תשובה על דבר שחושב שיחזור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עובדיה חן
הודעות: 896
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' ספטמבר 16, 2018 1:11 pm

יודע שיחזור על החטא אבל הרצון האמתי שלו, לעזוב את החטא ,האם יועיל תשובה .והשאלה היא בעיקר לעניין קבלה לעתיד שאם לא מאמין שיכול לעמוד בזה האיך הוי קבלה לעתיד, וכמו"כ האם עיצומו של יום כיפור יכול להועיל לו בכה"ג

החושב
הודעות: 822
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי החושב » א' ספטמבר 16, 2018 1:31 pm

רמב"ם הלכות תשובה פרק ב
כל המתודה בדברים ולא גמר בלבו לעזוב הרי זה דומה לטובל ושרץ בידו שאין הטבילה מועלת לו עד שישליך השרץ, וכן הוא אומר ומודה ועוזב ירוחם

וכעין זה כותב ר' יונה. שראשית התשובה של איש כזה - לעזוב את החטא, ורק אחר כך הוידוי והחרטה.

אני הייתי מעמיד את השאלה כך:
ודאי שזה לא תשובה שמועילה למחוק את העוון לגמרי. אבל השאלה, האם במצב כזה אין טעם כלל שאדם יעסוק בוידוי וחרטה?
ואם תאמר שאין לו לעשות וידוי בינתיים, יש לעיין באחד שבכוחו להמעיט בעבירה. דרך משל, הוא מספר לשון הרע 10 פעמים ביום בממוצע. ברור לו שלא יכול לחדול מזה לגמרי (כלומר, הוא לא מוצא בעצמו מספיק כוחות לזה). אבל הוא יכול להמעיט בעבירה ומעתה והלאה יספר רק 5 פעמים ביום. האם עזיבה חלקית פותחת דרך לוידוי?

דרומי
הודעות: 3720
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 16, 2018 3:03 pm

אפשר למצוא מקורות לשני הצדדים - הן לזה שתשובה צריכה להיות שלימה ולולי זאת אין בה כל טעם, והן לזה שמאידך גיסא כל תנועה קטנה של תשובה חשובה ומועילה. ולא עת האסף המקנה.

רק אציין כאן למה שמבאר בספר 'תורת מנחם יין מלכות' על הרמב"ם הלכות תשובה, לגבי כפרת יום הכפורים שהיא דוקא 'לשבים' - שאין לזה הכרח בתשובה שלימה דוקא, עיין בהמצו"ב
קבצים מצורפים
כפרת יום הכפורים לשבים.docx
(63.29 KiB) הורד 10 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 378
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ספטמבר 16, 2018 3:30 pm

שמעתי פעם יסוד יפה בשם רבי ישראל מסלנטר, שכל עבירה יש לחלקה לחלקים, ולדוגמא, אם היה מדבר לשון הרע בלי סיבה, וכעת מדבר רק במקרה של ניסיון שאינו מצליח לעמוד בו, הרי שהועיל תשובה על אותו חלק דיבור שאינו בשעת ניסיון. ונמצא, שאם הוא בבחינת 'הולך' ומתקדם בעבודת ה', הרי שתשובתו מועילה כל הזמן על החלקים שהתקדם בהם, גם אם ממשיך להיכשל עדיין.

ובספרי החסידות בעיקר עסקו בכך שגם חרטה לחוד יש בה חשיבות.

עובדיה חן
הודעות: 896
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' ספטמבר 16, 2018 3:55 pm

החושב כתב:
רמב"ם הלכות תשובה פרק ב
כל המתודה בדברים ולא גמר בלבו לעזוב הרי זה דומה לטובל ושרץ בידו שאין הטבילה מועלת לו עד שישליך השרץ, וכן הוא אומר ומודה ועוזב ירוחם

וכעין זה כותב ר' יונה. שראשית התשובה של איש כזה - לעזוב את החטא, ורק אחר כך הוידוי והחרטה.

אני הייתי מעמיד את השאלה כך:
ודאי שזה לא תשובה שמועילה למחוק את העוון לגמרי. אבל השאלה, האם במצב כזה אין טעם כלל שאדם יעסוק בוידוי וחרטה?
ואם תאמר שאין לו לעשות וידוי בינתיים, יש לעיין באחד שבכוחו להמעיט בעבירה. דרך משל, הוא מספר לשון הרע 10 פעמים ביום בממוצע. ברור לו שלא יכול לחדול מזה לגמרי (כלומר, הוא לא מוצא בעצמו מספיק כוחות לזה). אבל הוא יכול להמעיט בעבירה ומעתה והלאה יספר רק 5 פעמים ביום. האם עזיבה חלקית פותחת דרך לוידוי?

למה זה לא גמר בליבו? הוא מצידו כאמור מאוד רוצה וכרגע גמר בליבו לעזוב את החטא בשעת התשובה.רק הוא לא משקר את עצמו הוא יודע מנסיון העבר שזה יכול לחזור בעתיד.השאלה האם אין תשובה בכה"ג?

טברייני
הודעות: 538
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי טברייני » א' ספטמבר 16, 2018 8:18 pm

כפי הידוע לי בספרי החסידות האריכו בענין זה, שיש מעלת התשובה בחרטה בלי קבלה.

בתורת גור למדו מאדם הראשון שאמר אכלתי ואוכל והוי תשובה. וכן שביו"כ אין מקבלים כמעט על העתיד למעט משפט אחד ובעיקר עוסקים בחרטה. ועוד. ואינני זוכר כרגע הכל.

ישא ברכה
הודעות: 916
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' ספטמבר 16, 2018 9:26 pm

עובדיה חן כתב:
החושב כתב:
רמב"ם הלכות תשובה פרק ב
כל המתודה בדברים ולא גמר בלבו לעזוב הרי זה דומה לטובל ושרץ בידו שאין הטבילה מועלת לו עד שישליך השרץ, וכן הוא אומר ומודה ועוזב ירוחם

וכעין זה כותב ר' יונה. שראשית התשובה של איש כזה - לעזוב את החטא, ורק אחר כך הוידוי והחרטה.

אני הייתי מעמיד את השאלה כך:
ודאי שזה לא תשובה שמועילה למחוק את העוון לגמרי. אבל השאלה, האם במצב כזה אין טעם כלל שאדם יעסוק בוידוי וחרטה?
ואם תאמר שאין לו לעשות וידוי בינתיים, יש לעיין באחד שבכוחו להמעיט בעבירה. דרך משל, הוא מספר לשון הרע 10 פעמים ביום בממוצע. ברור לו שלא יכול לחדול מזה לגמרי (כלומר, הוא לא מוצא בעצמו מספיק כוחות לזה). אבל הוא יכול להמעיט בעבירה ומעתה והלאה יספר רק 5 פעמים ביום. האם עזיבה חלקית פותחת דרך לוידוי?

למה זה לא גמר בליבו? הוא מצידו כאמור מאוד רוצה וכרגע גמר בליבו לעזוב את החטא בשעת התשובה.רק הוא לא משקר את עצמו הוא יודע מנסיון העבר שזה יכול לחזור בעתיד.השאלה האם אין תשובה בכה"ג?


לכאורה יש בזה צדק, ויתכן שזה החסד שעשה ה' בנתינת קץ סליחה ומחילה. אם בשעת התשובה החליט שאינו רוצה עוד לחטוא, ועכשיו אם יבוא אפשרות העבירה לידו לא יעשנה, (ואם כהדוגמא שהביאו על לשון הרע, הרי ביום הכיפורים לא ידבר לשון הרע), הרי שכעת החליט שאינו רוצה עוד לחטוא, אלא שיודע שיתכן וירד מדרגתו הנוכחית, אבל כעת הוא בהחלטה שלא לעבור את פי ה' בשום אופן, הרי כעת הוא קרוב לה' ונקי מחטאים, ויצא זכאי בדין.
אם נכון הדבר, הרי בכך חיזוק לקושי המצוי מה תועלת ביום הכיפורים אם למחרת שב האדם לדרגתו, כי הבורא נותן לאדם אפשרות לפתוח דף חדש (ולמחוק את כל העבר). הבורא ית' יעזרנו לשוב אליו בתשובה אליו, תשובה של קיימא, לטוב לנו כל הימים.

גימפעל
הודעות: 2372
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תשובה על דבר שחושב שיחזור

הודעהעל ידי גימפעל » א' ספטמבר 16, 2018 10:37 pm

ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (198.75 KiB) נצפה 162 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים