מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

סברות בענין ת"ת בסוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

סברות בענין ת"ת בסוכה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 02, 2012 10:51 pm

בס"ד

לימוד תורה בחג סוכות- האם בסוכה?

ידועה הסוגיה סוף פרק שני, שמחלקת בין "למיגרס" לבין "לעיוני"

א.

איך מדובר? הרי לכאורה לומדים בבית המדרש/ בית הכנסת, וא"כ צריך להיות שכל לימוד בסוכות מקומו שם, מפני ש"תשבו כעין תדורו"!
1. שו"ע הרב: מדובר במציאות שכל השנה הלימוד בבית, אבל אם לומד בד"כ בבית המדרש אה"נ שגם בסוכות יכול ללמוד שם, מפני "תשבו כעין תדורו".
2. אולי בית המדרש נחשב "בית" בגלל שמוגדר "ביתא דרבנן", ולכן בסוכות הסוכה אמורה להחליפו [בני מאיר נ"י]
3. ראה לקמן באפשרות השלישית בטעמי הדין.

ב.
טעם החילוק בין מיגרס לעיוני:
1. פטור "מצטער" בעיוני בסוכה [רש"י, רא"ש]
2. טובת הלימוד תורה בעיוני דוחה דין סוכה [כך משמע ברמב"ם]. ואע"פ שמצוה עוברת דוחה ת"ת, שאני הכא שאינה חובה גמורה, ראה בסיכום על גדר הישיבה בסוכה.
3. "תשבו כעין תדורו", וכל השנה עיוני הוא בבית המדרש ומיגרס הוא בבית.
4. ריטב"א בפירוש הראשון: "עיוני" הוא עראי ופטור, "מיגרס" הוא קבע וחייב סוכה [ויל"ע בכוונת הדברים הנ"ל]




רמב"ם הלכות שופר וסוכה ולולב פרק ו הלכה ט:

כל שבעת הימים קורא בתוך הסוכה, וכשמבין ומדקדק במה שיקרא יבין חוץ לסוכה כדי שתהיה דעתו מיושבת עליו

חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים