מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי ברוך00 » ו' ספטמבר 14, 2018 4:04 pm

האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות של הבעל תוקע לא יצאו טוב? האם יש פה היתר של אפי תלתא, דהרי כל הבית כנסת עדים לזה?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי תוכן » ו' ספטמבר 14, 2018 4:50 pm

למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי אש משמים » ש' ספטמבר 15, 2018 10:11 pm

אם זה גנות אז יש בכך לשה"ר.

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי ברוך00 » ש' ספטמבר 15, 2018 10:51 pm

אש משמים כתב:אם זה גנות אז יש בכך לשה"ר.


למה אין היתר של אפי תלתא?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 17, 2018 10:29 am

א. החפץ חיים סובר לעיקר שההיתר של אפי תלתא הוא כשהוא מספר באפי תלתא דבר המשתמע לב' פנים כשבאפי תלתא יספר בזהירות ובאופן חיובי ולא לדבר שנודע באפי תלתא.
ב. גם לשיטה שאף אותה מביא הח"ח שלספר דבר שיודעים עליו שלשה מותר - יש לעיין אם אפשר לסמוך על זה כאן כי אולי באי בית הכנסת לא ירצו לספר על התקיעות הלא מוצלחות שהיו להם.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' ספטמבר 17, 2018 11:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי פייש » ב' ספטמבר 17, 2018 10:39 am

בשו"ע הרב לא נחית לכל הני חילוקי, האם נאמר שיש פלוגתא או שהתנאים של החפץ חיים פשוטים הם.

מענין לענין, נוכחתי במנין אחד בראש השנה, כשאחד מהמתפללים קצף בקול אחר התפלה מדוע השליח ציבור אמר את הקאפיטל לדוד ה' אורי תיכף אחר שמו"ע, שכן נהגו אצל הש"ץ ואצל רוב המתפללים, ולא אחר עלינו לשבח כנהוג במקום הקוצף.. ובכן הי' מרוויח עוד קדיש, ותמהתי האם זה לא מלבין פני חבירו ברבים? או שבדברים כאלו לא אמרינן הכי.

ידוע שאף אצל טעות בקריאת התורה דעת הטור שלא לבייש.
(אגב שמעתי מאחד אדם קרוב טעם לשבח על זה, כי הרי כל מה שהבעל קורא הוא שקורא בתורה ולא העולה לתורה הוא כדי שלא לבייש את העולה כמבו' בתוס', ואם כן בא לו שכרו משלם שלא לבזותו. ודפחח).

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי לבנון » ב' ספטמבר 17, 2018 10:53 am

כדכד כתב:א. החפץ חיים סובר לעיקר שההיתר של אפי תלתא הוא כשהוא מספר באפי תלתא דבר המשתמכע לב' פנים כשבאפי תלתא יספר בזהירות ובאופן חיובי ולא לדבר שנודע באפי תלתא.
ב. גם לשיטה שאף אותה מביא הח"ח שלספר דבר שיודעים עליו שלשה מותר - יש לעיין אם אפשר לסמוך על זה כאן כי אולי באי בית הכנסת לא ירצו לספר על התקיעות הלא מוצלחות שהיו להם.

ג. קשה מאוד לסמוך על היתר זה, כי הח"ח עצמו די מפקפק בו, והוא עצמו כותב שלא לסמוך עליו כלל (כי לא מצוי שיושלמו כל תנאי ההיתר, וגם אם יושלמו, בסופו של דבר זו שיטה יחידאה, ורוב הראשונים לא מסכימים איתה). ובפרט לפי מה שכתב בכלל ג' ה"ו ושם בבאמ"ח אות ז', שהתורה אסרה את עצם הדיבור בגנות חבירו, ואפילו במקום שלא יגרם לו עי"ז שום נזק או בושת. וכן כתב בכלל ה' בבאמ"ח אות י"א. ושם הוא גם שואל א"כ איך הבאנו לעיל שיטה שדבר שפורסם באפי תלתא יהא מותר, ותי' הלא כבר כתבתי לעיל בכלל ב' ה"ט, שכל דבר שאם היו אומרים לו בפניו היה בזה משום הונאה, אין את ההיתר של אפי תלתא.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' ספטמבר 20, 2018 11:40 am

תוכן כתב:למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

אם האיש מתבייש בזה וודאי שזה לא לשון טוב.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי תוכן » ה' ספטמבר 20, 2018 3:45 pm

עובדיה חן כתב:
תוכן כתב:למה זה לשה"ר להגיד שאדם לא הצליח במשהו?

אם האיש מתבייש בזה וודאי שזה לא לשון טוב.


נניח. עדיין לא הבנתי איזה איסור יש בדבר.

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: האם יש איסור לשה"ר לספר שהתקיעות לא יצאו טוב

הודעהעל ידי בסדר » ה' ספטמבר 20, 2018 5:58 pm

אצל חסידים יודעים שאם התקיעות לא עולים יפה, זה סימן שתקיעות אלו מפריעים ליצר הרע, וזהו רק מעלה ולא חסרון, כידוע העובדא אצל החוזה מלובלין זי"ע בשנת תקע"ה בשעת מלחמת נפליון.
מספרים שהבעל תוקע אצל רבי דוד מטולנא זי"ע עמד בשעת התקיעות מכוסה בטליתו על פניו, ולא הצליח עם התקיעות. אמר לו הרבי: "תגלה את פניך לפני היצה"ר, ואז תצליח עם התקיעות, כי בשעה שאתה מכוסה, הוא חושב שאיזה צדיק וקדוש עושה שם יחודים ורוצה להפריע, אבל אם תגלה את פניך אז יראה שאין צדיק ואין יחודים.."


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים