מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יעל = כבשה נקיבה, ועכ"ל בתוס יו"ט

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אלון בן שמרי
הודעות: 146
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

יעל = כבשה נקיבה, ועכ"ל בתוס יו"ט

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' ספטמבר 19, 2023 2:27 pm

בערוך ערך יעל כתב וז"ל
בפרק ראוהו בית דין שופר של ראש השנה של יעל פשוט יעל כשבה נקבה לעולם הוא פשוט ובתעניות בשל זכרים כפופים של אילים שהן גדולים וכפופין.
והקשו עליו בתוס' ר"ה כו ב
דיעל חיה דכתיב (תהלים קד) הרים הגבוהים ליעלים ואקו ודישן (דברים יד) מתרגמינן ויעלא ורמא. עכ"ל
ולכאורה הקושיא הכי גדול על הערוך הוא מאין לקח לומר שיעל הוא כבשה נקיבה והלא כבשה נקיבה קרויה רחל בכל מקום, ומאין בא פירוש מחודש זו?
ואולי קצת ראיה לפי' הערוך ממה שנקרא אשת חבר הקיני שמה "יעל" ולכאורה לא מצאנו לנשים שיקראו על שמות חיות זכרים רק דבורה חולדה ורחל שכולם נקיבות.

עוד רציתי לשאול על מ"ש בתוס' יו"ט
תוספות יום טוב מסכת ראש השנה פרק ג משנה ג
[ובירושלמי נמי מוכח כפירש"י שכן אמתניתין ה' אמרו שם טעמיה דרבי יודא כדי ליתן את המצוי על המצוי ואת שאינו מצוי על שאינו מצוי ע"כ. ואי כפי' הערוך מאי מצוי ואינו מצוי איכא בין זכר לנקבה אבל בין בהמה לחיה איכא. דבהמה מצויה וחיה אינה מצויה עכ"ל].
האם ידוע להלומדים כאן למה כיוון התוי"ט באמרו "עכ"ל"?

חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים