בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כרמי שלי
הודעות: 47
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 9:16 pm

ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אב בבינה
הודעות: 587
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' פברואר 13, 2018 9:59 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

אפי' בזמן הרמב"ם שמרו יוט"ש בצור כמבואר בתשובת פאר הדור קו

עזריאל ברגר
הודעות: 3422
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 13, 2018 10:02 pm

האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כרמי שלי
הודעות: 47
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' פברואר 13, 2018 10:55 pm

עזריאל ברגר כתב:האם אין התייחסות בספרים הדנים בזה, כגון יוט"ש כהלכתו?!

כוונתי בעיקר לבירור המנהג בפועל לאחרונה וטעמו, ולא כ"כ לדברי הקדמונים בהם אפשר למצוא שיטות ומנהגים שונים לרוב

מה שנכון נכון
הודעות: 8117
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 14, 2018 1:49 am

בספר שבת ומועד בצה"ל (אבידן) עמ' שכא-ב הובאה עדות הפוכה שבבירות נהגו לשמור יוט"ש.
לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

קו ירוק
הודעות: 2552
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 15, 2018 2:26 pm

הכו"פ בפרק נא גם מביא על ערים מסוימות שנהגו ולא נהגו, כמו לוד שנהגו יום א' וגת שהיא ממנה 1500 אמה ונהגו ב' ימים. בעה"י עגלון וחבראס שנהגו ושלא נהגו.

כרמי שלי
הודעות: 47
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' פברואר 16, 2018 11:41 am

מה שנכון נכון כתב:לענין המנהג בדורות האחרונים בצידון (הדרומית יותר) ראה בדברי יוסף (שווארץ) ח"ב ס"א.

בסוף תשובתו שם (אחר שמאריך לפרוך הוראת ת"ח א' להם לנהוג יום א') כ':
בירותי.JPG
בירותי.JPG (52.4 KiB) נצפה 470 פעמים

חזינן מינה דמנהג ביירות בזמנו הי' לשמור ב' יו"ט.

כרמי שלי
הודעות: 47
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' פברואר 25, 2018 7:04 am

תגובת השבועון:

כבוד הכותב הנכבד,

אכן הייתה מסורת כזו בין יהודי לבנון. יש לה סימוכים הלכתיים חשובים (והיו גם חולקים). המקור הראשוני הוא שיטת הריטב"א.

להלן שני מקורות: רבי משה ריישר בספרו 'שערי ירושלים': "צידון - גבול זבולון היה עד צידון ולא עד בכלל, כי צידון היא לשבט אשר, בלשון ישמעאל נקראת 'ציידה', ובבעל הטורים בפרשת ויחי כתב וז"ל: צידן חסר וא"ו - לשון צידה שהיה מספיק מזון ליששכר. - והיא מוקפת חומה מג' רוחות ומרוח אחד הוא ים והיא עיר גדולה ויש בה יהודים ספרדים ועושים יו"ט כארץ ישראל".

גם בספר 'חבת ירושלים' (ירושלים תר"ד) כותב: "...ויש שם גם עתה יהודים תודה לה', ושמעתי בבירור שעושים רק יום אחד יו"ט".

ויש חולקים.

קו ירוק
הודעות: 2552
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלבנון לא נהגו יו"ט שני ש"ג?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 20, 2018 9:41 pm

כרמי שלי כתב:ב"ה

נתפרסם לאחרונה בא' השבועונים החרדיים ('משפחה' גליון 1334 - י"ב כסלו תשע"ח) ראיון שנערך עם יהודי ממשפחה לבנונית שורשית שעלו ארצה בשנות הכ"ף המאוחרות - בו (ע' 66) הוא מסביר בין הדברים, אשר (בלשונו) "כמו שיהודי שעובר דירה מבאר שבע לחצור לא מרגיש 'מהגר', ככה גם אנחנו. מבחינתנו - כפי שסבורים רוב הפוסקים - ביירות היא חלק מארץ ישראל השלמה. בביירות לא חגגנו יום טוב שני של גלויות. הרגשנו חלק מארץ הקודש". ע"כ.

הישנם אזכורים נוספים למנהג מאוחר זה? ההי' ברצון חכמים? ומטעם שאמר, או מפני דעת הרמב"ם דתלי בשלוחים ולא בא"י?

ובכן, הלום ביררתי אצל ידידי שליט"א יליד ביירות, שנמלט עם הוריו ואחיו מביתם - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון בתשל"ו, כשהיה ילד בן 5 (המחבלים גרשום מהבית באיומי רובים).
ונשאל מעמדי אודות מנהג יו"ט שני של גלויות בביתם, ושאל את אמו לאוי"ט. והשיבתו; כי בוודאי שנהגו שני יו"ט של גלויות בבירות. וסיפרה לו על שני לילות הסדר שערכו כל שנה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים