עמוד 1 מתוך 1

מה טיבה של מחילה אצל ספר תורה ונביא

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 2:56 am
על ידי עושה חדשות
כ' במחזור ויטרי (וכן בשאר ספרים דבי רש"י) - והמפטיר בנביא אל יחתום מלך מוחל וסולח. כי מה טיבה של מחילה אצל ספר תורה ונביא אלא יאמר כנוהג בקידוש ובכל מקום. וכ"כ בס' המנהגים (כמהרא"ק ומהרי"ל וכד'), והב"י בסי' תרכא הביא בזה ב' נוסחאות, אמנם המג"א ומשנ"ב וכו' הכריעו לחתום בקצרה ולא להזכיר מוחל וסולח.

וצ"ע על מנהגינו (ברוב המקומות וברוב המחזורים הנדפסים) על מה נוסד,
וגם ראוי לבאר מה סברות הפלוג' בזה.

Re: מה טיבה של מחילה אצל ספר תורה ונביא

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 11:29 pm
על ידי איש_ספר
על פתקא אחת נמצא כתוב בכ"י הס"ק זצ"ל

כתב במ"ב סי' תרכ"א ס"ק ד' שבהפטרה אין אומרים מלך מוחל וסולח וכו'. ולשון הפוסקים דמה ענין מחילה אצל הפטורה, ובאמת יש דעות שכן אומרים ובזמנינו במחזורים הודפס הנוסח כן ויש להביא ראיה לשיטה זאת מסוטה מ' ע"ב מכהן גדול שקורא ביוהכ"פ ואומר אח"כ ח' ברכות ואחת מהן ועל מחילת עון וכתב רש"י שם בד"ה ועל מחילת, שחותם מלך מוחל וסולח לעונותינו. שו"ר בחכמת שלמה על שו"ע סי' תרכ"ב שמביא שבסידור יעב"ץ הביא ראיה זאת כמו שכתבתי, והוא בחכמת שלמה האריך שם לדחות ראיה זאת, עיי"ש.



בפועל הס"ק היה עולה למפטיר יונה עד השנים האחרונות, ושם ליתא. אכן המפטירים בבוקר היו מברכים כדכתוב בסידורים.