עמוד 1 מתוך 1

"נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ"ק.

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 3:42 am
על ידי גם זו לטובה
א' אתרוג האסור מדין "נעבד" דנו הפוסקים דלכ' פסול למצוות אתרוג, משום דאינו ראוי לאכילה.
ב' יש לדון האם בנעשה ע"פ חכם איכא איסור "נעבד", למאן דסובר שהמלאכה אסורה. ["במוריה" שיצא לאחרונה מובא בשם הגריש"א להקל בזה]
ג' מצווה הבאה בעבירה נחלקו הראשונים האם נאסר גם לאחרים, ומ"מ לעניין ברכה כתב במ"ב דלככו"ע אין לברך.
ד' מצווה הבאה בעבירה דנו הפוסקים האם דינא הכי גם בעבירת שוגג, ולמאן דאסר יש לדון בנעשה ע"פ הוראת חכם. ואף למאן דמתיר יש לעיין אי מודה דאין לברך.
ה' יש טוענים שבחלק מפרדסי אתרוגי חזו"א נעשו מלאכות, האסורות אפילו לדעת הגרנ"ק [שמעתי שואפילו בשמיטה הקודמת היה טענות כנגד אתרוגי....והגרנ"ק הורה שאף שיש מקום להחמיר מ"מ אין לפסול את את האתרוגים]
ו' בחלק מפרדסי אתרוגי חזו"א, יש חשש שמור, כפי ששמעתי מאברכים שבאו לקטוף, והשערים היה נעולים.

כמובן שיש לצרף לקולא את השיטות המקילות בכל שמור ונעבד דלא נסר באכילה

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 9:39 am
על ידי בברכה המשולשת
גם זו לטובה כתב: ו' בחלק מפרדסי אתרוגי חזו"א, יש חשש שמור, כפי ששמעתי מאברכים שבאו לקטוף, והשערים היה נעולים.


לא כ"כ פשוט שזה נחשב שמור (...) בייחוד מצד אוצר בי"ד

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 11:01 am
על ידי אביגדור
מצוה הבאה בעבירה שייך רק אם נעשו באתרוג מלאכות שמבלעדיהן לא היה כשר כלל, וגם זה אינו פשוט.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2015 9:32 am
על ידי גימפעל
ראיתי שבקובץ 'הישר והטוב' החדש יש מאמר על נושא זה מרב קהילת צאנז בביתר עילית הרב אברהם שרגא שטיגליץ.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2015 12:47 pm
על ידי גם זו לטובה
א' נעבד רק על ההידור- ראיתי מציינים לספר "הערות למעשה" לגר"ח נאה עמ' 53, ואין הספר תח"י.
ב' מלאכות שרק מונעות נזקים- נ"פ דלא הוי "נעבד".
ג' כתב החזו"א (שביעית י,ו) "נמכר שלא ע"י שליח לדעת התרומה פקע קדושת הארץ, והעובד בקרקע יש לו על מי לסמוך, ולכן אין נאסר בדיעבד" ולכ' כוונתו דאף למאן דלא פסק כתרומה מ"מ כיון דיש להם על מי לסמוך לא נאסר בדיעבד [ומבואר דבנמכר ע"י שליח אף שיש שהתירו מכמה טעמים, ס"ל לחזו"א דאסור אף בדיעבד משום דלדעתו אין להם על מה שיסמוכו] ושמא אין כוונתו שנעבד ע"פ חכם מותר, אלא דלדינא ס"ל דאין להחמיר דלא כהתרומה לעניין דיעבד, [ולכן פשוט מה דס"ל לאסור בנעשה ע"י שליח]
ד' מצווה הבאה בעבירה רק על ההדור- לכ' נראה דמקיים שפיר את עיקר המצווה, אולם את ההידור לא קיים [ולכן אין בזה נפקותא לעניין ברכה]
ה' יש לדון האם אף באופן שע"פ גדרי הלכות "נעבד" וכו' מותר, מ"מ איכא הידור בלקיחת אתרוג שלא נעשו בו שום מלאכות האסורות.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2015 2:19 pm
על ידי גימפעל
גם זו לטובה כתב:א' נעבד רק על ההידור- ראיתי מציינים לספר "הערות למעשה בענין שמיטה" לגר"ח נאה עמ' 53, ואין הספר תח"י.

שם הספר הוא' הערות למעשה' ושם יש פרק בעניין שמיטה.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2015 11:43 pm
על ידי היא שיחתי
לא בקיא די הצורך אבל כמדומה שעיקר ההלכה דשמור ונעבד שרי, וכפי שצויין מסתבר דלאוצר בית דין שרי לנעול השערים

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2015 11:55 pm
על ידי נוה הלבנון
אחד הפרדסים הגדולים של אוצר בי"ד דהגר"נ קרליץ - חיבת ירושלים.
שמיטה קודמת הייתי שם, היה פתוח לכל מאן דבעי.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: א' אוקטובר 11, 2015 1:34 pm
על ידי גם זו לטובה
דר"א שביעית (פד,צא) "אין הפירות נאסרין ויוצאין בהן המצוה אפי' נעבדו באיסור ושמרוהו"
והראה מקורו לחזו"א שביעית כא,ח ולא מצאתי שם דבר זה, ואדרבה כתב שם להיפך, "מותר אם הבעלים אינו משמרן ולא נאסרו בשביל המשומר"

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: א' אוקטובר 11, 2015 5:02 pm
על ידי כנסת ישראל
צ"ל כ"א י"ח ובתחילת דבריו שם כ' לאסור לחבר רק בשכר.

Re: "נעבד" "מצווה הבאה בעבירה" באתרוגי "היתר מכירה וב"ד הגרנ

פורסם: א' אוקטובר 11, 2015 5:04 pm
על ידי כנסת ישראל
הפרדסים לא סגורים וחבל להוציא לעז.
גם לכתוב בכותרת נעבד בב"ד הגרנ"ק אינו מהראוי.
כמובן שלולי זה לא היו אתרוגים בשמיטה והראי' שאיש לא עושה אוצר בי"ד כהמחמירים, ופשוט.