עמוד 1 מתוך 1

קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ה' ספטמבר 27, 2012 10:19 pm
על ידי שטיינער
צ"ע איך מברכים, הרי כיון שברכו אמש ביו"ט קמא, לא גריעי ממי שבירך בשעה שעשה סוכה שאינו חוזר ומברך.
אטו דוקא בשעת עשיית הסוכה?

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ו' ספטמבר 28, 2012 12:35 am
על ידי מדבר
ע"ל

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ו' ספטמבר 28, 2012 11:52 am
על ידי אליהוא
חבל שלא מעיינים בראשונים לפני ששואלים שאלות.

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 01, 2012 8:05 pm
על ידי איש_ספר
שטיינער כתב:צ"ע איך מברכים, הרי כיון שברכו אמש ביו"ט קמא, לא גריעי ממי שבירך בשעה שעשה סוכה שאינו חוזר ומברך.
אטו דוקא בשעת עשיית הסוכה?

אינו מברך זמן ביום השני על הלולב - שו"ע תרס"ב.
דממ"נ יצא במה שאמר זמן ביום ראשון אף אם הוא חל, דלא גרע ממה שאמר זמן בשעת עשית לולב דיצא, ולא דמי לקידוש שאומר בליל שני זמן, שאותו הוא בשביל היום ולא בשביל הסוכה - מ"ב שם.

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ב' אוקטובר 01, 2012 11:57 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:
שטיינער כתב:צ"ע איך מברכים, הרי כיון שברכו אמש ביו"ט קמא, לא גריעי ממי שבירך בשעה שעשה סוכה שאינו חוזר ומברך.
אטו דוקא בשעת עשיית הסוכה?

אינו מברך זמן ביום השני על הלולב - שו"ע תרס"ב.
דממ"נ יצא במה שאמר זמן ביום ראשון אף אם הוא חל, דלא גרע ממה שאמר זמן בשעת עשית לולב דיצא, ולא דמי לקידוש שאומר בליל שני זמן, שאותו הוא בשביל היום ולא בשביל הסוכה - מ"ב שם.

ואמנם בבה"ל סי' תרמ"ב הביא מחלוקת ראשונים אם בירך בשעת עשיה ברכת הזמן, האם מברך שוב ברכת הזמן בקידוש. והכריע דסב"ל. וצ"ל דמ"מ אפשר לברך או בעשת עשיה או בליל יו"ט. ואילו באמצע אי אפשר לברך. וכ"ה במ"ב שאם עשה קידוש בליל יו"ט בביתו משום שירדו גמשים, מברך שהחיינו על הזמן, ושוב ככנכנס לסוכה מברך שהחיינו על הסוכה (עי"ש שכתב דכדי למעט בברכות יעשה הקידוש בסוכה). ומוכח שאי אפשר לברך ברכת הסוכה שלא בסוכה מדין עושה סוכה.
מאידך מי שעשה קידוש בסוכה שהגגון היה סגור, אינו חוזר ומברך שהחיינו, ולמה לא יברך שוב מפני הסוכה?

הסתבכתי בזה קצת.

ר' אליהוא, ניכר מדבריך שיש לך משנה סדורה בענין. אל תמנע מים.

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2012 12:42 am
על ידי מדבר
ט'

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2012 1:05 am
על ידי איש_ספר
אם ההסבר שלי נכון, שאפשר לברך או בשעת העשיה או ביו"ט. אבל לא באיזה נקודת זמן באמצע. קשה לי מה שכתבו (היכן?) שמי שעשה קידוש בסוכה, ומצא שהגגון היה סגור, וממילא עשה קידוש בבית לכאורה, לא יברך שוב שהחיינו. ולמה לא יברך שהחיינו על הסוכה?

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2012 1:27 am
על ידי פרוזבול
איש_ספר כתב:קשה לי מה שכתבו (היכן?) שמי שעשה קידוש בסוכה, ומצא שהגגון היה סגור, וממילא עשה קידוש בבית לכאורה, לא יברך שוב שהחיינו. ולמה לא יברך שהחיינו על הסוכה?

המקור הוא בבכור"י, ותיכף בהמשך הדברים הוא עומד על קושייתך, עיי"ש (סו"ס תרל"ט).

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2012 8:34 am
על ידי איש_ספר
יש"כ פרוזבול.

אגב במ"ב לענין גשמים בליל ראשון מבואר שאפילו לדעת המחבר שיש פטור מצטער גם בלילה ראשון מ"מ יכול לברך אז על הסוכה בתוך הסוכה. וא"כ יוצא שיש ג' זמנים

א. בשעת העשיה.
ב. בזמן קיום המצוה.
ג. בזמן חיוב המצוה בתוך סוכה.

Re: קושיא גדולה על ברכת שהחיינו ביו"ט שני של גלויות דסוכות

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2012 10:42 am
על ידי היימישער
דומני שזה מבואר בשע"ת סי' תרמ"א ס"ק ב'.