מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם שנקבע יום הדין בראש השנה - ביאור דברי הר"ן

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

טעם שנקבע יום הדין בראש השנה - ביאור דברי הר"ן

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 16, 2020 9:18 pm

כתב הר"ן (ר"ה טז. ד"ג ע"א מדפי הרי"ף)
ויש לשאול למה אדם נדון בראש השנה יותר מבשאר ימים. דבשלמא שאר דברים דהיינו תבואה ופירות האילן ומים כל אחד בזמנו נדון, כדאמרי' בגמ' דפסח זמן תבואה הוא ועצרת זמן פירות האילן וחג זמן גשמי שנה אבל אדם למה הוא נדון בר"ה יותר מבשאר ימים.


בתחילה תירץ הר"ן אליבא דרבי אליעזר דבו נשלמה בריאת העולם.
וז"ל,
ותירוץ דבר זה למדנו מדגרסינן בפסיקתא [פסקא כ"ג] בשם רבי אליעזר בפסוק דרשו ה' בהמצאו דתניא בעשרים וחמשה באלול נברא העולם ולפי זה הא דתניא בגמרא דרבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם על גמר ברייתו קא אמרינן דאדם הראשון שבו נגמר העולם נברא ביום ששי דהיינו באחד בתשרי וגרסינן תו התם בפסיקתא נמצא אומר בר"ה נברא אדם הראשון שעה ראשונה עלה במחשבה שניה נתייעץ עם מלאכי השרת בשלשה כנס עפרו בד' גבלו בה' רקמו בו' עשאו גולם בז' זרק בו נשמה בח' הכניסו לגן עדן בתשיעית נצטווה בעשירית סרח באחת עשרה נידון בשתים עשרה יצא בדימוס אמר לו הקדוש ברוך הוא זה סימן לבניך כשם שעמדת לפני בדין ביום זה ויצאת בדימוס כך עתידין בניך להיות עומדים לפני בדין ביום זה ויוצאין בדימוס וכל זה אימתי בחדש השביעי באחד לחדש ומכאן סמך למה אדם נדון בר"ה יותר מבשאר ימים ואף בשמים יש אות שמזל החדש הזה מאזנים כי בו פלס ומאזני משפט לה' ולפי זה הא דאמרינן בפרק ראוהו ב"ד (דף כז א) כמאן מצלינן האידנא זה היום תחלת מעשיך זכרון ליום ראשון כמאן כרבי אליעזר על יצירת אדם קאמרינן אבל בכ"ה באלול תחלת בריאת העולם הוא ולכך נהגו בברצלונ"ה וגלילותיה להשכים באשמורות הבוקר בכ"ה באלול ומיהו ה"מ כר"א אתיין דאילו לרבי יהושע דאמר בניסן נברא העולם אין לזה ענין כלל ואף על גב דתניא בגמ' [דף יב א] דחכמי ישראל מונין למבול כר"א ולתקופה כר' יהושע ומדמונין לתקופה כר"י אלמא ס"ל דבניסן נברא העולם איכא למימר דכי מנינן לתקופה כר' יהושע לאו משום דסבירא לן כוותיה במאי דאמר דבניסן נברא העולם אלא לפי שבו התחלת צמיחת האילנות והפירות שכל זה נמשך אחר מהלך החמה התחילו למנות ממנו

ושוב הקשה הר"ן,
ומיהו אכתי תמיהא לי, דתינח לר"א אבל לר"י דאמר דבניסן נברא העולם, אכתי הדרא קושיין לדוכתה, למה נדון בר"ה יותר מבשאר ימים.

ותירץ הר"ן,

ונ"ל שרצה המקום לזכות את ישראל בדינם ורצה לדון את ישראל בזמן שהוקבע לכפרה ולסליחה שלפי שנתרצה הקדוש ברוך הוא ביוה"כ הוקבע יום סליחה לדורות, לפיכך גזר השם שיהא אדם נידון בר"ה שצדיקים גמורים נכתבים ונחתמים לאלתר לחיים, ובינונים הרי גזר דין שלהם אינו נחתם אלא עד יוה"כ שהוא יום סליחה וכפרה, הרי נתנה להם תורה זמן כדי שבו יפשפשו מעשיהם וישובו אל השם.

ועוד כתב:

ואפשר עוד שמר"ה ועד יוה"כ התחיל השם להתרצות למשה וביוה"כ נתרצה לו לגמרי ולפיכך רצה הקדוש ברוך הוא לדון בריותיו בזמן שהוקבע לכפרה וסליחה ובהכי אתי שפיר טפי דנקטינן כרבי יהושע דקי"ל כוותיה לגבי ר"א ועוד דההיא דתניא ולתקופה כר"י אתיא הכא כפשטה דסבירא לן דבניסן נברא העולם והא דאמרי' בפרק ראוהו ב"ד [דף כז א] כמאן מצלינן האידנא זה היום תחלת מעשיך וגו' כתבתי עליה במקומה בס"ד ולפי זה אין מקום לקום באשמורת בכ"ה באלול ולפיכך נהגו בגירונ"ה וגלילותיה שלא לקום עד ר"ה ומיהו יש מקומות שמקדימין באחד באלול ויש סמך למנהגן לפי שבו התחילו מ' יום שנתרצה הקדוש ברוך הוא למשה:


ותירוץ הר"ן הראשון צ"ב בפשט, עדיין קושיא במקומה עומדת, מדוע נקבע הדין להיות בא' דר"ה ולא בא' אלול, הרי עיקר הטעם של הר"ן כיון שבינונים מתכפר להם ביוהכ"פ, ועל כן צריך להקדים את ר"ה [בתוך ארבעים ימי הרצון], אבל מי קבע שר"ה יהיה דוקא בא' תשרי, הרי יכול להיות גם בחודש אלול, ויהיו תלויים עד יוהכ"פ. [לתי' השני בר"ן זה מבואר היטב, אבל לתי' הא' צ"ב].

ולכאורה כנראה הביאור הוא, דס"ל שצריך להיות הדין דייקא בתחילת השנה, ורק מסביר למה בא' ולא בד' תשרי, ומסביר כדי להקדים ולתת זמן של תשובה עד יוהכ"פ. וצע"ע.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: טעם שנקבע יום הדין בראש השנה - ביאור דברי הר"ן

הודעהעל ידי שיף » ד' ספטמבר 16, 2020 11:01 pm

בעי"ז כתב גם הרמב"ן פ' אמור עה"פ זכרון תרועה ולא חילק בין ר"א לר"י

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: טעם שנקבע יום הדין בראש השנה - ביאור דברי הר"ן

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 16, 2020 11:41 pm

אכן, כיסוד הדברים כבר כתבו הרמב"ן בביאורו לתורה פרשת אמור (כג כד) וז"ל,
ולא פירש הכתוב טעם המצוה הזאת, למה התרועה, ולמה נצטרך זכרון לפני השם ביום הזה יותר משאר הימים, ולמה יצוה להיותו מקרא קדש כלל. אבל מפני שהוא בחדשו של יום הכיפורים, בראש החודש נראה שבו יהיה דין לפניו יתברך, כי בם ידין עמים, בראש השנה ישב לכסא שופט צדק, ואחרי כן בעשרת הימים ישא לפשע עבדיו. נרמז בכתוב הענין כאשר נודע בישראל מפי הנביאים ואבות קדושים


ועדיין צ"ב וכנ"ל.

וראה עוד בדברי אבדורהם המצו"ב
ספר אבודרהם סדר תפלת ראש השנה
והרמב"ם כתב טעם אחר שלא כמדת הקדוש ברוך הוא מדת ב"ו. מדת ב"ו דן את אוהבו בשעת רצונו ודן את אויבו בשעת כעסו והקב"ה דן את העולם כלו בשעת רצונו בחדש תשרי שיש בו מועדים ומצות הרבה שופר וכפור וסוכה ולולב בארבע מינין ועל כן נקרא שביעי שהוא שבע במצות והכי איתא בהגדה. וגרסינן בפרק שני דביצה (טז, א) תאני רב תחליפא אחוה דרבנאי חוזאה מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה חוץ מהוצאת שבת וימים טובים והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו. א"ר אבהו מה קראה דכתיב (תה' פא, ד) תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו איזהו חג שהחדש מתכסה בו הוי אומר זה ר"ה. וכתיב כי חק לישראל הוא מאי משמע דהאי חק לישנא דמזוני הוא דכתיב (ברא' מז, כב) ואכלו את חקם. (משלי ל, ח) הטריפני לחם חוקי. וגרסינן בפרקא קמא דראש השנה (ח, ב) תניא כי חק לישראל הוא אין לי אלא ישראל אומות העולם מנין תלמוד לומר משפט לאלהי יעקב. א"כ מה תלמוד לומר כי חק לישראל הוא מלמד שישראל נכנסין תחלה לדין מאי טעמא מקמי דליפוש חרון אף. ומפני שיום זה הוא יום הדין נהגו כל ישראל להקדים מחמשה עשר יום באלול להשכים ולומר תחנונים ולשאול רחמים מהשם יתעלה עד יוה"כ שהוא יום חתימת הדין.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים