שבטיישראל כתב:בנוגע להנעימה הבסיסית הנהוג פחות או יותר אצל כל האשכנזים מקובל לומר שמהרי"ל יסדו
דוקא מהרי"ל השמרן הדבק בכל נפשו ומאודו בקבלת הדורות שלפניו נתפש בעיני הדורות המאוחרים בדימוי של חדשן וממציא מנהגים מיחסים לו חידושים שונים ומשונים ומציגים אותו כיוצר מנהגי אשכנז. מי לא שמע על ניגונים של מהרי"ל? כבר לפני למעלה ממאה וחמישים שנה היה "ידוע שאבי רוב הנגונים שנהגו בו ממש כל בני אשכנז ופולין הי' רבן של כל בני אשכנז המאיר ובא עדיין בתורתו לכל הגולה הגאון מהרי"ל ז"ל". יש שניסו לבסס את הדעה הזו בנימוק שאין כל הסבר אחר אפשרי לעובדה שמנגינות התפילה העיקריות זהות הן בכל רחבי אירופה "המסורת העתיקה קוראה בשם המהרי"ל הרב והש"ץ המפורסם (מנירנברג) [ממגנצא] שנפטר בשנת קפ"ז, כאבי הנוסח המסורתי. רק בר סמכא כה מקובל ומוכר כראש גולת אשכנז, בתקופה בה כבר לא היו יהודים בצרפת, ובפולין טרם התארגנו כראוי, יכול היה לקבוע את הנוסח שהכל קבלוהו ברצון". נימוק זה אינו משכנע. אדרבה, ראינו מקודם שהיו ניגונים נפרדים לריינוס ולאושטרייך, ומהרי"ל התנגד לשינוים. מסתברת יותר דעתו של ר"א ברלינר "הגדה נודעה תיחס את המונים שנמצאו אצלנו למהרי"ל. ההגדה הזאת נולדה אולי מזה, כי המהרי"ל לא הרשה לשנות את הנגונים שהורגלו בהם אנשי הקהלה". במשך כארבע מאות שנה מאז חיי המהרי"ל, לא הזכיר אף אחד מחכמי ישראל ושאר מחברים דבר על המהרי"ל בתור מלחין ואבי ניגונים, אם כי מציינים את העובדה שהוא היה ש"ץ, ושהוא הקפיד לא לשנות ניגונים קדומים. באותם דורות דוקא רוחה הדעה ש"הקדמונים... כמה ניגונים היה להם לחק, כמו שהן מתוקן ממשה רבינו ע"ה, שיש להן כמו הלכה למשה מסיני, שנאמר יעננו בקול". אולם המהרי"ל כיוצר ניגונים מאן דכר שמיה?
כותב כתב:שבטיישראל כתב:ידעתי בני ידעתי
ואכן מש"ה דייקתי בלשוני וכתבתי "מקובל לומר" ... ודו"ק
ועתה יידעו גם אחרים מבלי שיצטרכו להוציא דיוקים מלשונך...
שבטיישראל כתב:ידעתי בני ידעתי
ואכן מש"ה דייקתי בלשוני וכתבתי "מקובל לומר" ... ודו"ק
משתמשים הגולשים בפורום זה: יוסף חיים אוהב ציון ו־ 7 אורחים