משמחיך בבנין שני המחודש
פורסם: א' ספטמבר 22, 2013 9:34 am
בסדר הושענות לשבת אומרים "כהושעת משמחיך בבנין שני המחודש.." ולפלא, וכי בביהמ"ק הראשון לא היו שמחים ומשמחים? וחושבני שניתן למצוא סימוכין לכך מגמ' סוכה נא ע"א: מי שלא ראה שמחת בית השואבה וכו', הגיעו לשער היוצא ממזרח הפכו פניהן ממזרח למערב ואמרו אבותינו שהיו במקום הזה אחוריהם אל ההיכל ופניהם קדמה ומשתחוים קדמה לשמש ואנו ליה עינינו וכו'. ופרש"י, אבותינו בבית הראשון היו כופרין ולא היו פניהם לבית, אלא אחוריהם אלא היכל ה'.
אמנם בדרך אחרת חשבתי להסביר זה, ע"פ מש"כ האחרונים בביאור השמחה הגדולה שהיה אז בשמחת בית השואבה, שזה ע"פ המובא במשנה (סוכה מח ע"ב), "ולמנסך אומרים לו הגבה ידך, שפעם אחת נסך אחד על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהן". דהיינו שמאחר שהצדוקים ערערו על מצות ניסוך המים וביקשו לעקור דברי חכמים, היה ענין מיוחד להשריש מצוה זו כדי להוציא מלבן של צדוקים. ולפי זה מכיון שהלא צדוק וביתוס היו רק בבית שני. הרי יתכן שבביהמ"ק הראשון אכן לא חגגו כ"כ סביב מצות ניסוך המים.
מעניין מה מבואר על כך באוצר המפרשים על ההושענות של מכון י-ם. ומי שבידו ויוכל להעלות לכאן, אודה לו במאוד.
אמנם בדרך אחרת חשבתי להסביר זה, ע"פ מש"כ האחרונים בביאור השמחה הגדולה שהיה אז בשמחת בית השואבה, שזה ע"פ המובא במשנה (סוכה מח ע"ב), "ולמנסך אומרים לו הגבה ידך, שפעם אחת נסך אחד על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהן". דהיינו שמאחר שהצדוקים ערערו על מצות ניסוך המים וביקשו לעקור דברי חכמים, היה ענין מיוחד להשריש מצוה זו כדי להוציא מלבן של צדוקים. ולפי זה מכיון שהלא צדוק וביתוס היו רק בבית שני. הרי יתכן שבביהמ"ק הראשון אכן לא חגגו כ"כ סביב מצות ניסוך המים.
מעניין מה מבואר על כך באוצר המפרשים על ההושענות של מכון י-ם. ומי שבידו ויוכל להעלות לכאן, אודה לו במאוד.