מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ה' אפריל 14, 2011 8:53 pm

תולעת ספרים07 כתב:א: השדי חמד - הרד"ל - האבני נזר - ועוד וכפי שעיניך תיחזינה מישרים לא ידעו מהם סחים והרי הם כותבים טעם מדוע חייבים לכסות ע"ש.

בעיקר דבריו שולל הרד"ל את מנהג הכיסוי מכל וכל, אלא שבדרך דוחק, כדי שלא יהיה המנהג כחוכא ואטלולא, המציא לו נימוק וטעם. וכמובן שאילו היו המחברים יודעים שהמנהג בטעות נולד, לא היו טורחים בטעמו.

תולעת ספרים07 כתב:ב: המחבר עצמו מביא ראיה ממיקומו של הקטע ובסוף המאמר לא תירץ כלום ועדיין קשיא שהיה לו להביא דין זה בטרם יביא דיני שח בין התקיעות.

אין צריך לדייק במיקום עד כדי כך. אחרי הכל מדובר בהגהות שנכתבו על ספר המנהגים, והכא בדיני הפסק עסקינן ולא בדינים שלפני הברכות.

תולעת ספרים07 כתב:ג: מנין לך כדבר פשוט שאימון אינו נחשב להפסק ומדוע לא עלה על דל שפתיו של פוסק כל שהוא לכתוב חידוש גדול כזה להדיא שמותר להתאמן בין הברכה לתקיעה.

להלן באות ה' אתה מצהיר שאין ספק שתקיעה שלא כהוגן אינה נחשבת הפסק, וכאן אתה מתחבט כל כך בתקיעה שלא כהוגן בצורה מכוונת? והרי אימון של קולות מועטים בוודאי יהיו קצרים מתקיעות שלא כהוגן שיצאו מהוססות מפי התוקע.
על כל פנים, ברי שיש הבדל בין אמירת קפיטל תילים שלם לבין כמה תקיעות.
ואדרבה, מדוע לא עלה על דעת אדם לפניו לכתוב חידוש כה מופלא שצריך לכסות השופר בלי שום נימוק?

תולעת ספרים07 כתב:ד: ראה בסימן תקצ"ב סעיף ד' ובמ"ב שם ותווכח לנכון שאימון נחשב להפסק.

לא מצאתי בעניי.

תולעת ספרים07 כתב:ו: באתי רק להדגיש את הבעיתיות שבאמת המאמר אינו לפני וכל מה שקראתי זה ממה שהעלו כאן - ומלמעלה הדברים נראים כאילו הכל מתחלק לו לבעל מחבר המאמר ואין כל בעיה עם גירסה ג' עד שהוא כביכול הופך את כולם למטומטמים שטעו בין השלה וכדו' כאשר נכדו של בעל השל"ה כותב בעניין בשו"ת שלו. - והרב המחבר השו"ת היה מגדולי הפוסקים בהונגריה מלפני השואה.

מה נעשה עם העובדה הפשוטה שהדבר אינו בשל"ה?

תולעת ספרים07 כתב:ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.

עי' בראש המאמר שהדבר בהחלט נוגד את ההלכה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 14, 2011 8:58 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
תולעת ספרים07 כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.

עי' בראש המאמר שהדבר בהחלט נוגד את ההלכה.

כבודו מתכבד להוריד את הקובץ שכבר צירפתי וראה בדברי האבני נזר שחייבים לכסות.
לכסות את השופר מתוך קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ זל.png
לכסות את השופר מתוך קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ זל.png (18.5 KiB) נצפה 13858 פעמים

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ה' אפריל 14, 2011 9:02 pm

אתה צודק.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 14, 2011 9:30 pm

חלילה לא באתי לבטל את מסקנת בעל המאמר וגם לא לזלזל בכבודו - אני נמצאים כאן כדי להעשיר את ידיעתינו ואודה ולא אבוש שגם אני החכמתי מקריאת המאמר.
באתי לפלפל בלימוד ותו לא.
הבעיה היא שגם אתה צודק וגם אני צודק וכולנו צודקים חכמים ונבונים ואעפ"כ עלינו לספר בכיסוי השופר בר"ה.
אשמח מאוד לקרוא עוד מאמרים כאלו מידי פעם.
עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ה' אפריל 14, 2011 9:34 pm

תולעת ספרים07 כתב:עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.

הספר מצוי בחנויות וכל המעוניין באמת להעשיר את ידיעותיו, ייגש וירכוש.
מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אפריל 14, 2011 9:53 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 14, 2011 10:03 pm

חכם באשי כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

ברוך הנמצא ידידי חכם באשי
אמור לי כאחד המתמצא בדיני היסטוריה האם הרד"ל [רבי דוד לוריא] ז"ל - היה אמור לדעת איך עשה הגאון מוילנא ז"ל בבית כנסת שלו בנוגע לכיסוי השופר.
החכימיני ואשמח.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אפריל 14, 2011 10:05 pm

נעול

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי שמח תשמח » ה' אפריל 14, 2011 10:46 pm

המאמר של הרב גולדהבר נפתח כך:
חלק מהעמידה על משמר מנהג ישראל, הוא הטורח במלאכת הברירה, בין מנהג שמקורו מקודש למנהג מחוסר בסיס. יש מקום להבחין בין מנהג ששורשו מקמאי דקמאי, מראשית ההתיישבות היהודית בקהילות העתיקות באירופה ושורשיו נעוצים ביסודות איתנים, לבין מנהג שנוצר במשך הדורות, טלאי על גבי טלאי ואין מקורו מבורר.

לא הבנתי את ההנגדה. מראש דבריו נראה שרק מנהג שהוא מראשית ההתישבות היהודית באירופה יש לו זכות קיום, וצריך לעמוד על המשמר לקיימו. ומשמע שמנהג שנוצר נניח רק לפני 300 שנה מזמן הב"ח, הוא מנהג שאפשר לבטלו בקל. ("מנהג מחוסר בסיס") ושוב משמע שלא זמנו של המנהג קובע אלא העיקר שלא יהיה טלאי ע"ג טלאי. אתם הבנתם את זה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אפריל 14, 2011 11:48 pm

תולעת ספרים07 כתב:
חכם באשי כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

ברוך הנמצא ידידי חכם באשי
אמור לי כאחד המתמצא בדיני היסטוריה האם הרד"ל [רבי דוד לוריא] ז"ל - היה אמור לדעת איך עשה הגאון מוילנא ז"ל בבית כנסת שלו בנוגע לכיסוי השופר.
החכימיני ואשמח.


איני מכיר את התחום,
עכ"פ למיעוט ידיעתי בענין, אביו של הרד"ל היה מרואי פני הגר"א, ויש סבירות גבוהה שהמסורת של הרד"ל בנוגע לגר"א - היא אמינה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אפריל 15, 2011 3:33 am

כל אלו שנזעקו להגן על קובץ עץ חיים וישורון ממלאים עתה את פיהם מים, האם יש הסבר לזה ?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 15, 2011 1:48 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:
תולעת ספרים07 כתב:משום מה בחר בעל המאמר להתעלם מן המט"א תקפ"ה ס"ג שאכן הביא את המנהג שמברכים כשהוא מכוסה במפה על השולחן - וכבר כתבו האחרונים שהמ"ב לא הביאו מטעם שצריך לאחוז בידו הדבר כשמברכים עליו. - ובאלף המגן הביא מסדור יעב"ץ לאוחזו בידו בשעת הברכה ומכוסה. ועוד הרבה.
ולסיום גם אוסיף לחזות בקובץ שהעליתי מתוך שו"ת קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ ז"ל שכתב לדון מדוע צריך לכסות את השופר וכל הוספה למותר.

כל המקורות הללו נשנו ובאו במאמר, ותמוהה הביקורת הנחפזת קודם הקריאה. בטוחני שקריאה רגועה תתרץ כמה קושיות.
ולבסוף, אשתוקק לדעת מי הם האחרונים שכתבו כן בדעת המשנ"ב.

להלן שתי קבצים מתוך שו"ת ציץ אליעזר בעניין כיסוי השופר.
בענין כיסוי השופר  מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_1.png
בענין כיסוי השופר מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_1.png (110.8 KiB) נצפה 13772 פעמים

בענין כיסוי השופר  מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_2.png
בענין כיסוי השופר מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_2.png (55.91 KiB) נצפה 13774 פעמים

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ו' אפריל 15, 2011 1:50 pm

מה פשר האובססיה הזו לחפש מקורות מן הגורן ומן היקב לענין כיסוי השופר במקום להציץ במאמר המסודר ולראות שכל המקורות הללו הובאו בו דבר דבור על אופניו?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 15, 2011 3:36 pm

ר' גרונם יקום פורקן כתב:מה פשר האובססיה הזו לחפש מקורות מן הגורן ומן היקב לענין כיסוי השופר במקום להציץ במאמר המסודר ולראות שכל המקורות הללו הובאו בו דבר דבור על אופניו?

חלילה שום אובססיה – העניין הוא כזה:
מכל הפוסקים משמע שכיסוי השופר אינו נוגד את ההלכה - עכ"פ במידה והוא אוחז בו בידו וכפי שמסיק בעל הציץ אליעזר.
הגירסה המקורית לכסות את השופר יתכן בהחלט שהיא מקרטעת וכפי שהוכיח היטב בעל מחבר המאמר. – מאידך גיסא גם הגירסה החדשה שמאמץ מחבר המאמר שמותר לנסות את השופר גם היא מקרטעת במידה מסוימת – שהרי אין כל צורך בניסיון ותרגולים, ובמידה ואכן יש לו צורך בתרגול יתכן שיש בה משום חשש של הפסק בין ברכה לתקיעה והדבר אינו ברור מבין הפוסקים.
המסקנה המתבקשת היא שב ואל תעשה עדיף – ולא לשנות ממנהג נשים - ועל המחמירים וחוששים אם מותר לכסות, עליהם לכסות וגם להחזיק את השופר בשעת הברכה ואז לא יאונה להם כל רע.
המאמר וכל הנלווה אליו מרתק בפני עצמו, אך המסקנה אליה הגיע מחבר המאמר אינה בהכרח.

חוצפא יסגא
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 9:58 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי חוצפא יסגא » ג' אפריל 26, 2011 9:57 am

לכאורה יש לדמות טעות זו של "לכסות/לנסות" לטעות הדפוס שהצמיחה את מנהג ההימנעות מאכילת חלב ודגים יחדיו. גם שם מדובר בטעות הדפוס, ויש פורשין ויש דורשין.

שומע
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי שומע » ג' אפריל 26, 2011 11:21 am

תולעת ספרים07 כתב:א: השדי חמד - הרד"ל - האבני נזר - ועוד וכפי שעיניך תיחזינה מישרים לא ידעו מהם סחים והרי הם כותבים טעם מדוע חייבים לכסות ע"ש.

ב: המחבר עצמו מביא ראיה ממיקומו של הקטע ובסוף המאמר לא תירץ כלום ועדיין קשיא שהיה לו להביא דין זה בטרם יביא דיני שח בין התקיעות.

ג: מנין לך כדבר פשוט שאימון אינו נחשב להפסק ומדוע לא עלה על דל שפתיו של פוסק כל שהוא לכתוב חידוש גדול כזה להדיא שמותר להתאמן בין הברכה לתקיעה.

ד: ראה בסימן תקצ"ב סעיף ד' ובמ"ב שם ותווכח לנכון שאימון נחשב להפסק.

ה: ואם אין המדובר באימון אין כל צורך לומר שמותר הדבר ומדוע צריך לנסות ולא יתחיל תיכף לתקוע - ומה יפסיד בכך שהרי לא עלה על לב איש מעולם שתקיעה שאינה כהוגן נחשב להפסק.

ו: באתי רק להדגיש את הבעיתיות שבאמר המאמר אינו לפני וכל מה שקראתי זה ממה שהעלו כאן - ומלמעלה הדברים נראים כאילו הכל מתחלק לו לבעל מחבר המאמר ואין כל בעיה עם גירסה ג' עד שהוא כביכול הופך את כולם למטומטמים שטעו בין השלה וכדו' כאשר נכדו של בעל השל"ה כותב בעניין בשו"ת שלו. - והרב המחבר השו"ת היה מגדולי הפוסקים בהונגריה מלפני השואה.

ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.



כל דבריך נראים כטעות.

א. ע"ז בא בעל המאמר לומר שנתלו בגירסא מוטעית. הם טרחו ליישב את מה שעמד לפניהם, אבל אם היו יודעים מה הגירסא האמתית לא היו נדחקים ואין מה לדבר שתירוץ האבני נזר בנוגע למעבירין על המצוות הוא דחוק גדול.

ב. כבר ענו ע"ז.

ג-ד-ה. כבר ענו שאין הכוונה בדווקא להשמעת קולות, אם כי אינני בטוח שפירוש כזה יהיה מופרך. בפוסקים לא הביאו, אבל הגהת מנהגים כתב. מה קשה כ"כ?

ו. קשה להבין מה רצונך.

ז. לא קרב זה אל זה כל היום וכל הלילה. אין המדובר על מחקר כת"י חדש שהופך מסורת, אלא על בירור דברי הגהת מנהגים, מה נכתב בדיוק במקור. וההבדל עצום. בכת"י חדש באים לשלול מסורת על סמך מסורת/כתב יד שונה ואילו כאן מדובר על בירור המסורת בעצמה. הרשב"א לא מדבר על מנהגים כלל וכלל יעו"ש. וגם אם היה מדבר על מנהגים, הרי יש הבדל בין דבר שאינך יודע מה מקורו ואין לך במה להתלות כדי להוכיח שבטעות יסודו, לבין מנהג שאנו יודעים מאין הגיע ואנו בודקים את מהותו. מה מקורו, כיצד הוא נכנס ומה האמת שבו. מלבד השמרנים הקיצוניים המוזכרים באשכול הסמוך כל משמ"ר הלוי, דומני שכולם יסכימו שמנהג טעות אינו מנהג. ומי שרוצה בדווקא להראות עצמו שומר מסורת, יוכל להתלות בכך שהאחרונים המעשיים (שועה"ר, קיצוש"ע, מ"ב) לא הזכירו את המנהג הלזה בכלל. ואם כן הוא נכנס דרך המחזורים ומדפיסיהם.

מלבד זאת, המנהג הזה כנראה נוגד את ההלכה של עובר לעשייתן. אם מחזיקים בשופר מתחת למפה, אולי אינו נוגד. אולי.

מיוחס
הודעות: 71
הצטרף: א' יוני 05, 2011 9:39 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי מיוחס » ה' יוני 30, 2011 3:02 pm

מישהו יכול להביא את המאמר במלואו
ולזכות בו את עמישראל

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי הבונה » ה' יוני 30, 2011 6:12 pm

אינני יודע מה פשר ההקפצה, אולי מישהו כבר מרגיש קרוב לר"ה
עכ"פ, הסיכום שלי לכל הענין, כי המחבר החליף גירסה מוקשית ולא מובנה בגירסה אחרת שאף היא בדיוק כך, לא מצאתי כאן אף אחד שהסביר מה זה "לנסות השופר בשעת הברכות", כיצד יברך ויתקע יחדיו?
אם כבר, ניתן לקבל רק את גירסת ר' רפאל אהרון בן שמעון בשם מחזור פולין ישן נושן: "יכול לנסות השופר לפני הברכות". אולם לגבי גירסה זו נטען כאן שהיא נוסח שאינו קיים בשום מהדורה.
כיון שכך עדיין העניין לא סגור.

בן המחבר
הודעות: 161
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי בן המחבר » א' ספטמבר 11, 2011 3:19 pm

תולעת ספרים07 כתב:עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.


מאמרו של ר' יחיאל גולדהבר מצורף כאן לתועלת המעוניינים, באדיבות המחבר והמערכת.
קבצים מצורפים
כיסוי השופר.pdf
(740.07 KiB) הורד 621 פעמים

בן המחבר
הודעות: 161
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי בן המחבר » ו' ספטמבר 16, 2011 3:49 pm

לכבוד ר"ה שלח ר' יחיאל היום לרשימת התפוצה שלו את מאמרו, והוסיף את הדברים האלה:
מוגש לפניכם בזה מאמר יסודי ומקיף שזכיתי לפרסם בזו השנה בשנתון המהולל 'ירושתנו' ספר חמישי, תשע"א, היוצא לאור ע"י מכון מורשת אשכנז (נדפס לקראת חג הפסח השנה). המאמר עוסק בבירור מנהג הנפוץ בימינו בכל תפוצות ישראל כמעט ללא יוצא מן הכלל, והוא מנהג כיסוי השופר בשעת הברכות שלפני התקיעה, על כל צדדיו. רבות התעמקתי כדי לברר את יסודות המנהג, השתלשלותו ונספחיו. ולשם כך עברתי על כחמש מאות ספרים, הן בדפוס והן בכת"י: ספרי הלכה, מנהג, מחזורים וכדומה. המאמר מנסה להתחקות אחר שורשיו הראשונים, ומעלה מסקנה מביכה. לאחר מכן הוא דן בטעמיו השונים של המנהג שנאמרו ונשמעו במהלך הדורות. רבות עמלתי כדי להוציא דבר מושלם מתחת ידי ולקבץ כמה שידי מגעת את כל מה שנמצא בנושא עלום זה.
ובאשר מסקנת המאמר היא מחודשת מאוד, וידענא גם ידענא, שקשה לקבל מסקנה שכזו, ובפרט בנוגע למנהג הנהוג באחד מרגעי ההתעלות היותר משמעותיים בשנה, ובמיוחד כשהוא נוגע למצות תקיעת שופר שמהפך מדת דין למדת רחמים, לפיכך אני שוטח את בקשתי המפורשת בפני הקוראים, שיועילו נא להנאות אותי בתגובתם ובהתרשמותם. כבר לאחר פרסום המאמר ב'ירושתנו' קיבלתי תגובות רבות ומגוונות, אבל אחת מהן לא הפריכה את מסקנתי.
אם קהל הקוראים ייענה לבקשתי ויגיב, זה בכה וזה בכה, על הדברים, ויתאספו הערות שונות שיש בהן טעם, אערוך אי"ה בשבוע הבא גליון של תוספות לענין זה, עם כמה היבטים חדשים שעלו אחרי כתיבת המאמר הנ"ל, ואצרף לו כמובן תגובות רבות שנשמעו בעקבות מסקנת המאמר המחודשת, תגובות המתייחסות לשאלה האם ניתן לסמוך על הממצאים הלכה למעשה, וכיצד צריכה להיות ההתייחסות לענין זה וכו', או האם מותר להעלות מסקנה כגון זו בפרהסיה וכו'. אשמח לכל תגובה, מן המיימינים ומן המשמאילים, שכבר אמרו חכמינו, קבל את האמת ממי שאמרה.

כתובת הדואר האלקטרוני שלו: goldhaber.y@gmail.com.

בן המחבר
הודעות: 161
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי בן המחבר » ד' ספטמבר 28, 2011 3:16 pm

והנה ההוספות למאמר שנשלחו היום.
קבצים מצורפים
שופר ראש השנה עב.pdf
(123.73 KiB) הורד 569 פעמים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 04, 2011 11:47 am

נתבקשתי לפרסם:
קבצים מצורפים
2011-10-04_114246.png
2011-10-04_114246.png (408.8 KiB) נצפה 13380 פעמים

צאנזער
הודעות: 100
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 16, 2012 12:30 am

הגר"י גולדהבר שלח לידידיו השנה תוספת למאמרו על מנהג כיסוי השופר. לוטה בזאת.
במייל שהגיע נכתב שאת תצלום כתב היד קיבל "מאת מכובדי הרב שלום הלל בנו יקירו של הגאון המקובל רבי יעקב הלל שליט"א ראש ישיבת 'אהבת שלום'".
קבצים מצורפים
גולדהבר - כיסוי השופר.png
גולדהבר - כיסוי השופר.png (190.81 KiB) נצפה 13186 פעמים

הזעצער
הודעות: 78
הצטרף: ד' אוגוסט 04, 2010 12:32 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי הזעצער » א' ספטמבר 16, 2012 3:01 am

במאמר ב"המבשר", הביא את השערה זו מ"ירושתינו", וגם הוא לא הסביר מהו ה"לנסות", שנדחק במאמר לבאר . והוסיף לסיום, אם זה נכון אז במנהג כיסוי השופר זכינו בקיום מצוות לא תסור לפי ביאור החינוך שכאשר טעו החכמים יש לעשות כדבריהם...
ושאלה על העניין, הרי הרמ"א מביא הרבה ממנהגי רבי אייזיק מטירנא, ולמה כאן לא מצא לנכון לצטטו? (ולפי חשבון השנים, ראה הרמ"א את המהדורה הראשונה, אותה לא מצא הכותב .)

צאנזער
הודעות: 100
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 16, 2012 8:54 am

הזעצער כתב:ושאלה על העניין, הרי הרמ"א מביא הרבה ממנהגי רבי אייזיק מטירנא, ולמה כאן לא מצא לנכון לצטטו? (ולפי חשבון השנים, ראה הרמ"א את המהדורה הראשונה, אותה לא מצא הכותב .)

מקור המנהג - בגרסת "לנסות" - הוא רק בהגהות מנהגים ולא במנהגים עצמם. ובמאמר מעלה השערה מסתברת שההגהות לא נדפסו בשתי הדפוסים הראשונים כי אם במהדורה השלישית שהיא נמצאת לפנינו.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי החזן » ד' אוגוסט 28, 2013 2:42 pm

ראיתי בירושתנו החדש מאמר (נדפס במכתבים למערכת) שמסביר כמה תעלומות בנוגע למנהג כיסוי השופר ובעיקר מיהו בעל השמועה בשם הב"ח והשל"ה. לפום ריהטא נראה שהוא עלה על גילוי נפלא.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 28, 2013 3:42 pm

אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי החזן » ד' אוגוסט 28, 2013 3:52 pm

חכם באשי כתב:אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

לצערי גם אני נמנה בין אלו שלא "זכו" לרכוש את הכרך, ואיככה אעלה?
יבואו בעלי הזכויות ויזכו את הרבים (שמעתי שכותב המאמר משוטט כאן לפעמים).

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי החזן » ו' אוגוסט 30, 2013 1:45 pm

החזן כתב:
חכם באשי כתב:אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

לצערי גם אני נמנה בין אלו שלא "זכו" לרכוש את הכרך, ואיככה אעלה?
יבואו בעלי הזכויות ויזכו את הרבים (שמעתי שכותב המאמר משוטט כאן לפעמים).


נשלח אליי באישי.
קבצים מצורפים
יש סופר.pdf
(121.16 KiB) הורד 462 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 30, 2013 6:12 pm

קבלתי מחבר, מכתב של רי"ח טוב מפראג אופלטקה, מתוך הדברים מבואר שהוא כתב בחבצלת מאמר על ענין זה ושם העלה את ההשערה של לנסות תחת לכסות, והגיבו אחרים לסתור דבריו, ובמכתב זה הוא משיב להם. ואיני יודע אם גם המכתב פורסם בחבצלת
שימו לב לסוף היפה: ונזכה לשופרו של משיח ואז נראה אם יכסה או ינסה...
ריח טוב.jpg
ריח טוב.jpg (459.14 KiB) נצפה 12824 פעמים

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ב' ספטמבר 22, 2014 7:18 pm

כיסוי וגילוי בשופר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 29, 2014 10:18 am

איש_ספר כתב:קבלתי מחבר, מכתב של רי"ח טוב מפראג אופלטקה, מתוך הדברים מבואר שהוא כתב בחבצלת מאמר על ענין זה ושם העלה את ההשערה של לנסות תחת לכסות, והגיבו אחרים לסתור דבריו, ובמכתב זה הוא משיב להם. ואיני יודע אם גם המכתב פורסם בחבצלת
שימו לב לסוף היפה: ונזכה לשופרו של משיח ואז נראה אם יכסה או ינסה...
ריח טוב.jpg

קבלתי כעת באישי מחכם היושב בכרכי הים, הפניה למכתב שפורסם בחבצלת. העותק שבספה"ל קרוע וחסר במקום זה, באופן שכתב היד משלים את הדברים שבדפוס. וברוך שמסר וגו'.
והנה הפניה למכתב כאן.
ועוד הפניה לדבריו המקוריים של רי"ח טוב שגררו תגובות וכמענה עליהם כתב את המכתב הנזכר. כאן

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' ספטמבר 29, 2014 3:16 pm

מכל הפולמוס הארוך הנני מודה בבושת פנים שלא הבנתי איך מותר -לפי ההגהה- לנסות את השופר, הן אסור לתקוע תקיעה שאינה של מצוה!

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ספטמבר 29, 2014 3:36 pm

לצורך תקיעה של מצוה שרי. ראה במ"ב תקצו,ד מהמ"א.
ובלא"ה דעת האו"ז דשרי כמובא בד"מ סימן תקפח, ואפשר שכן ס"ל להגהות מנהגים. [וראה עוד בברכ"י שכתב שלא ראה שנזהרים בזה]

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' ספטמבר 29, 2014 9:03 pm

מה שנכון נכון כתב:ובלא"ה דעת האו"ז דשרי כמובא בד"מ סימן תקפח, ואפשר שכן ס"ל להגהות מנהגים.
כך חשבתי גם אני ליישב.
מה שנכון נכון כתב:לצורך תקיעה של מצוה שרי. ראה במ"ב תקצו,ד מהמ"א.
כוונת מר להוכיח ממה שכתב המ"א שאסור להתלמד מיום ראשון ליום שני משום הכנה דבאותו יום עצמו מותר לתקוע להתלמד. יש"כ, זו ראיה יפה ונכונה.
ואמנם היה בידי להתעקש ולחלק בין מי שצריך להתלמד ובלא זה לא יוכל לתקוע למי שיודע לתקוע ורצה רק "לנסות השופר", אך אין זה אמת.

שרוליק
הודעות: 198
הצטרף: ד' דצמבר 12, 2012 8:01 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי שרוליק » ג' ספטמבר 30, 2014 11:45 am

הייתי מאוד שמח לקבל מאמרים כאלה ובסגנון הזה במייל, אם אפשר לכתוב פה מיילים של מאמרים בנוגע למנהגים והקהילות וההיסטוריה היהודית. תודה

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ספטמבר 20, 2016 11:29 am

בספר הליכות האיש הנד"מ, מובא שהגריש"א הורה לתוקע שיחזיק את השופר בידו ובגלוי, ודלא כאותן המחביאים אותו תחת הכיסוי.


פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

הודעהעל ידי פלגינן » ו' ספטמבר 04, 2020 2:10 pm

עדכון חדש מכתב-יד מתקופת הראשונים:
viewtopic.php?f=7&t=52765&p=656296#p656296

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' אוגוסט 19, 2021 6:27 pm

חוצפא יסגא כתב:לכאורה יש לדמות טעות זו של "לכסות/לנסות" לטעות הדפוס שהצמיחה את מנהג ההימנעות מאכילת חלב ודגים יחדיו. גם שם מדובר בטעות הדפוס, ויש פורשין ויש דורשין.

שם זו לא טעות דפוס אלא טעות סופר.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים