למשל,
בספר אור לציון חכמה ומוסר עמוד קנא, כתב:
וזוהי תשובה לבעלי תשובה שלפעמים מהרהרים שהנה לפני שחזרו בתשובה הכל היה אצלם בסדר, ועכשיו שחזרו בתשובה באים עליהם יסורים. אלא כאמור, עד עכשיו לא היה מספיק להם יסורים, אבל עכשיו שנהפכו הזדונות לשגגות, מועילים היסורים.
ועכשיו מצאתי באלשיך הק' (פרשת כי תבוא כו ז) שכתב כי הייסורים הבאים לבעלי תשובה הם מלמדים כי תשובתו רצויה, [וביסוד הדברים הוא השלמה לביאור הנ"ל מהאול"צ].
וז"ל,
והנה למדנו פה שרש גדול להשיב נפש המתחיל לשוב בתשובה, כי יראה מיד ייסורין באין עליו, כי אשר דעה חסר יקוץ ויאמר האם זו שכר התשובה כי טרם שובי שליו הייתי בביתי ורענן בהכלי ובהחילי לשוב יצר לי, אך זה דרכו יתברך כאשר הרופא לא יצוה להקיז ולתת ההקזה והרקות מרות לחולה עד אשר יחפוץ החולה להרפא לנקות חלאת גופו להחלימו, כן הוא יתברך לא ימרק חלאת חולי הנפש עד יתחיל לשוב.
הוספה:
כתב בספר אהבת חיים פרשת שלח לך "צריך שידע האדם שאחרי תשובה, היצה"ר מתגבר עליו יותר, ולא עוזב אותו אלא אחרי נסיונות קשים, עד שבעל תשובה אומר מיום שקיבלתי על עצמי להיןת יהודי אני מלא צרות וייסורין, וצריך שידע שזהו הנסיון", ע"ש