דרך ישרה כתב:יל"ע לענין חיבור לאינפוזיה ביום כיפור כדי להקל על הצום. דהנה במשנ"ב סי' תרי"ב סקכ"ט כ' בשם י"א (והוא רבינו ירוחם, רבינו יונה, רי"ץ גיאות, וכ' הגר"א דכן עיקר) לענין שתיית חומץ דאף שלא חשיב שתיה כיון שהיא שתיה המזקת, מ"מ יש לאסור כי עכ"פ העינוי מתבטל עי"ז, א"כ לכ' ה"ה לאינפוזיה.
מקדש מלך כתב:לבריאים הוא עינוי גדול יותר מעינוי הצום.
דרך ישרה כתב:מקדש מלך כתב:לבריאים הוא עינוי גדול יותר מעינוי הצום.
כנראה שכב' אף פעם לא ניסה...
דמשק כתב:כן העיר באגרו"מ או"ח ח"ג סי' צ'.
ישא ברכה כתב:למה כ"כ פשוט שאין איסור בעירוי, למ"ד שהאסור ביום הכיפורים הוא הנאת מעיו, ומה לי בא דרך הפה ומה לי בא ישירות לדם. (ואמנם זה לא פחות מאכילה שלא כדרך. אבל הרי ביוה"כ עינוי כתיב, וא"כ יש מקום שאף שלא כדרך אסור).
מלבב כתב:ומה עם איסור חבלה אם זה חולה שאין בו סכנה?
מלבב כתב:ישא ברכה כתב:למה כ"כ פשוט שאין איסור בעירוי, למ"ד שהאסור ביום הכיפורים הוא הנאת מעיו, ומה לי בא דרך הפה ומה לי בא ישירות לדם. (ואמנם זה לא פחות מאכילה שלא כדרך. אבל הרי ביוה"כ עינוי כתיב, וא"כ יש מקום שאף שלא כדרך אסור).
לא מבין את השאלה, איפוא יש הנאת מעיו אם זה דרך הוריד.
אוהב עמו כתב:לצערי, וביודעי ומכירי קא אמינא, הרבה פעמים יוצאת הוראה לחולים או למעוברות שאל להם לצום אלא לאכול שיעורים בלי פירוט כמה הוא השיעור שצריכים לאכול או לשתות, והעולם אינם יודעים שבכל אכילה עוברים על איסור אכילה ביוהכ"פ.
אוצר החכמה כתב:א. מצד הסברא צודק הרב חיי נר שאין דמיון לחומץ. וזה דומה יותר למי ששותה הרבה לפני הצום שאע"פ שמפחית את העינוי אין בזה חיסרון.
ב. גם צודק הרב מקדש מלך שאין חיוב לעשות כן ואינו אלא מידת חסידות. הרב של רחובות ר' הירש מלצר בנו של הגרא"ז היה מתאשפז ביוה"כ כדי שיתנו לו אינפוזיה כי היה אסור לו לצום.
אוהב עמו כתב:לא רק הרב מלצר מרחובות ככה נהגו עוד כו"כ מגדולי הדור האחרון זצ"ל ושליט"א.
הסיבה היא פשוטה ביותר, הגם שלחולה שיש בו סכנה מותר לאכול מ"מ לא הותר לו אלא כדי צורכו, ובכל אכילה ואכילה היה לו לשאול לרופא האם יש לו צורך באכילה זו ובפרט לפני השקיעה.
לצערי, וביודעי ומכירי קא אמינא, הרבה פעמים יוצאת הוראה לולים או למעוברות שאל להם לצום אלא לאכול שיעורים בלי פירוט כמה הוא השיעור שצריכים לאכול או לשתות, והעולם אינם יודעים שבכל אכילה עוברים על איסור אכילה ביוהכ"פ.
ולכן הרבה אנשים יראי שמים שרוצים למנוע עצמם מספקות מתחברים לעירוי, ויוצאים ידי חובת ונשמרתם וידי חובת מניעת מאיסור אכילה ביוהכ"פ.
ישנו יהודי שעובד כל השנה בשערי צדק ובערב יוהכ"פ מחבר עירויים לעשרות! אנשים ברח' המ"ג ברוממה.
המון פעמים הדבר מועיל גם למעוברות, שההוראה היוצאת מבית ההוראה! המיוחד לצומות המוקם ע"י רבנים ורופאים היא שאם יש כאבי ראש חזקים או שהיא רואה שחור תשתה שיעורים או ללא שיעורים, וכאן שואלה האישה יראת השמיים שחוששת מאכילה ושתיה ביוהכ"פ האם כאב הראש שיש לה בשעת המנחה הוא מספיק חזק או לא האם המראה הוא אפור או שחור ומה היה אומר ע"ז ר' ישראל יעקב פישר אולי זה רק נוטה לשחור....
והוא רחום יכפר עוון
הפשוט בפשטותו כתב:אוצר החכמה כתב:א. מצד הסברא צודק הרב חיי נר שאין דמיון לחומץ. וזה דומה יותר למי ששותה הרבה לפני הצום שאע"פ שמפחית את העינוי אין בזה חיסרון.
ב. גם צודק הרב מקדש מלך שאין חיוב לעשות כן ואינו אלא מידת חסידות. הרב של רחובות ר' הירש מלצר בנו של הגרא"ז היה מתאשפז ביוה"כ כדי שיתנו לו אינפוזיה כי היה אסור לו לצום.
ב. הסברא בזה היא שהוא השתדלות שלא באופן טבעי.
אמנם הגריש"א זצ"ל אמר שאילו היה יכול היה מורה לכל שצריך להתאשפז לפני יוה"כ ולהתחבר לאינפוזיה, כיון שהמקבל נוזלים דרך אינפוזיה הרי הוא צם
דורשי יחודך כתב:הפשוט בפשטותו כתב:אוצר החכמה כתב:א. מצד הסברא צודק הרב חיי נר שאין דמיון לחומץ. וזה דומה יותר למי ששותה הרבה לפני הצום שאע"פ שמפחית את העינוי אין בזה חיסרון.
ב. גם צודק הרב מקדש מלך שאין חיוב לעשות כן ואינו אלא מידת חסידות. הרב של רחובות ר' הירש מלצר בנו של הגרא"ז היה מתאשפז ביוה"כ כדי שיתנו לו אינפוזיה כי היה אסור לו לצום.
ב. הסברא בזה היא שהוא השתדלות שלא באופן טבעי.
אמנם הגריש"א זצ"ל אמר שאילו היה יכול היה מורה לכל שצריך להתאשפז לפני יוה"כ ולהתחבר לאינפוזיה, כיון שהמקבל נוזלים דרך אינפוזיה הרי הוא צם
שמעתי מהרב אפרתי שליט"א (בכנס של הגר"א וייס לפני יו"כ) כמה פעמים שמה שאומרים בשם הגריש"א שצריך לעשות אינפוזיה לחולה, אינו נכון כלל, ושהוא מעולם לא אמר כך ולא סבר כך. (לא היה נשמע שהגריש"א היה רוצה להורות כך אלא שלא יכל, אלא שלל לגמרי את הענין.) הוא חוזר על זה כל שנה, מסתמא גם אתמול בלילה, לא הייתי השנה.
חיי נר כתב:אוהב עמו כתב:לצערי, וביודעי ומכירי קא אמינא, הרבה פעמים יוצאת הוראה לחולים או למעוברות שאל להם לצום אלא לאכול שיעורים בלי פירוט כמה הוא השיעור שצריכים לאכול או לשתות, והעולם אינם יודעים שבכל אכילה עוברים על איסור אכילה ביוהכ"פ.
אם כי בעיקרי הדברים נראה כדבריך, אך קצת רחוק הלכת, במתכונת מסודרת שאיני זוכר כרגע כמה הוא פחות מכשיעור, בכל אופן אם לוקחים כל רבע שעה פחות מכשיעור מגעים במשך היום ליותר מליטר וחצי מים, ואין בכך איסור גם אם הוא צריך רק ליטר.
ובעניין האינפוזיה יש צורך ליזהר מתנודות באיזור החיבור מחשש שיצא דם, זה לא קל למי שאינו רגיל בכך.
אוהב עמו כתב:חיי נר כתב:אוהב עמו כתב:לצערי, וביודעי ומכירי קא אמינא, הרבה פעמים יוצאת הוראה לחולים או למעוברות שאל להם לצום אלא לאכול שיעורים בלי פירוט כמה הוא השיעור שצריכים לאכול או לשתות, והעולם אינם יודעים שבכל אכילה עוברים על איסור אכילה ביוהכ"פ.
אם כי בעיקרי הדברים נראה כדבריך, אך קצת רחוק הלכת, במתכונת מסודרת שאיני זוכר כרגע כמה הוא פחות מכשיעור, בכל אופן אם לוקחים כל רבע שעה פחות מכשיעור מגעים במשך היום ליותר מליטר וחצי מים, ואין בכך איסור גם אם הוא צריך רק ליטר.
ובעניין האינפוזיה יש צורך ליזהר מתנודות באיזור החיבור מחשש שיצא דם, זה לא קל למי שאינו רגיל בכך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים