הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 09, 2011 2:05 pm

אחר ההזאות הפנימיות נאמר: רָהַט וְהִנִּיחו וְדַם פָּר נָטַל. רַגְלָיו הֵרִיץ וְצָג חוּץ לְבודָלֶת:
ויש להעיר כי הנחת דם השעיר ונטילת דם הפר היתה מהכן שהיה בהיכל, וכל כן קודם הריץ רגליו חוץ לפרוכת ורק אחר-כך הניח דם השעיר ונטל דם הפר.
ואכן בסדר אתה כוננת נאמר יָצָא וְהִנִּיחו עַל כַּן הַזָּהָב הַשֵּׁנִי שֶׁהָיָה בְּהֵיכָל: מִהַר וְנָטַל דַּם הַפָּר מִן הַכַּן שֶׁהִנִּיחַ

לפלא שבקונטרס חוקת-עולם לא העיר בזה.


אפרקסתא דעניא
הודעות: 2228
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הערה נוספת בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אוקטובר 09, 2011 5:39 pm

בפיוט נאמר "נוי זבחי יום לפניו יעבירו", והמילה "נוי" צ"ע.

נלענ"ד, דא"ש אליבא דמ"ד דאין מעבירין לפניו שעירין כי על חטא באים, וחלשה דעתו דכהן גדול, (יומא י"ח.) ולכן כ' נוי, דרק הקרבנות שאינן באין על חטא העבירו לפניו.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: הערה נוספת בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » א' אוקטובר 09, 2011 7:44 pm

אפרקסתא דעניא כתב:בפיוט נאמר "נוי זבחי יום לפניו יעבירו", והמילה "נוי" צ"ע.

נלענ"ד, דא"ש אליבא דמ"ד דאין מעבירין לפניו שעירין כי על חטא באים, וחלשה דעתו דכהן גדול, (יומא י"ח.) ולכן כ' נוי, דרק הקרבנות שאינן באין על חטא העבירו לפניו.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 53&page=14
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 3&page=154

אליהוא
הודעות: 1057
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי אליהוא » א' אוקטובר 09, 2011 8:35 pm

צג חוץ לבודלת הכונה שנעמד מחוץ לפרוכת להזות, ולא שיצא חוץ ול"ק.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » א' אוקטובר 09, 2011 8:55 pm

אליהוא כתב:צג חוץ לבודלת הכונה שנעמד מחוץ לפרוכת להזות, ולא שיצא חוץ ול"ק.

זה גם תירוץ טוב.

ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 09, 2011 10:52 pm

תודה למגיבים,

אליהוא, יש מקום לפרש כדבריך בלשון, אבל קצת דוחק שהפייטן ראה צורך להזכיר את עמידתו לפני הפרוכת, ואילו את היציאה מקה"ק לא זכר,
ולכאורה היה עדיף טפי לומר רַגְלָיו הֵרִיץ וְצָג חוּץ לְבודָלֶת; ואז רָהַט וְהִנִּיחו וְדַם פָּר נָטַל. ולהמשיך רִקְמֵי פָרכֶת וכו'

שבטיישראל
הודעות: 1808
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 10, 2011 1:03 am

לר' משולם ב"ר הקלומימוס יש סדר עבודה נוספת "אשוחח נפלאותיך צור עולמים"
כדאי לעיין גם מש"כ שם

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: הערה בסדר העבודה אמיץ-כח

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ב' אוקטובר 10, 2011 12:49 pm

ידועה התמיהה: כאשר תיאר הפייטן את כניסת כהן הגדול לקודש הקדשים להקטיר קטורת, כתב: "קיש צעדיו לפרכות וקרב לבדים". רבים פירשו שכוונתו לפעמונים. וצ"ע, שהרי עט לבנים.


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים