יעקובי כתב:עד שאתה שואל כך, מי אמר בכלל שכך נהגו ב'תפוצות ישראל'. קודם כל יחכימונו שאר החכמים דפה, האם ידוע בכלל על מנהג כזה בשאר ארצות הגולה (כגון מדינות אירופה, עליהן מסתמא אתה מברר). מהעיון בסיני שציינתי, מתברר שכך היה המנהג ידוע בא"י (ירושלים וצפת) מדורות, כמדומה בקהילות הספרדים. (ואני הקטן הוספתי כמו"כ מנהג איזמיר שבטורקיה, אשר כמדומני נפקד מהמאמר ההוא). ויתכן ששאר הקהילות כשהגיעו ארצה, הושפעו ממנהגי הספרדים שבא"י. (כאמור בהנחה שבגולת אירופה לא ידעו ממנהג זה).
יעקובי כתב:עד שאתה שואל כך, מי אמר בכלל שכך נהגו ב'תפוצות ישראל'. קודם כל יחכימונו שאר החכמים דפה, האם ידוע בכלל על מנהג כזה בשאר ארצות הגולה (כגון מדינות אירופה, עליהן מסתמא אתה מברר). מהעיון בסיני שציינתי, מתברר שכך היה המנהג ידוע בא"י (ירושלים וצפת) מדורות, כמדומה בקהילות הספרדים. (ואני הקטן הוספתי כמו"כ מנהג איזמיר שבטורקיה, אשר כמדומני נפקד מהמאמר ההוא). ויתכן ששאר הקהילות כשהגיעו ארצה, הושפעו ממנהגי הספרדים שבא"י. (כאמור בהנחה שבגולת אירופה לא ידעו ממנהג זה).
משולש כתב:שמעתי ממישהו שבספר על אחד ממייסדי ה"מתמידים" כתוב שהוא הכניס את כלי הזמר לשמחת בית השואבה (אולי עד אז היו סתם רוקדים והוא מיסד את זה והביא את המנגנים, וכן עשה בל"ג בעומר במירון).
איני זוכר את שמו.
משולש כתב:שמעתי ממישהו שבספר על אחד ממייסדי ה"מתמידים" כתוב שהוא הכניס את כלי הזמר לשמחת בית השואבה (אולי עד אז היו סתם רוקדים והוא מיסד את זה והביא את המנגנים, וכן עשה בל"ג בעומר במירון).
איני זוכר את שמו.
יעקובי כתב:עוד יתכן מקור נוסף לחמ"י בזה, והוא 'תקנות איזמיר' למהר"ח אבולעפייא (תקנה כ"ח), שכתב שתיקן בעירו לעשות שמחת ביה"ש בלילות חוה"מ סוכות בשירים ומחולות, יעו"ש.(יש לי חשבון קצת ארוך להוכיח כי תקנות איזמיר התפרסמו בערך בשנת תפ"ו, והחמ"י כבר נודע שהעתיק אף ממשנת חסידים שנדפס בשנת תפ"ז, וא"כ יכל לשאוב גם מתקנות הנ"ל)
משולש כתב:שמעתי ממישהו שבספר על אחד ממייסדי ה"מתמידים" כתוב שהוא הכניס את כלי הזמר לשמחת בית השואבה (אולי עד אז היו סתם רוקדים והוא מיסד את זה והביא את המנגנים, וכן עשה בל"ג בעומר במירון).
איני זוכר את שמו.
ונתנו ידידים כתב:משולש כתב:שמעתי ממישהו שבספר על אחד ממייסדי ה"מתמידים" כתוב שהוא הכניס את כלי הזמר לשמחת בית השואבה (אולי עד אז היו סתם רוקדים והוא מיסד את זה והביא את המנגנים, וכן עשה בל"ג בעומר במירון).
איני זוכר את שמו.
אם אמנם אמת הוא שהוא הכניס הכליזמר בשמחת בית השואבה אין זה אלא בירושלים אבל בחו"ל כבר הי' כליזמר לפנ"ז
הבטחתי כתב:בסידור אזור אליהו ציין לספר באר אברהם לר"א בן הגר"א ורשא תרמ"ז, באותה שנה נדפסו כמה ספרים בשם זה, מישהו יודע למה הכונה?
לבנון כתב:הבטחתי כתב:בסידור אזור אליהו ציין לספר באר אברהם לר"א בן הגר"א ורשא תרמ"ז, באותה שנה נדפסו כמה ספרים בשם זה, מישהו יודע למה הכונה?
באזור אליהו צוין לספר זה שנדפס בווילנא באותה שנה, לא מצאתי אזכור לספר זה, לא באוצר ולא בדומיו, וגם לא בספריה הלאומית.
האם מאן דהוא יידע להפנותי היכן אוכל לקבל ידיעה על ספר זה?
ברכת ה' לכל המסייעים
יהודה בן יעקב כתב:לבנון כתב:הבטחתי כתב:בסידור אזור אליהו ציין לספר באר אברהם לר"א בן הגר"א ורשא תרמ"ז, באותה שנה נדפסו כמה ספרים בשם זה, מישהו יודע למה הכונה?
באזור אליהו צוין לספר זה שנדפס בווילנא באותה שנה, לא מצאתי אזכור לספר זה, לא באוצר ולא בדומיו, וגם לא בספריה הלאומית.
האם מאן דהוא יידע להפנותי היכן אוכל לקבל ידיעה על ספר זה?
ברכת ה' לכל המסייעים
בודאי שהוא ט"ס בסידור אזור אליהו, וצ"ל ווארשא.
הספר "תהלים - באר אברהם" מופיע באוצר ובה"ב, וכמופיע בדף השער נלווה אליו "סדר שמחת בה"ש ומנהג הגר"א ז"ל". אולם בעותקים הנ"ל לא מצאתי זאת בתוך הספר.
בחיפוש באוצר החכמה יש שציינו שמופיע בעמ' 276, ובמהדו' החדשה של הספר הנ"ל [י"ל ע"י מוה"ק] כתב שהוא מופיע בתחילת הספר. אך מ"מ לא מצאתי כלל.
בספר זה עמ' 4 מופיעים מזמורים שאומרים בליל שמיני עצרת למנהג הגר"א ז"ל.
במחזור הגר"א סוכות [לייטנר] עמ' שן הביא כן מסוף ספר "תהלים - כפלים לתושיה" בשם ר"ש לוריא [המו"ל של "תהלים - באר אברהם"]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים