עמוד 1 מתוך 1

נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 10:40 am
על ידי חכם באשי
נכון שאנחנו כבר אחרי סוכות, אבל תורה היא וללמוד אני צריך, והתורה קדמה ל'זמן' (שנבראה לפני העולם)...

האם באשכנז וצרפת, בזמן הראשונים, נהגו ליטול את ארבעת המינים שלא סמוך אחרי תפילת שחרית (כמנהגנו)?
היה כזה מנהג?
בארץ ישראל, בזמן הגאונים, היו כנראה שנהגו ליטול את הלולב לאו דווקא אחרי תפילת שחרית. שאלתי היא רק בנוגע לאשכנז וצרפת.
ממחז"ו ושאר ספרי דבי רש"י ומקורות אשכנזיים-צרפתיים נוספים משמע, שנהגו כמנהגנו.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 10:55 am
על ידי איש_ספר
אין לי ידיעה על התקופה הזו באופן מיוחד, אבל האחרונים (מג"א ועוד) הביאו מהשל"ה ליטול קודם התפילה. וכבר הביאו ראיה מן הגמרא ומן התוספתא, ממנהג אנשי ירושלים, שכך היה גם מנהגם.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 10:57 am
על ידי חכם באשי
תודה לך,
על המנהג המאוחר אני יודע. משום כך הדגשתי, בתקופת הראשונים.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 11:00 am
על ידי איש_ספר
וכאמור נראה שכן היה מנהגם של אנשי ירושלים שמנהגם נזכר בתוספתא.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 12:38 pm
על ידי חכם באשי
נכון. ומעניין, שמצאנו בתשובת גאון ארצישראלי, המסביר מדוע יש ליטול לולב דווקא אחרי תפילת שחרית.
הסבר כזה לא מצאנו בהמשך הדורות, למיטב ידיעתי. אף אחד לא תמה מדוע באמת נקבע ליטול אז את הלולב. ואולי מתוך תשובת הגאון ניתן ללמוד, ששואליו הכירו מנהג שונה, כדוגמת מנהגם של אנשי ירושלים, ומשום כך פנו אליו בשאלה.
וידועים מנהגי ארץ ישראל הקדומה בשמרנותם מאות בשנים!

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 9:29 pm
על ידי חכם באשי
הקפצה,
שמא יהיה בידי אחד החכמים להאיר את עיני, ושכמ"ה!

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 9:40 pm
על ידי אברהם
אוצר הגאונים, סוכה, עמ' נד:

וששאלתם מאי טעמא תקנו ברכת לולב אחר עושה השלום?
כן אמרו רבותינו הגאונים זצ"ל שבעושה שלום ברכת כהנים, מה ברכת כהנים מרצה בין ישראל לאביהם שבשמים אף ד' מינים שבלולב, יעו"ש.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 9:53 pm
על ידי חכם באשי
בוקר טוב!...
על זה אני מדבר...
(טוב מניין לך לדעת?!)
תשובה זו היא מגאון ארצישראלי, כמוכח מהזכרת החתימה 'עושה השלום'.
אין איזה איזכור אחר בעניין?

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 10:10 pm
על ידי היא שיחתי
הלולב ניטל בהלל וא"כ וודאי שאחרי שחרית מיד יש לנוטלו ולפי"ז הגאון בא לאפוקי מנטילה לפני שחרית
נראה לי שמנהג אשכנז היה לעשות הושענות לאחר מוסף אבל מכל מקום הלל וודאי קודם

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 10:53 pm
על ידי חכם באשי
יפה. אך מניין שיש לומר הלל סמוך אחרי שחרית?
(ואכן, המנהג האשכנזי היה לומר הושענות אחרי מוסף. הייתי די בהלם כשראיתי זאת פעם ראשונה...)

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 7:42 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:(ואכן, המנהג האשכנזי היה לומר הושענות אחרי מוסף. הייתי די בהלם כשראיתי זאת פעם ראשונה...)


כך נוהגים עד היום בחו"ל בנוסח אשכנז וגם בכמה מקומות בא"י, וכמדומני שכתב על כך מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 8:05 am
על ידי מורה צדק
יש שנהגו ע"פ הסוד להקדים נטילת לולב לתפלת שחרית בשביל לנטול בסוכה.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 8:37 am
על ידי אוצר החכמה
בברכה המשולשת כתב:
חכם באשי כתב:(ואכן, המנהג האשכנזי היה לומר הושענות אחרי מוסף. הייתי די בהלם כשראיתי זאת פעם ראשונה...)


כך נוהגים עד היום בחו"ל בנוסח אשכנז וגם בכמה מקומות בא"י, וכמדומני שכתב על כך מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א



מה ההלם? למה לא לומר הושענות אחרי מוסף.
למעשה המנהג לומר אחרי הלל הוא משום שהלולבים כבר ביד, וכיוון שמקיפים בהושענות בלולב, לא מניחים את המצווה לאח"כ אלא עושים מייד (אולי זה הסיבה שבחו"ל לא עשו כך כיוון שבלאו הכי בהרבה מקומות לא היו לולבים כי אם מעט וצ"ע) . ולכן יש נוהגים שאע"פ שתמיד עושים הושענות אחרי הלל, בשבת שאין לולב אומרים אחרי מוסף.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 10:15 am
על ידי סכינא חריפא
חכם באשי כתב:יפה. אך מניין שיש לומר הלל סמוך אחרי שחרית?
העובר לפני התיבה ביום טוב של ראש השנה השני מתקיע ובשעת ההלל הראשון מקרא את ההלל [ראש השנה פ"ד מ"ז].

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 10:16 am
על ידי סכינא חריפא
מורה צדק כתב:יש שנהגו ע"פ הסוד להקדים נטילת לולב לתפלת שחרית בשביל לנטול בסוכה.
הרבה נוהגים לעשות סוכות בבית כנסת.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 7:55 pm
על ידי אום אני חומה
לכאורה מקומו של האשכול צ"ל בפורום המתאים

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 11:29 pm
על ידי גאולה בקרוב
בכל אופן קישורו של הלולב להלל נראה יותר חזק מאשר קישורו לשחרית,
ולכן נראה שמי שהאריך בתפילתו והציבור נמצא [לדוגמא] כבר בקריה"ת, ולא יספיק כעת נטילת לולב וגם הלל עד מוסף בציבור, עדיף שיטול לולב והלל רק אחר מוסף.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 8:16 am
על ידי בברכה המשולשת
גאולה בקרוב כתב:בכל אופן קישורו של הלולב להלל נראה יותר חזק מאשר קישורו לשחרית,
ולכן נראה שמי שהאריך בתפילתו והציבור נמצא [לדוגמא] כבר בקריה"ת, ולא יספיק כעת נטילת לולב וגם הלל עד מוסף בציבור, עדיף שיטול לולב והלל רק אחר מוסף.


או שיטול לולב ויאמר הלל ואח"כ יתפלל מוסף עם המנין הבא

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 9:55 am
על ידי כולל יונגערמאן
סכינא חריפא כתב:
חכם באשי כתב:יפה. אך מניין שיש לומר הלל סמוך אחרי שחרית?
העובר לפני התיבה ביום טוב של ראש השנה השני מתקיע ובשעת ההלל הראשון מקרא את ההלל [ראש השנה פ"ד מ"ז].


אכן, וכבר הערתי באשכול אחר לגבי קידוש קודם הלל שלכאורה אי שייך לשחרית עדיין לא חל חובת קידוש ואם מרגיש חולשה יאכל בלי קידוש כמו קודם התפילה.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 2:29 am
על ידי עושה חדשות
בענין דברי הגאון הנ"ל,
ראה עוד בהנדפס בישורון כעת ע"י הרב סטל, על הקשר בין ברכת כהנים לארבעת המינים.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ג' יוני 18, 2019 12:16 am
על ידי עושה חדשות
סכינא חריפא כתב:
חכם באשי כתב:יפה. אך מניין שיש לומר הלל סמוך אחרי שחרית?
העובר לפני התיבה ביום טוב של ראש השנה השני מתקיע ובשעת ההלל הראשון מקרא את ההלל [ראש השנה פ"ד מ"ז].


ראיתי ידיעה מענינת, ויש בה גם לענין השייכות בין ההלל לשחרית בדוקא.

ז"ל ספר הבתים -
כתב הרב הנגיד, ומה שאמרו שאם לא אמר על הניסים אין מחזירין אותו בתפלת שחרית בלבד אמרו מפני שיש בה פרסום קריאת ההלל או המגילה אבל בתפלת המנחה שאין בה פרסום להודאת היום מחזירין אותו, וזה אינו נראה.

Re: נטילת לולב שלא אחרי תפילת שחרית

פורסם: ד' יוני 19, 2019 3:18 pm
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:
סכינא חריפא כתב:
חכם באשי כתב:יפה. אך מניין שיש לומר הלל סמוך אחרי שחרית?
העובר לפני התיבה ביום טוב של ראש השנה השני מתקיע ובשעת ההלל הראשון מקרא את ההלל [ראש השנה פ"ד מ"ז].


ראיתי ידיעה מענינת, ויש בה גם לענין השייכות בין ההלל לשחרית בדוקא.

ז"ל ספר הבתים -
כתב הרב הנגיד, ומה שאמרו שאם לא אמר על הניסים אין מחזירין אותו בתפלת שחרית בלבד אמרו מפני שיש בה פרסום קריאת ההלל או המגילה אבל בתפלת המנחה שאין בה פרסום להודאת היום מחזירין אותו, וזה אינו נראה.

עי' בשו"ת מהרש"ם בתשובה הראשונה.