למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גם זו לטובה
הודעות: 2219
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ספטמבר 24, 2013 1:49 am

רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב ג' ספטמבר 24, 2013 10:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי רחמים » ג' ספטמבר 24, 2013 11:15 am

למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?

גם זו לטובה
הודעות: 2219
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ספטמבר 24, 2013 12:12 pm

רחמים כתב:למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?


רש"י לא פירש כן

גם זו לטובה
הודעות: 2219
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ספטמבר 24, 2013 6:08 pm

במכילתא איתא "ר' יאשיה אומר ארבעה אחד לפניהם ואחד לאחריהם אחד למעלה ואחד למטה. ר' אומר שנים" וכתב המלבי"ם (ויקרא כג,מג) דהנך תנאים ס"ל "סוכות ממש" ולכ' כוונתו דאף לר' יאשיה לא יתכן שסוכה זכר לענני כבוד משום דלא היה רק אחד לפניהם ואחד לאחריהם אבל לא היו מסובבים בעננים, ואילו אנן בעינן ג' דפנות, ואולי כוונתו דענן מלפני ומאאחור ליכא עליה שם סוכה כלל ודו"ק.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' אוקטובר 03, 2014 4:23 pm

גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.

לייטנר
הודעות: 4482
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 05, 2014 7:31 pm

סכינא חריפא כתב:
גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.


ועל הסוכה כמעון בשעת מלחמה, ראה הרחב דבר ויקרא כג מג.

ארי
הודעות: 125
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי ארי » ב' אוקטובר 06, 2014 12:39 am

סכינא חריפא כתב:
גם זו לטובה כתב:רש"י בסוכה ביאר דהוצרכו לסוכות ממש מפני החמה, ויש לתמוה הרי ענני הכבוד הגנו עליהם מפני החמה. [ובאבן עזרא באמת פירש שהסוכות נצרכו רק בימות הגשמים משום דענני הכבוד הגנו רק מחמה ולא מקור, וביאר הפמ"ג (תרכה) דהעננים הגנו מפני המטר אבל לא הגנו מפני הקור]

ושמא מ"ד דסוכות ממש ס"ל דלא היו כלל ענני כבוד שהקיפו את בנ",י אלא כלשון הכתוב עננו כבוד ההולך לפניהם.

בחיי אדם כלל קמ"ו כ' שהסוכות היו כשיצאו להלחם במלחמת סיחון ועוג.

ברוקח מובא דעה זו. והיוצלמ"ז בפשטות שהישיבה בסוכה לדעה זו הוא זכר לנס במלחמה, אמנם בא"ר כותב שכוונתו לומר שא"י לא היה תמיד מיושבת בבני ישראל אלא קודם היו במצרים ואח"כ הוציאנו משם ונלחמנו באויבינו ואח"כ הביאנו אל ארץ ישראל, וזה זכר להניסים שהשי"ת עשה לנו למעלה מדרך הטבע מאז יציאת מצרים ועד הכניסה לא"י.

בקרו טלה
הודעות: 2364
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוקטובר 06, 2014 8:27 am

במרומי שדה כתב דבחנייתן עשו את הסוכות ובמסען הי' להם את הענני כבוד
קבצים מצורפים
מרומי שדה.pdf
(379.96 KiB) הורד 191 פעמים

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי מלח הארץ » ג' אוקטובר 07, 2014 12:17 pm

אני לתומי הבינותי תמיד בפשטות שכל ענין ענני הכבוד שנוי במחלוקת תנאים אלו.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1185
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' אוקטובר 07, 2014 4:48 pm

בקרו טלה כתב:במרומי שדה כתב דבחנייתן עשו את הסוכות ובמסען הי' להם את הענני כבוד

רבינו מאיר שמחה הכהן כתב (מובא בשו"ת זרע אברהם לחתנו ס' ו' אות כ"ד) שהעניני הכבוד היו רק בעת מסען אבל בשעת חנייתן היה הענן קפול על גבי המשכן.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי רחמים » ד' אוקטובר 08, 2014 10:26 am

וז"ל הפנים יפות (שמות פרק יח ו'):
ויש לומר דהיינו דאמרו [סנהדרין צד א] ויחד יתרו - שהעביר חרב חדה על בשרו דהיינו שנמול, אף דאמרו חז"ל [יבמות עב א] שלא מלו ישראל בניהם במדבר מפני שלא נשבה להן רוח צפונית מפני ענן הכבוד, אבל יתרו שהיה חוץ לענן הכבוד נשבה לו רוח צפונית והיינו דכתיב ויבואו האוהלה, ואמרו חז"ל זה בית המדרש...

ישראליק
הודעות: 337
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 19, 2016 4:17 am

כתב המבי"ט בספר בית אלקים (שער היסודות פל"ז) דבמדבר לא קיימו מצות ישיבת סוכה שהרי היו מסוככים בענני כבוד, ואיך יעשו סוכה תתת סוכה עיי"ש.
ובירחון כתר תורה (שנה ה' ירחון ב') הקשה הגאון המפורסם רבי דוד משה הכהן ראבינאוויטץ זצללה"ה הי"ד (ראש ישיבת ראדאמסק וחדב"ן כ"ק אדמו"ר רבי שלמה חנוך הכהן מראדאמסק זצללה"ה הי"ד), דהלא קיימא לן דסוכה שאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה לא שמה סוכה, וא"כ קשה לפי מה דאיתא בגמרא (יבמות ע"ב.) שבני ישראל לא מלו במדבר משום דלא נשיב רוח צפונית, ומ"ט לא נשיב רוח צפונית כי היכי דלא ניבדור ענני הכבוד עיי"ש.
הרי מבואר דענני הכבוד לא היו יכולים לעמוד ברוח צפונית. ורוח צפונית הרי היא רוח מצויה וכפירש"י (שם ד"ה רוח צפונית) "נוחה לא חמה ולא צוננת והחמה זורחת", וכן מבואר בתוספות שם (ד"ה דלא ניבדור) שכתבו "ולא משום דתקיפה דנוחה היא וטוב לנחבלים, אלא שמפזר העננים והעת יפה" עיי"ש.
וא"כ כיון דהעננים לא היו יכולים לעמוד ברוח צפונית שהיא רוח מצויה, הוי כמו סוכה שאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה ולא שמה סוכה, וא"כ שפיר היו יכולים לעשות סוכות במדבר שלא היה נחשב כסוכה תחת סוכה מפני חסרון שם סוכה על ענני הכבוד, וצ"ע.


אני הק' חשבתי שאולי כשעסקינן בענן גם רוח צפונית נחשבת כרוח שאינה מצויה מפני קלושתה (כמו שיש חילוק ברוח מצוי' בים ורוח מצוי' ביבשה), אבל אולי ברוח אחרת היתה יכולה לעמוד, וממילא אתי שפיר דברי המבי"ט.

פרח שדה
הודעות: 1
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 9:19 am

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי פרח שדה » ד' אוקטובר 19, 2016 9:28 am

כתוב בזוה"ק דענני הכבוד היה רק לישראל ולא לערב רב, וא"כ הערב רב היו צריכים לעשות סוכות. (כן ראיתי בדברי יואל באמצע דרוש נאה ליישב מ"ש רש"י בחומש דבסוכות הושבתי היינו ענני הכבוד כשיטת ר"א ולא כשיטת ר"ע דהלכה כמותו והוא יותר כפשוטו, ומבאר באריכות דאלו ואלו דא"ח )

מאירי
הודעות: 546
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי מאירי » ד' אוקטובר 19, 2016 12:39 pm

רחמים כתב:למה שלא נאמר שעשו סוכות במדבר כדי שלכל אחד תהיה פרטיות ?


התינח מחיצות, אבל סכך שהוא עיקר הסוכה, מאי איכא למימר?

מאירי
הודעות: 546
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: למה הוצרכו לסוכות במדבר הרי היו להם ענני כבוד

הודעהעל ידי מאירי » ד' אוקטובר 19, 2016 12:40 pm

פרח שדה כתב:כתוב בזוה"ק דענני הכבוד היה רק לישראל ולא לערב רב, וא"כ הערב רב היו צריכים לעשות סוכות. (כן ראיתי בדברי יואל באמצע דרוש נאה ליישב מ"ש רש"י בחומש דבסוכות הושבתי היינו ענני הכבוד כשיטת ר"א ולא כשיטת ר"ע דהלכה כמותו והוא יותר כפשוטו, ומבאר באריכות דאלו ואלו דא"ח )


דחוק לומר שלזכר הסוכות של הערב רב נצטוינו כזו מצוה של חג סוכות..


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים