממתקים הכוונה יין, וגם יין יבש הוא מתוק בלה"ק.


שמשון חולק עליך:

מה מתוק מדבש...

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי הרואה » ש' ספטמבר 08, 2018 9:53 pm

שמשון לא חולק,
אם דבש זה דבר מתוק ובטעם מסויים, לא הוך את הגדרת הטעם הזה להגדרת מתוק.
המשנה במנחות אולי,
עדיין יש ליישב שמתוק הכוונה בטעם שבדרך כלל מתוק יותר מיין רגיל.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי אברך » ש' ספטמבר 08, 2018 9:57 pm

כל שבת אנו שרים "אכול משמנים שתה ממתקים" ועוד מקומות.
כמו שאנו מבינים מסברא שלשתות מתוק זה יותר מכובד, כמו שנוהגים בשמחות, כך פשוט שאם רוצים לכבד את השבת, יש לשתות מתוק.
מסתמא מלשתות פעם בשבוע מתוק לא ניזוקים כלל.

כוח"ט

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ושתו ממתקים

הודעהעל ידי בן ראובן » א' ספטמבר 09, 2018 4:37 am

הרואה כתב:שמשון לא חולק,
אם דבש זה דבר מתוק ובטעם מסויים, לא הוך את הגדרת הטעם הזה להגדרת מתוק.
המשנה במנחות אולי,
עדיין יש ליישב שמתוק הכוונה בטעם שבדרך כלל מתוק יותר מיין רגיל.


לא לחינם הדוגמא למתיקות במקרא ובחז"ל היא תמיד דבש וכדומה ולא בשר ודגים וכל מטעמים. ולא לחינם אנו אומרים "שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה" על תפוח בדבש ולא על קדירת בשר מפולפלת.

אין ספק שהמשמעות הראשונית של התואר "מתוק" היא כבלשוננו, אלא שבהשאלה הוא משמש גם במשמעויות קשורות נוספות.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים