עמוד 1 מתוך 1

אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 7:49 pm
על ידי חכם באשי
כתב אחד מן הראשונים, בדרך אגידת הלולב ומיניו:
וקושר ג' קישורים זה אצל זה, כשם שג' סמוכים זה אצל זה, כך האבות. ואין מרחיק קשר מקשר חבירו אלא כנגד ג' אצבעות
.
המנהג לקשור שלושה קשרים, לא יותר ולא פחות, נזכרו בעוד ראשונים.
אך לא מצאתי כל מקור המדבר במרחק שיש להניח בין קשר לקשר.

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 7:54 pm
על ידי עתניאל בן קנז
חכם באשי כתב:כתב אחד מן הראשונים, בדרך אגידת הלולב ומיניו:
וקושר ג' קישורים זה אצל זה, כשם שג' סמוכים זה אצל זה, כך האבות. ואין מרחיק קשר מקשר חבירו אלא כנגד ג' אצבעות
.
המנהג לקשור שלושה קשרים, לא יותר ולא פחות, נזכרו בעוד ראשונים.
אך לא מצאתי כל מקור המדבר במרחק שיש להניח בין קשר לקשר.



אגב, (וסליחה על הסטיה) האם ראשון זה מדבר על אגידת הלולב למיניו. או על אופן כפיתת הלולב.
[למיטב זכרוני בדברי הראשונים מובא ענין ג' האגודות, ביחס לכפיתת הלולב. ורק בדורות מאוחרים זה עבר לגבי אגד הלולב עם מיניו. לכן מענין כאן מקור מדברי הראשונים].

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 8:00 pm
על ידי חכם באשי
שאלה יפה שאלת,
אבל לנתונים שבידי, המצב בדיוק הפוך.
הראשונים דיברו על אגידת כל מיני הלולב (היינו, הלולב ההדסים והערבות) בשלושה אגודות, אלא שהאחרונים העבירו את הדברים לקשרים שיש לעשות על הלולב עצמו.
בתקופת הראשונים אגדו כך: קשר ראשון איגד את ההדסים לבדם; השני קשר את אגודת ההדסים עם הלולב; והשלישי אגד את 68 הערבות לבדן, ולאחר מכן נעצו בתוך אגודת הערבות את ההדסים והערבות.
השווה כאן viewtopic.php?f=7&t=22390&p=221286&hilit#p221286
ובמקומו הארכתי בס"ד.
אך כעת ברצוני לאתר מקורות המדברים על המרחק שיש לתת בין קשר לקשר. מישהו יודע???

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 8:27 pm
על ידי עדיאל ברויאר
רבינו באשי!
מי הוא הראשון? כדי למצוא מקורות זה כמעט בגדר חובה לקבל קצה חוט, ואז לחפש בבית המדרש שלו או אצל חכמים שנהגו להתייחס לדבריו וכדו'.

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 8:31 pm
על ידי חכם באשי
יכולת לנחש לבד..
מדובר באחד מבית מדרשם של חסידי אשכנז.

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 1:21 am
על ידי מה שנכון נכון
כנראה אמר כן מסברא, שאם הקשרים רחוקים זה מזה הם נחשבים לעומדים כ"א בפ"ע, ואין כאן צירוף של ג'.
ומצאנו בכמה דינים אחרים שבתוך שיעור ג' אצבעות נחשב לסמוך ולדבר אחד, וביותר ממרחק ג"א לנפרד.
א. בציצית צריך שלא להרחיקם ג"א משפת הבגד כדי שיחשב 'על הכנף'.
ב. מי שקרע על מת, ושוב מת לו מת אחר, מרחיק ג"א וקורע.
[שיעור ג"א בבגד לענין טומאה וקנין סודר אינו שייך לענין].

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 7:56 am
על ידי גימפעל
באוצר מנהגי חב"ד עמ' רפו: 'שלוש כריכות אלו הן במשך טפח אחד', ועיי"ש שמביא מהט"ז שג' קשרים על הלולב יהיו ביחד.

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 9:41 am
על ידי מה שנכון נכון
גימפעל כתב:באוצר מנהגי חב"ד עמ' רפו: 'שלוש כריכות אלו הן במשך טפח אחד', ועיי"ש שמביא מהט"ז שג' קשרים על הלולב יהיו ביחד.

בט"ז מפורש ההיפך.

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 9:46 am
על ידי חכם באשי
הרב מש"נ (viewtopic.php?f=7&t=23870&view=unread#p239039),
ייש"כ גדול!

Re: אין מרחיק הקשר יותר מג' אצבעות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 11:22 am
על ידי גימפעל
מה שנכון נכון כתב:
גימפעל כתב:באוצר מנהגי חב"ד עמ' רפו: 'שלוש כריכות אלו הן במשך טפח אחד', ועיי"ש שמביא מהט"ז שג' קשרים על הלולב יהיו ביחד.

בט"ז מפורש ההיפך.

לא ראיתי הט"ז בפנים, ואדרבה תצטט מה שכתוב שם.