מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 15, 2018 9:42 pm

בספר חיים ברכה ושלום ופרנסה טובה נזכר ונכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל לחיים טובים ולשלום.

כתב בפירוש 'דובר שלום' מאת הג"מ יצחק אליהו לנדא זצ"ל מ"מ דווילנא [המובא בסידור 'אוצר התפילות'] וז"ל:
לכאורה סוף המאמר לחיים טובים ולשלום הוא מיותר וכפול, שכבר אמר בתחילת המאמר חיים ברכה ושלום ופרנסה טובה. אך באמת טועים בזה כל המון המתפללים באמרם נזכר ונכתב לפניך וכו', רק צריכין להפסיק אחר מילת נזכר, ואחר זה מתחיל ענין בפני עצמו, ונכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל לחיים טובים ולשלום, שאנו מבקשים על הזכירה בפני עצמה ועל הכתיבה בפני עצמה.

והנה מלבד שגם לפי התיקון המוצע אין הדקדוק מיושב כל צרכו, שהרי כבר מתחילה נזכר 'בספר', ומה מקום יש לחלק בין זכירה בתוך ספר לבין כתיבה, הלא זכירה בספר היינו כתיבה, ומה הרווחנו בחלוקת הבקשה לשנים, אף גם בספרי הקדמונים אין נראה כן, יעויין לשון הטור (הלכות יום הכפורים סימן תרכג),
ומתפללין ז' ברכות כמו במנחה אלא שאומר במקום וכתבנו וחתמנו... ובהודאה במקום נזכר ונכתב נזכר ונחתם.
הרי שנקט 'נזכר ונכתב' בהמשך אחד, ולא נראה שזה מחולק לשנים.

והדר דקדוקו לדוכתיה, וצ"ב.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הודעהעל ידי אברך » ש' ספטמבר 15, 2018 10:14 pm

בלא"ה יש להקשות, כיון שהתחיל "בספר" מה שייך לבקש "נזכר" הרי הזכירה אינה שייכת לספר, אלא הכתיבה. ואם נאמר שגם זכירה שייכת בספר, א"כ לא קשה דקדוקכם, שיש בחינה של זכירה ויש בחינה של כתיבה, ומתחילה מבקשים בספר וכו' נזכר, ואח"כ ונכתב.
אולם מלשון הראשונים משמע כמו שכתבתם.
אולם עיקר הדקדוק הוא רק על הכפילות של "חיים" ו"שלום" ולענין חיים, כבר חילקו המפרשים בין "חיים" לחוד, שאלו חיים רוחניים, [כמו שאומרים זכרינו לחיים וכו' למענך וכו'], לבין "חיים טובים" שאלו חיים גשמיים.
עוד צ"ב קצת מהו "ספר חיים ברכה ושלום" איזה ספר זה "ספר ברכה" "ספר שלום".

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הודעהעל ידי אוהב עמו » ש' ספטמבר 15, 2018 10:34 pm

כמדומני שרעיון זה נכתב ע"י מאן דהוא באחד מקובצי מבקשי תורה

תוספת:
ויעויין בהודעה הסמוכה שזיכרוני בגד בי, ועימי תלין משוגתי
נערך לאחרונה על ידי אוהב עמו ב ש' ספטמבר 15, 2018 10:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 15, 2018 10:39 pm

אוהב עמו כתב:כמדומני שרעיון זה נכתב ע"י מאן דהוא באחד מקובצי מבקשי תורה
בקובץ מבקשי תורה על ימים נוראים הובא הציטוט מה'דובר שלום' ותו לא מידי.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: בספר חיים ברכה ושלום... לחיים טובים ולשלום / נזכר, ונכתב

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' ספטמבר 16, 2020 7:03 pm

לכאורה הכיוון לביאור הוא שיתכן להכתב בספר חיים ברכה ושלום וכו' ולא לחיים טובים או לא לשלום, ולדוגמ' חולה במצב אנוש הוא כנראה כתוב בספר החיים, אבל לא כ"כ לחיים טובים.
החלק היותר קשה לי בזה הוא "לשלום", מה נקרא להכתב בספר החיים לחיים טובים ולא לשלום, ומה נקרא לזכות להכתב לשלום? ועוד יותר קשה על הנכתב בספר שלום עצמו ולא לשלום.
בספר שערי התפילות מהגרא"א דסלר שיצא כעת מבאר "שכל אחד ישתמש בטוב שבידו כדי להועיל לכל הכלל".
ועדיין אין הדברים ברורים.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים