[א] הנה מצינו חידוש גדול ונפלא בדברי רבותינו האחרונים בענין תשובה, ונראה לבאר ולברר קצת את הדברים.
בשו"ת חוט השני מאת הגאון בעל החוות יאיר מובאת תשובה מזקנו הג"מ רבי אברהם שמואל ב"ר יצחק בכרך (סימן מז), וז"ל,
ובתחלה יש לי לחקור חקירה אחת שנסתפקתי בה בימי חורפי והוא כי הנה מסדרי התשובה כתבו תשובת כל חטא ועון מה היתה כוונתם אם רצו לומר שאם חטא מאה פעמים יעשה מאה פעמי' כסדר התשובה ההיא [וכן הורה גבר בגוברין החסיד מו"ה ישעי' בספרו של"ה דף צ"ט ע"א ודף רנ"ג ע"ב עכ"ה ] או אם דיו בפעם אחת שאם נאמר שיעשה כן מאה פעמים א"כ נעלת דלת בפני בעלי תשובה שחטאו זמן רב ויש מי ששינה ושילש כעבות העגלה חטאה בכפל כפלים בכל חטאתיו ולא יספיקו לו כל ימי חייו אם עוד רבות בשנים לפיהן ישוב. ואם נאמר שיעשה כן פעם אחת הוא דבר מתנגד לשכל שיהיה משפט אחד לגר ולאזרח למי שחטא פעם אחת ולמי שחטא כמה פעמים.
ושמעתי אז מחכם אחד שראה בספר רוקח כתוב מכתיבת יד שאין מחמירין לפסוק לו על כל פעם בסדר התשובה רק פעם אחת משום טעם הנזכר שלא לנעול דלת בפני בעלי תשובה וכן נראה מדברי מהרי"ו סי' י"ב שסידר תשובה לאשה שזינתה תחת בעלה ונשתרשה בחטא י"ח שבועו' וכל מה שסידר שם נמצא בדברי הראשונים בסתמא במי שבא על אשת איש אפי' פעם אחת. ואף על פי שכתב בתחלת התשובה אפי' לא עברה אלא חדא זימנא היה דינה לקבל יסורין כמ"ש רבותינו מ"מ הא חזינן שבאמת לא החמיר עליה לעשות יותר ממ"ש הראשונים למי שחטא פעם אחת ואף על פי שנראה שם קצת שבשביל שלא היה לה יכולת לקבל יסורין לכך מיעט לה נראה לי המיעוט היה שלא סידר לה מחמת עון נדות בפני עצמו ועון אשת איש בפני עצמה דאיסור נדה מוסיף הוא כדמוכח בסוף פ' ד' אחין...
ואני מורה ובא לסדר למי ששינה כמה פעמים בחטא שיעשה שני פעמי' כמו שסידרו הראשוני' וטוב לו מההי' דקאמר רב הונא כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו הותרה לו ס"ד אלא אימא נעשית לו כהיתר. ולמדנו מזה שעיקר החטא הוא בשני פעמים הראשונים ואח"כ נעשית לו כהיתר גמור נמצא שדומה קצת לשוגג ואינו ראוי להחמיר עליו על כל שאר פעמים כמו על השני פעמים הראשונים.
ובדומה לזה הביא בשו"ת נודע ביהודה (קמא אורח חיים סימן לה) בתוך דבריו, וז"ל,
ומה שהמציא בעל קנה חכמה תקנה לשבים שדי אם יעשה תשובת המשקל על אותה עבירה שלש פעמים.