מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' ספטמבר 14, 2018 12:38 am

כתב בספר מטה משה (עמוד העבודה ר"ח אלול וראש השנה סימן תתא)
ויש לומר כלה כל צר, כלה דבר וחרב. כלה בפתח, מלשון כלה ואינימו (תהילים נט, יד) דאל"כ משמע כולו. מחל וסלח, יש גורסין סלח ומחל, כי אומרים מחילה גדולה מסליחה. סליחה הרחבת זמן, כמו שאמר (במדבר יד, כ) סלחתי כדבריך, לא אמיתם עתה. מחילה לגמרי משמע. וכן בתפלת שמנה עשרה סלח לנו, על דרך תפלת כושי. קרע רוע נוהגין לאומרם במרכא טיפחא קרע רוע, כתבינו בטיפחא.


'על דרך תפלת כושי',
מאי משמע??

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: 'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי חיימקה » ו' ספטמבר 14, 2018 1:32 am

ילקוט שמעוני תהלים רמז תרעז
שגיאות מי יבין. תנא ר' שמעון בן יוחאי גבורים הם הצדיקים, שהם יודעים לפתות את בוראם, ויודעים היאך לקלס לבוראם. ראה דוד היאך מקלס, התחיל מקלס בשמים, השמים מספרים כבוד אל, אמרו לו השמים שמא את צריך לכלום ומעשה ידיו מגיד הרקיע, אמר לו הרקיע שמא את צריך לכלום התחיל מזמר, והתחיל מקלס לתורה, תורת ה' תמימה, אמר לו הקדוש ברוך הוא דוד, מה את בעי א"ל שגיאות מי יבין, שגייתא דעבדינן קמך אלהא שרי לן, א"ל הא שביק לך. גם מזדים חשוך עבדך, אלו הזדונות. אל ימשלו בי אז איתם, אלו תוקפי עבירות, כענין שנאמר אל נחל איתן. ונקיתי מפשע רב, אותו עון רב. דרש רבי דוסתאי דמן ביבי למה דוד דומה לסוחר כושי, א"ר אחא הכושיים הללו יודעים לסבב את הפתחים, בתחלה הם אומרים יש לכם מעט מים, מששתה, הוא אומר יש לכם בצל אחד, נותנין לו, אומר להם בצל בלא פת נסיב לבא - כך הצדיקים יודעים לרצות את בוראם, שנאמר שפתי כהן ישמרו דעת, שפתי צדיק ידעון רצון, אבל רשעים, ופי רשעים תהפוכות, שאינם יודעים לרצות את בוראם.

ספר תשב"ץ קטן סימן קיט
מהר"ם ז"ל מתפלל כל ברכה ראשונה עד למען שמו באהבה ואז מתחיל מסוד חכמים וכו' ואומר זכרנו לחיים בשב"א כי לחיים בפת"ח משמע לא חיים והכי משמע בנדרים (דף י') כיון דאמר לחולין בפת"ח ולא אמר לחולין בשב"א משמע לא ואינו אומר לחיים טובים עד וכתוב לחיים טובים דומה לסוחר כושי מתחלה שואל מעט ואח"כ שואל הרבה לכך מתחיל לחיים ואח"כ לחיים טובים וכן עשה דוד המלך בתחלה שאל על השגגות שנאמר שגיאות מי יבין וכו'. ואם שכח לומר זכרנו ומי כמוך חוזר לראש.

גלאגוזים
הודעות: 1102
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: 'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי גלאגוזים » ו' ספטמבר 14, 2018 1:38 am

כוונתו מן הסתם, שבתפילה יש קודם לבקש על דבר מועט ואחר כך דבר גדול יותר. [ומה"ט סליחה קודם למחילה]
וכך איתא בילקוט שמעוני תהילים רמז תרע"ו:
דרש ר' דוסתאי דמן ביבי למה דוד דומה לסוחר כושי, א"ר אחא הכושיים הללו יודעים לסבב את הפתחים בתחילה הם אומרים יש לכם מעט מים, מששתה הוא אומר יש לכם בצל אחד נותנין לו, אומר להם להם בצל בלא פת נסיב לבא וכו'.

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: 'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי מרחביה » ו' ספטמבר 14, 2018 7:56 am

במקור בויק"ר ה ח איתא כותאי.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: 'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' ספטמבר 14, 2018 8:40 am

בנוגע למקורות שצויינו וצוטטו לעיל, מרתק מאוד לבדוק כל אחד מהם בדפוסו הראשון, שכן פותח האשכול העתיק 'כושי' ממטה משה, ושוב באו החברים וביקשו למצוא לו פתרון, ויאמר כל אחד: וִיהִי מָה! אָרֻצָה נָּא גַם אָנִי אַחֲרֵי הַכּוּשִׁי! אבל בדיקה בדפוסים הראשונים מעלה שאין כאן כושי, כי אם כותי.

בילקוט שמעוני דפו"ר מובא 'סוחר כותי... הכותיים הללו'.
גם במטה משה דפו"ר מובא 'תפלת כותי'.
גם בתשב"ץ קטן דפו"ר (ומהדורת מכון ירושלים) מובא כותי.
וכן הוא במקורו של המטה משה: סידור ר' הירץ, בפירושו על 'אבינו מלכנו': 'תפילת כותי'.

בסנהדרין קז ע"א:
דרש רבי דוסתאי דמן בירי: למה דוד דומה - לסוחר כותי. אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, שגיאות מי יבין [- אמר ליה:] שביקי לך, - ומנסתרות נקני - שביקי לך. - גם מזדים חשך עבדך - שביקי לך. - אל ימשלו בי אז איתם, דלא לישתעו בי רבנן - שביקי לך. ונקיתי מפשע רב שלא יכתב סרחוני.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'על דרך תפלת כושי', מאי משמע?

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 10, 2019 11:33 am

בתוספת האקטואלית של 'המודיע' כתב בזה ר' חינקיס שי' בטוב טעם כדרכו.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים