מי היה "חתן תורה"?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 05, 2015 8:18 pm

לענ"ד (לכה"פ: גם) הבעל קורא.
אבע"א קרא ואבע"א סברא.

ז"ל הרמ"א בסי' תרסט "עוד נהגו לסיים התורה אף על קטן העולה, אף על גב די"א דדוקא תלמיד חכם צריך לסיים (מרדכי הגהות קטנות), בזמן הזה שהחזן קורא אין לחוש (ד"ע)", הרי לכם דאין הדבר תלוי אלא בחזן.

ועוד, הרי מי לנו כהבעל קורא המשמיע לכולם את הקריאה, והוא הוא הגומר והמתחיל את התורה.

משולש
הודעות: 4770
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי משולש » ב' אוקטובר 05, 2015 8:23 pm

קטן לא עולה לפרשת זכור וכדומה.
כשאומרים "חזק ונתחזק" נוהגים אצלנו שהעולה שותק והקורא כן אומר.
וכן בשבועות הקורא אומר אקדמות והעולה שותק.

עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 02, 2017 9:15 pm

אגב, יל"ע למה הבעל קורא אינו מחוייב בברכה"ת (ויתחייב לשמוע ולצאת מפי העולה), הרי לכאו' הטעמים המחייבים את העולה בברכה, מחייבים בודאי גם את הבעל קורא.

עזריאל ברגר
הודעות: 3963
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 03, 2017 8:06 pm

עושה חדשות כתב:אגב, יל"ע למה הבעל קורא אינו מחוייב בברכה"ת (ויתחייב לשמוע ולצאת מפי העולה), הרי לכאו' הטעמים המחייבים את העולה בברכה, מחייבים בודאי גם את הבעל קורא.

אה"נ, שמעתי פעם שהעולה מוציא את הקורא ידי חובתו.

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי הכהן » ד' מאי 03, 2017 8:27 pm

משולש כתב:וכן בשבועות הקורא אומר אקדמות והעולה שותק.

אני מבין שמדובר כשזה אחרי ברכות התורה

עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 04, 2017 10:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:אגב, יל"ע למה הבעל קורא אינו מחוייב בברכה"ת (ויתחייב לשמוע ולצאת מפי העולה), הרי לכאו' הטעמים המחייבים את העולה בברכה, מחייבים בודאי גם את הבעל קורא.

אה"נ, שמעתי פעם שהעולה מוציא את הקורא ידי חובתו.
א"כ כדאי ששני הצדדים ידעו את זה, והקורא לא ישוח בשעה שהעולה מברך. ובזכרוני שכתוב להדיא לא כך.

עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 08, 2018 9:07 am

שו"ר -

שו"ת צמח צדק (לובאוויטש) אורח חיים סימן לה
עיקר הברכה שהעולה מברך עכצ"ל שהוא על קריאת הש"צ. שהרי הברכה לא נתקנה רק בשביל הקריאה בצבור. א"כ זהו ע"ד זה מברך וזה קורא. משום דהשומע כעונה. (והש"צ השומע הברכה ה"ל כמברך וכיון שזה העולה לתורה ה"ל ג"כ שומע כעונה לכן בצירוף הנך תרתי ס"ל דיכול לברך וה"ל כאילו הש"צ מברך).

שו"ת הר צבי אורח חיים א סימן עב
אולם לעומת זאת י"ל, דנהי שהשומעים כבר יצאו בברכה שבירך העולה לתורה, אבל מ"מ הרי בעל הקורא לא שמע את הברכה, ואם כי הוא כבר יצא יד"ח במצות קריאת התורה, מ"מ הרי הוא קורא עכשיו בצבור, והרי גם מי שיצא כבר יד"ח קריאה ובא לבית הכנסת אחר ועולה לתורה צריך לברך שנית, (דמשום כבוד התורה תקנו לברך כשקורא בצבור), ואיך יקרא עכשיו בתורה בלא ברכה. ובכל בעל קורא שקורא בתורה, י"ל שהוא יוצא הברכה בשמיעה מפי העולה, אבל בנ"ד שהקורא לא שמע את הברכה, איך הוא יקרא בתורה בלא ברכה. אמנם יש לחלק ולומר דשאני במי שיצא יד"ח קריאה ובא לביהכנ"ס אחר ועולה שם לתורה דמברך, דהוא משום חובת הצבור שחייבים שיהיו קוראים בתורה ולברך על כל קריאה וקריאה, (ויעוין בריב"ש ובפרישה סימן רפב ס"ק ו), משא"כ בנ"ד שהצבור כבר יצאו יד"ח בברכה של העולה ובעל הקורא כבר יצא יד"ח, לכן הוא פטור מברכה, ויכול להתחיל מאמצע הפרשה וכן מסתברא.

עזריאל ברגר
הודעות: 3963
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי היה "חתן תורה"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 08, 2018 10:17 am

יישר כח הרב עושה חדשות.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים