מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר התשובה לחטאים שזדונן כרת ושגגתן חטאת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

סדר התשובה לחטאים שזדונן כרת ושגגתן חטאת

הודעהעל ידי איש לוי » ד' אוקטובר 02, 2019 9:42 pm

בשערי תשובה סי' תר"ג הביא מש"כ השל"ה הקדוש שצריך אדם לכתוב חטאים שעבר עליהן והתחייב חטאת, ולכשיבנה ביהמ"ק יביא חטאת, וכמו שאמרו בגמ' שבת יב: על ר"י בן אלישע, והוסיף שם שיציין גם את השיעור שאכל וכסוגי' ביומא פ.
ובחפץ חיים במכתבים (מכתב ה' מצ"ב) הוסיף חידוש לדינא ונ"מ אף בזה"ז שאין ביהמ"ק קיים, דמאחר שאמרו בגמ' במנחות דכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, א"כ ראוי/צריך ללמוד את דיני חטאת, והוסיף שם דכמו שאמרו בחטאת דבעינן שיביאה לשם אותו החטא דווקא וכגון בחלב ודם, א"כ אף בקריאת פרשת חטאת צריך שיקרא לשם חטא מסוים, וה"ה שמישהו אחר יכול לקרוא תורת חטאת עבורי (דאף בחטאת מהני הפרשה עבור אחר) ומאחר ששם בעלים בחטאת הוא לעיכובא, א"כ הוא הדין בקריאת הפרשה בעינן שיקרא לשם הבעלים המתכפר, ואל"ה לא מתכפר בזה. עיי"ש. וכן כתב שם שיביא דמי חטאת לעניים בזה"ז.
והעולה מדבריו, דקריאת פרשת חטאת שע"ז אמרו כאילו הקריב חטאת, היא ממש בגדרי חטאת, ואמנם לא בעינן כהן וכו' (ובשבת ובלילה דנו כבר הפוסקים אם יכול לאומרה) אבל בעינן את שאר הלכות חטאת כדינה. ולא מהני קריאת פרשה פעם אחת עבור כל חיובי חטאת שהתחייב.
וכבר כתבו האחרונים דקריאת פרשת חטאת לא פוטרת את חיוב החטאת לכשיבנה ביהמ"ק והראיה מר"י שכתב שחייב חטאת אע"ג שמן הסתם היה קורא פרשת חטאת, אלא מהני לריצוי וכפרה מסוימת.
אשמח אם מאן דהו יביא עוד מו"מ ששו"ט בזה.
(ואגב, אפשר להציע לקופות הצדקה לפתוח כולל קדשים שבהם יעסקו עבור אנשים שחייבים חטאת, זה עסק לא רע בכלל, אולי יותר מוצלח מאמירת פרשת המן עבור אחרים)
קבצים מצורפים
מכתבי החפץ חיים מכתב ה.pdf
(194.57 KiB) הורד 232 פעמים

חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים