הודעהעל ידי חיימקה » ו' ספטמבר 14, 2018 1:32 am
ילקוט שמעוני תהלים רמז תרעז
שגיאות מי יבין. תנא ר' שמעון בן יוחאי גבורים הם הצדיקים, שהם יודעים לפתות את בוראם, ויודעים היאך לקלס לבוראם. ראה דוד היאך מקלס, התחיל מקלס בשמים, השמים מספרים כבוד אל, אמרו לו השמים שמא את צריך לכלום ומעשה ידיו מגיד הרקיע, אמר לו הרקיע שמא את צריך לכלום התחיל מזמר, והתחיל מקלס לתורה, תורת ה' תמימה, אמר לו הקדוש ברוך הוא דוד, מה את בעי א"ל שגיאות מי יבין, שגייתא דעבדינן קמך אלהא שרי לן, א"ל הא שביק לך. גם מזדים חשוך עבדך, אלו הזדונות. אל ימשלו בי אז איתם, אלו תוקפי עבירות, כענין שנאמר אל נחל איתן. ונקיתי מפשע רב, אותו עון רב. דרש רבי דוסתאי דמן ביבי למה דוד דומה לסוחר כושי, א"ר אחא הכושיים הללו יודעים לסבב את הפתחים, בתחלה הם אומרים יש לכם מעט מים, מששתה, הוא אומר יש לכם בצל אחד, נותנין לו, אומר להם בצל בלא פת נסיב לבא - כך הצדיקים יודעים לרצות את בוראם, שנאמר שפתי כהן ישמרו דעת, שפתי צדיק ידעון רצון, אבל רשעים, ופי רשעים תהפוכות, שאינם יודעים לרצות את בוראם.
ספר תשב"ץ קטן סימן קיט
מהר"ם ז"ל מתפלל כל ברכה ראשונה עד למען שמו באהבה ואז מתחיל מסוד חכמים וכו' ואומר זכרנו לחיים בשב"א כי לחיים בפת"ח משמע לא חיים והכי משמע בנדרים (דף י') כיון דאמר לחולין בפת"ח ולא אמר לחולין בשב"א משמע לא ואינו אומר לחיים טובים עד וכתוב לחיים טובים דומה לסוחר כושי מתחלה שואל מעט ואח"כ שואל הרבה לכך מתחיל לחיים ואח"כ לחיים טובים וכן עשה דוד המלך בתחלה שאל על השגגות שנאמר שגיאות מי יבין וכו'. ואם שכח לומר זכרנו ומי כמוך חוזר לראש.