שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 13, 2018 9:19 am

מה הסברא לומר שהחיינו ביום שני של ראש השנה, הרי זה יומא אריכתא, ובמשנה ברור. כתב שאע״פ שזה יומא אריכתא מ״מ שני ימים הם, ואינו מובן הרי גם שביעי של פסח הוא יום חדש.

כדכד
הודעות: 2687
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 13, 2018 12:05 pm

שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » ה' ספטמבר 13, 2018 10:45 pm

כדכד כתב:שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

הרי נקטינן שביצה שנולדו בראשון אסור בשני מפני שזה נחשב ליומא אריכתא ולא כספק.

משולש
הודעות: 4728
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי משולש » ש' ספטמבר 15, 2018 9:52 pm

טור אורח חיים הלכות ראש השנה סימן תר

אבל לענין זמן ממ"נ אי ספק הוא אומר זמן ואי אמנהגא דב"ד סמכינן שהיו נוהגין היום קודש ולמחר קודש אומרים זמן דהא מיום ב' היו מונין תיקון המועדות והוא עיקר ר"ה וצ"ל בו זמן וכן הלכה

דרך ישרה
הודעות: 74
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי דרך ישרה » א' ספטמבר 16, 2018 11:54 am

מלבב כתב:
כדכד כתב:שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

הרי נקטינן שביצה שנולדו בראשון אסור בשני מפני שזה נחשב ליומא אריכתא ולא כספק.

בדיוק בגלל זה לוקחין פרי חדש, כמש"כ במשנ"ב הטעם משום די"א דקדושה אחת היא (היינו יומא אריכתא)

מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 16, 2018 2:58 pm

דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:
כדכד כתב:שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

הרי נקטינן שביצה שנולדו בראשון אסור בשני מפני שזה נחשב ליומא אריכתא ולא כספק.

בדיוק בגלל זה לוקחין פרי חדש, כמש"כ במשנ"ב הטעם משום די"א דקדושה אחת היא (היינו יומא אריכתא)

אבל אם אין לו פרי חדש גם אומר, ועל זה שאלתי למה.

מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 16, 2018 5:12 pm

משולש כתב:טור אורח חיים הלכות ראש השנה סימן תר

אבל לענין זמן ממ"נ אי ספק הוא אומר זמן ואי אמנהגא דב"ד סמכינן שהיו נוהגין היום קודש ולמחר קודש אומרים זמן דהא מיום ב' היו מונין תיקון המועדות והוא עיקר ר"ה וצ"ל בו זמן וכן הלכה

השאלה למה המשנה ברורה לא מביא את זה וכותב סתם בגלל שזה יום חדש.

דרך ישרה
הודעות: 74
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי דרך ישרה » א' ספטמבר 16, 2018 11:38 pm

מלבב כתב:
דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:
כדכד כתב:שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

הרי נקטינן שביצה שנולדו בראשון אסור בשני מפני שזה נחשב ליומא אריכתא ולא כספק.

בדיוק בגלל זה לוקחין פרי חדש, כמש"כ במשנ"ב הטעם משום די"א דקדושה אחת היא (היינו יומא אריכתא)

אבל אם אין לו פרי חדש גם אומר, ועל זה שאלתי למה.

בגלל שאנו נוקטים לעיקר דשני קדושות הן

מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » ב' ספטמבר 17, 2018 12:10 am

דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:
דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:
כדכד כתב:שביעי של פסח הוא המשך החג שהתחיל קודם. היום השני של ר"ה על הצד שהוא יו"ט הוא היו"ט ולא היום שלפניו

הרי נקטינן שביצה שנולדו בראשון אסור בשני מפני שזה נחשב ליומא אריכתא ולא כספק.

בדיוק בגלל זה לוקחין פרי חדש, כמש"כ במשנ"ב הטעם משום די"א דקדושה אחת היא (היינו יומא אריכתא)

אבל אם אין לו פרי חדש גם אומר, ועל זה שאלתי למה.

בגלל שאנו נוקטים לעיקר דשני קדושות הן

הרי בגמרא יש שני דעות או יומא אריכתא או ספיקא דיומא, היכן כתוב שני קדושות?

דרך ישרה
הודעות: 74
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי דרך ישרה » ב' ספטמבר 17, 2018 10:59 am

מלבב כתב:הרי בגמרא יש שני דעות או יומא אריכתא או ספיקא דיומא, היכן כתוב שני קדושות?

מבואר ברש"י בביצה ובעוד מפרשים ד'שני קדושות וקדושה אחת', תלוי ב'יומא אריכתא או ספיקא דיומא'.

מלבב
הודעות: 942
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי מלבב » ב' ספטמבר 17, 2018 11:03 am

דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:הרי בגמרא יש שני דעות או יומא אריכתא או ספיקא דיומא, היכן כתוב שני קדושות?

מבואר ברש"י בביצה ובעוד מפרשים ד'שני קדושות וקדושה אחת', תלוי ב'יומא אריכתא או ספיקא דיומא'.

וכיון דפסקינן שביצה שנולדה בזו אסורי בזו, הרי נקטינן יומא אריכתא וקדושה אחת הוא.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 153
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ב' ספטמבר 17, 2018 11:32 am

מלבב כתב:
דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:הרי בגמרא יש שני דעות או יומא אריכתא או ספיקא דיומא, היכן כתוב שני קדושות?

מבואר ברש"י בביצה ובעוד מפרשים ד'שני קדושות וקדושה אחת', תלוי ב'יומא אריכתא או ספיקא דיומא'.

וכיון דפסקינן שביצה שנולדה בזו אסורי בזו, הרי נקטינן יומא אריכתא וקדושה אחת הוא.

להלכה מחמירין כשני הצדדים, יומא אריכתא לחומרא ושני קדושות לחומרא

פייש
הודעות: 123
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: שהחיינו ביום שני של ראש השנה

הודעהעל ידי פייש » ב' ספטמבר 17, 2018 12:17 pm

דרך ישרה כתב:
מלבב כתב:הרי בגמרא יש שני דעות או יומא אריכתא או ספיקא דיומא, היכן כתוב שני קדושות?

מבואר ברש"י בביצה ובעוד מפרשים ד'שני קדושות וקדושה אחת', תלוי ב'יומא אריכתא או ספיקא דיומא'.

זה פירוש המלות


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים