לא לישון ערב סוכות - פורום אוצר החכמה

לא לישון ערב סוכות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 6716
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 27, 2015 3:48 pm

לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

אנא עבדא
הודעות: 294
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: לא לישון עכשיו!

הודעהעל ידי אנא עבדא » א' ספטמבר 27, 2015 4:48 pm

תודה רבה על התזכורת !

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: לא לישון עכשיו!

הודעהעל ידי בן הרב » ד' ספטמבר 30, 2015 8:29 pm

עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

חידוש עצום ופלאי!

צולניק
הודעות: 940
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: לא לישון עכשיו!

הודעהעל ידי צולניק » ד' ספטמבר 30, 2015 9:02 pm

בן הרב כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

חידוש עצום ופלאי!

מתאים לדיעה שהביא הריטב"א שיש חובה לישן בסוכה בלילה הראשון.

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לא לישון ערב סוכות!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 30, 2015 10:55 pm

עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

ולכאורה זה מנוגד לדעת העולם האומר: "אלה תולדות נח - נח". ששינה מביאה שינה..

ונתנו ידידים
הודעות: 505
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לא לישון ערב סוכות!

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוקטובר 15, 2016 10:51 pm

עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

האם אחר שנרדם שייך עוד תיאבין או דקאי רק על שעת ההרדמה, וא"כ הרי יכול לילך לישון מאוחר ויהי' כבר לתיאבון

זנב לשועלים
הודעות: 161
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: לא לישון ערב סוכות!

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ש' אוקטובר 15, 2016 11:05 pm

חכם באשי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

ולכאורה זה מנוגד לדעת העולם האומר: "אלה תולדות נח - נח". ששינה מביאה שינה..
פורתא סעיד טובא גריר

חוקר ודורש
הודעות: 865
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ש' אוקטובר 15, 2016 11:54 pm

חידוש עצום מה גם שאין חובה לישון אלא היושן חייב בסוכה

רון
הודעות: 533
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי רון » א' אוקטובר 16, 2016 12:31 am

והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.

מאיר צבי
הודעות: 30
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 3:09 pm

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי מאיר צבי » א' אוקטובר 16, 2016 3:09 am

עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2003
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוקטובר 16, 2016 5:20 am

מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?

הרב יוסף יוזל ב"ר משה, סוף הראשונים, תלמיד התרומת הדשן.

פרי יהושע
הודעות: 2700
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 16, 2016 10:25 am

רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.

התי' נראה דהוא שגרא דלישנא

איש לוי
הודעות: 209
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי איש לוי » א' אוקטובר 16, 2016 10:42 am

מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד

איש לוי
הודעות: 209
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי איש לוי » א' אוקטובר 16, 2016 10:44 am

איש לוי כתב:
מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד


טעיתי, תלמיד התהר"ד. ראיתי שכבר ציינו זאת

בברכה המשולשת
הודעות: 9142
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 16, 2016 11:00 am

נתבקשתי להעיר שיש נספח בענין זה בלקט יושר מהד' מכון ירושלים ושלמה אומן

איש לוי
הודעות: 209
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי איש לוי » א' אוקטובר 16, 2016 11:25 am

עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.


אם מחמירים זאת, יש ענין לישן קודם חצות הלילה דומיא דאכילה לדעת הרמ"א?

חוקר ודורש
הודעות: 865
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' אוקטובר 16, 2016 11:57 am

לולא דבריו הייתי אומר שדווקא יש עניין לישון כמו שיש עניין
לישן בערב שבת שלא לבוא טרוד עייף לחג.

עושה חדשות
הודעות: 6716
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 16, 2016 11:58 am

בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להעיר שיש נספח בענין זה בלקט יושר מהד' מכון ירושלים ושלמה אומן
נשמח לדעת.

קראקובער
הודעות: 2232
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי קראקובער » א' אוקטובר 16, 2016 12:13 pm

רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


כמדומני שמוכיח מזה דלא כרשז"א שמותר להוציא אדם באמצע השינה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15301
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 16, 2016 2:16 pm

רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


בבורותי לא הבנתי את הקושיה. הכוונה לא יצא ידי חובתו להיות בסוכה בזמן שהוא ישן. משאין כן אם היה מתחת המיטה מקום ראוי לישון בו אז אע"פ שאינו ממש בסוכה (כי הוא מתחת המיטה) בכל אופן יצא ידי חובתו להיות בסוכה שכן נקרא שנמצא בסוכה.

(עיין סוכה ג א וגם כאן בכל מקרה אין הסוכה פסולה אלא הוא לא יצא.)

גם את הביותר לא הבנתי כלל. מי שנטל לולב בלבד ביו"ט ראשון של סוכות לא יצא ידי חובתו. ומה יעשה עכשיו בחוה"מ?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2003
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוקטובר 16, 2016 7:40 pm

איש לוי כתב:
איש לוי כתב:
מאיר צבי כתב:
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד


טעיתי, תלמיד התהר"ד. ראיתי שכבר ציינו זאת

רוב הכתוב בספר מהתרומת הדשן.

בני ברקי
הודעות: 334
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי בני ברקי » ב' אוקטובר 17, 2016 11:21 pm

הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.

רון
הודעות: 533
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי רון » ב' אוקטובר 17, 2016 11:59 pm

לכבוד הרה"ג בעל האוצר חכמה שליט"א

היות והקו' שכתבתי היתה מהזיכרון, אך כעת נזכרתי במוצאי היו"ט, שכבר כתובה היא בזכרון שמואל, ואף תי' יש שם לקו' בשם המהרי"לד.
וז"ל הגרש"ר שם בעמוד קמח: ולכאורה קשה אמאי נקט לשון של דיעבד שישן כבר ולא יצא יד"ח, הא מאי דהוי הוי, והול"ל לא ישן אדם תחת המטה. ושמעתי בשם הגרי"ל דנפ"מ אי נאסרת הסוכה כל שבעה. וע"ז תנן דלא יצא י"ח וממילא אין הסוכה נאסרת וכו'. ולשיטת א' מגדולי הדור שהביא הריטב"א דבלילה הראשון איכא חיוב שינה בססוכה וכמו אכילה, הנפ"מ הוא בפשוטו וא"ש היטב הלשון דלא יצא יד"ח עכ"ל הגר"ש רוזובסקי.

עושה חדשות
הודעות: 6716
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2016 9:02 pm

גם בכל החג לא ראוי לישון יותר מידאי...
של"ה מסכת סוכה כתב:ואחר שהוא מבואר, שהימים טובים הם יומי דדינא, אין ראוי שיתעצל אדם בהם, מלבקש על נפשו בתפלה ובתחנונים, כפי משפט היום, כמו שאין ראוי להתעצל בימים נוראים. ואמרינן בירושלמי האי בר נש דדמיך בריש שתא ודיינין יתיה וכו'. ולאו דוקא שישן, אלא כל שהוא יושב בטל, אף - על - פי שהוא ער, ישן קרי ליה, הואיל ואינו עושה מעשה טוב ביום דין. והוא הדין לשאר הימים טובים, שהם כולן יומי דדינא, כמבואר לעיל

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי פייערמאן » ה' אוקטובר 20, 2016 9:44 pm

קראקובער כתב:
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


כמדומני שמוכיח מזה דלא כרשז"א שמותר להוציא אדם באמצע השינה.

ראה בחידושי מהרי"ל דיסקין עה"ת פר' אמור, על הפסוק בסוכות תשבו שבעת ימים, בקטע הא' מקשה כנוסח הראשון, ובקטע לאחמ"כ מקשה כה'ביותר', וראה שם שתירץ (בקטע השני) שהכוונה לומר דחיוב מוטל על אחרים שרואים אותו ישן תחת המטה, שיטלו המטה מעליו, וכתב שם להסתפק דאולי לא די שיטלו המטה מעליו, רק צריך לעורר אותו משום מצוות צריכות כוונה יעו"ש (וזה לכאורה דלא כהמנ"ח דבשאר ימים של סוכות אין מצוה לאכול בסוכה, רק אסור לאכול בחוץ, וכן דלא כהצ"פ דבשינה אין מצוה רק איסור כנ"ל, [ואגב הצ"פ הנ"ל אינו עולה יפה עם הלקט יושר ) עכ"פ מוכח לכאורה מדבריו דלא כהגרשז"א

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי פייערמאן » ה' אוקטובר 20, 2016 10:01 pm

אוצר החכמה כתב:
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


בבורותי לא הבנתי את הקושיה. הכוונה לא יצא ידי חובתו להיות בסוכה בזמן שהוא ישן. משאין כן אם היה מתחת המיטה מקום ראוי לישון בו אז אע"פ שאינו ממש בסוכה (כי הוא מתחת המיטה) בכל אופן יצא ידי חובתו להיות בסוכה שכן נקרא שנמצא בסוכה.

(עיין סוכה ג א וגם כאן בכל מקרה אין הסוכה פסולה אלא הוא לא יצא.)

גם את הביותר לא הבנתי כלל. מי שנטל לולב בלבד ביו"ט ראשון של סוכות לא יצא ידי חובתו. ומה יעשה עכשיו בחוה"מ?

הלשון לא יצא ידי חובתו אינו מתאים רק אם יש איזה אפשרות לתקן ולקיים המצוה, אם א"א לתקן, צריך לומר לא ישן תחת המטה, דמה התנא רוצה להודיעינו שלא יצא יד"ח ? למה זה נוגע ? רק לומר שלא יעשה כן.

שמר
הודעות: 408
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי שמר » ד' אוקטובר 04, 2017 10:33 am

צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

קראקובער
הודעות: 2232
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוקטובר 04, 2017 11:28 am

בני ברקי כתב:הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.

מסתמא הוא אמר זה בבדיחותא, כי החשש תמיד שמא ירדם ולא יעשה את המצווה הכא אדרבה ואדרבה.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי מנצפך » ד' אוקטובר 04, 2017 2:06 pm

שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

לשון האור"ח ויקרא יד ז
וראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.


לא רק בהסיבה, אלא מצה ממש..
אם כי לא מט"ו ט"ו

שמר
הודעות: 408
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: לא לישון ערב סוכות

הודעהעל ידי שמר » ד' אוקטובר 04, 2017 2:45 pm

מנצפך כתב:
שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

לשון האור"ח ויקרא יד ז
וראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.


לא רק בהסיבה, אלא מצה ממש..
אם כי לא מט"ו ט"ו


למעשה האם מי שסובר שאין לישון וכו' מדין טו טו יודה שצריך לאכול בהסיבה, או שמא יש לחלק


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים