כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הבטחתי
הודעות: 501
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' אוקטובר 06, 2015 3:41 pm

בעברי בין בתרי אוצר מפרשי ההושענות בהוצאת מכון י-ם, ראיתי את פיוטו של ר' שמואל משפיירא 'כהושעת אב המון', ואת פירושו שנמצא באחד מכתבי היד של מחזור ויטרי (עמ' תתפא במהד' גולדשמידט)
וז"ל הפייט 'כהושעתה פקיד כנד שבע ממעונתו, ציפית לישעו ושובבתו למעונו כן הושע נא' וכתב המפרש: זה נ"נ וכו' שהיה חיה שבע שנים וכו', עי"ש. עיין שם בהערות המהדיר, שהביא גירסא אחרת ולפיה בשלמה עסקינן.
והדבר תמוה , מה לנו להזכיר ולבקש בזכותו של אותו רשע?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1195
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' אוקטובר 06, 2015 4:37 pm

הכוונה לעורר זכותו של נ"נ או לומר שכמו שהקב"ה הושיע אותו כן יושיע אותנו?

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוקטובר 06, 2015 6:44 pm

ר_חיים_הקטן כתב:הכוונה לעורר זכותו של נ"נ

ובאיזו זכות מדובר?

אב בבינה
הודעות: 660
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אוקטובר 06, 2015 6:58 pm

אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1195
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' אוקטובר 06, 2015 7:18 pm

אב בבינה כתב:אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "

אבל זכות זה אינו קשור אלינו.
כוונתי לחלוק על הנחת הרב הבטחתי הוא הבין שמעוררין זכותיה דנ"נ, ואני מפרש אחרת כנ"ל (על אף שכתבתי דבריי דרך שאלה לא עשיתי כן אלא מפני הכבוד).

אב בבינה
הודעות: 660
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אוקטובר 06, 2015 7:21 pm

קשור אלינו משום הקל וחומר שעשה הגמ' מזה
נערך לאחרונה על ידי אב בבינה ב ג' אוקטובר 06, 2015 8:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 4858
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 06, 2015 8:23 pm

מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).

הבטחתי
הודעות: 501
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' אוקטובר 06, 2015 8:59 pm

אב בבינה כתב:אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "


אבל זה לא השכר ששילם לו הקב"ה.'
ר' חיים הקטן
לא מצאנו לזה חבר, פירוש, להזכיר רשע ולומר שכשם שהושיעו הקב"ה וכו'

מה שנכון נכון
הודעות: 8591
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 06, 2015 9:04 pm

קצת כעי"ז בב"ב כב. מאן דלא שהייה לאוניתא דמלכא דאדום לא נשהייה לאוניתיך. ופרש"י אע"פ שהוא אדומי.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' אוקטובר 06, 2015 9:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אב בבינה
הודעות: 660
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אוקטובר 06, 2015 9:05 pm

משולש כתב:מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).

כבר העיר המגיה למחזור ויטרי ששלמה לא נדד ממעונו אלא ג' שנים ולא שבע כלשון הפיוט
נערך לאחרונה על ידי אב בבינה ב ג' אוקטובר 06, 2015 9:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבטחתי
הודעות: 501
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' אוקטובר 06, 2015 9:06 pm

משולש כתב:מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).


כתבתי בהודעה הראשונה, שהוא המפרש במחזו"ו (באחד מן כתבי היד).
(העירני חכם א', שאפשר לפרש החרוז של אהרן, על פינחס)
את הבעיה מן הבחינה ההסטורית, כבר מעיר שם גולדשמידט, וכן העיר שם עוד, ששלמה לא נדד שבע שנים אלא שלש

משולש
הודעות: 4858
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 06, 2015 9:42 pm

מי המחבר של כהושעת אב המון והאם הוא מחוייב למקור שכתוב בו שלוש? והאם אין אף מקור של הפיוט שמתוקן לשלוש במקום שבע?

אב בבינה
הודעות: 660
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אוקטובר 06, 2015 10:08 pm

המקור לשלוש שנים כנראה אינו מקור חזק כ"כ, ולא נזכר בגמ', אלא באוצר מדרשים של אייזנשטין. עי' viewtopic.php?f=17&t=9265

הבטחתי
הודעות: 501
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' אוקטובר 07, 2015 12:47 am

הלשון פקיד, האם נזכר על אחד משניהם?
גם המשך הלשון ציפית לישעו צריך פירוש ובפרט על נ"נ

משולש
הודעות: 4858
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

הודעהעל ידי משולש » ד' אוקטובר 07, 2015 7:49 am

גם חודש תשרי מכונה פקיד בפיוט לר"ה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים