עמוד 1 מתוך 1

משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: א' ספטמבר 22, 2013 9:34 am
על ידי מ.ל.
בסדר הושענות לשבת אומרים "כהושעת משמחיך בבנין שני המחודש.." ולפלא, וכי בביהמ"ק הראשון לא היו שמחים ומשמחים? וחושבני שניתן למצוא סימוכין לכך מגמ' סוכה נא ע"א: מי שלא ראה שמחת בית השואבה וכו', הגיעו לשער היוצא ממזרח הפכו פניהן ממזרח למערב ואמרו אבותינו שהיו במקום הזה אחוריהם אל ההיכל ופניהם קדמה ומשתחוים קדמה לשמש ואנו ליה עינינו וכו'. ופרש"י, אבותינו בבית הראשון היו כופרין ולא היו פניהם לבית, אלא אחוריהם אלא היכל ה'.

אמנם בדרך אחרת חשבתי להסביר זה, ע"פ מש"כ האחרונים בביאור השמחה הגדולה שהיה אז בשמחת בית השואבה, שזה ע"פ המובא במשנה (סוכה מח ע"ב), "ולמנסך אומרים לו הגבה ידך, שפעם אחת נסך אחד על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהן". דהיינו שמאחר שהצדוקים ערערו על מצות ניסוך המים וביקשו לעקור דברי חכמים, היה ענין מיוחד להשריש מצוה זו כדי להוציא מלבן של צדוקים. ולפי זה מכיון שהלא צדוק וביתוס היו רק בבית שני. הרי יתכן שבביהמ"ק הראשון אכן לא חגגו כ"כ סביב מצות ניסוך המים.

מעניין מה מבואר על כך באוצר המפרשים על ההושענות של מכון י-ם. ומי שבידו ויוכל להעלות לכאן, אודה לו במאוד.

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: א' ספטמבר 22, 2013 11:39 am
על ידי רחמים
מ.ל. כתב:וחושבני שניתן למצוא סימוכין לכך מגמ' סוכה נא ע"א: מי שלא ראה שמחת בית השואבה וכו', הגיעו לשער היוצא ממזרח הפכו פניהן ממזרח למערב ואמרו אבותינו שהיו במקום הזה אחוריהם אל ההיכל ופניהם קדמה ומשתחוים קדמה לשמש ואנו ליה עינינו וכו'. ופרש"י, אבותינו בבית הראשון היו כופרין ולא היו פניהם לבית, אלא אחוריהם אלא היכל ה'.

ברור שגם בבית ראשון היתה שמחה עצומה כמבואר בתלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוכה פרק ה
א"ר יונה יונה בן אמיתי מעולי רגלים היה ונכנס לשמחת בית השואבה ושרת עליו רוח הקודש ללמדך שאין רוח הקדש שורה אלא על לב שמח מ"ט [מלכים ב ג טו] והיה כנגן המנגן ותהי עליו רוח אלהים.

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: א' ספטמבר 22, 2013 5:32 pm
על ידי אראל
בהושענות 'ישועות אליעזר' (בחלק השמטות ומילואים סי' ה' עמ' קצג) נכתב על זה בארוכה דברים מחודשים, (נמצא באוצר)

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 2:12 am
על ידי מ.ל.
אראל כתב:בהושענות 'ישועות אליעזר' (בחלק השמטות ומילואים סי' ה' עמ' קצג) נכתב על זה בארוכה דברים מחודשים, (נמצא באוצר)

אולי מישהו יואיל בטובו להביא לנו מן הגורן ומן היקב. ושכמ"ה.

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 2:25 am
על ידי יאיר
מ.ל. כתב:
אראל כתב:בהושענות 'ישועות אליעזר' (בחלק השמטות ומילואים סי' ה' עמ' קצג) נכתב על זה בארוכה דברים מחודשים, (נמצא באוצר)

אולי מישהו יואיל בטובו להביא לנו מן הגורן ומן היקב. ושכמ"ה.

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 12:58 pm
על ידי מ.ל.
הנה גם הג"ר משה שמעון הלוי אבד"ק פרוינקירכן, מפרש שבביהמ"ק הראשון לא היה שמחה כבביהמ"ק השני, אלא שלדבריו מדובר על נטילת לולב במקדש, ולא על שמחת בית השואבה.

בסוף דבריו כתב שהרחיב בזה בספר 'אור לישרים' להגאון ר' זרח איידיליץ, דרוש יא, (נמצא באוצר). - יש בנותן טעם והזמן גרמא לעיין מה שכתב, ואם יוכל הרב יאיר לזכות אותנו, יזכה להפיץ תורה ברבים..

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 1:08 pm
על ידי יאיר
PrintPDF.pdf
(3.55 MiB) הורד 389 פעמים

Re: משמחיך בבנין שני המחודש

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 5:46 pm
על ידי אראל
ההסבר שדברי הפייטן מוסב על ימי עזרא, חידושו של המו"ל 'הושענות ישועות אליעזר', ואינו של הרמ"ש הלוי,
והציון לדברי ה'אור לישרים' אינו אלא בנושא אם בימי עזרא חל א' דסוכות בשבת עיי"ש בעמ' קסז מדפי הספר