עמוד 1 מתוך 1

כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 3:41 pm
על ידי הבטחתי
בעברי בין בתרי אוצר מפרשי ההושענות בהוצאת מכון י-ם, ראיתי את פיוטו של ר' שמואל משפיירא 'כהושעת אב המון', ואת פירושו שנמצא באחד מכתבי היד של מחזור ויטרי (עמ' תתפא במהד' גולדשמידט)
וז"ל הפייט 'כהושעתה פקיד כנד שבע ממעונתו, ציפית לישעו ושובבתו למעונו כן הושע נא' וכתב המפרש: זה נ"נ וכו' שהיה חיה שבע שנים וכו', עי"ש. עיין שם בהערות המהדיר, שהביא גירסא אחרת ולפיה בשלמה עסקינן.
והדבר תמוה , מה לנו להזכיר ולבקש בזכותו של אותו רשע?

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 4:37 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
הכוונה לעורר זכותו של נ"נ או לומר שכמו שהקב"ה הושיע אותו כן יושיע אותנו?

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 6:44 pm
על ידי חכם באשי
ר_חיים_הקטן כתב:הכוונה לעורר זכותו של נ"נ

ובאיזו זכות מדובר?

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 6:58 pm
על ידי אב בבינה
אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 7:18 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
אב בבינה כתב:אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "

אבל זכות זה אינו קשור אלינו.
כוונתי לחלוק על הנחת הרב הבטחתי הוא הבין שמעוררין זכותיה דנ"נ, ואני מפרש אחרת כנ"ל (על אף שכתבתי דבריי דרך שאלה לא עשיתי כן אלא מפני הכבוד).

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 7:21 pm
על ידי אב בבינה
קשור אלינו משום הקל וחומר שעשה הגמ' מזה

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 8:23 pm
על ידי משולש
מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 8:59 pm
על ידי הבטחתי
אב בבינה כתב:אולי ע"פ סנהדרין צו. " ומה בשכר ארבע פסיעות ששלמתי לאותו רשע שרץ אחר כבודי אתה תמיה כשאני משלם שכר לאברהם יצחק ויעקב שרצו לפני כסוסים עאכ''ו "


אבל זה לא השכר ששילם לו הקב"ה.'
ר' חיים הקטן
לא מצאנו לזה חבר, פירוש, להזכיר רשע ולומר שכשם שהושיעו הקב"ה וכו'

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 9:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
קצת כעי"ז בב"ב כב. מאן דלא שהייה לאוניתא דמלכא דאדום לא נשהייה לאוניתיך. ופרש"י אע"פ שהוא אדומי.

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 9:05 pm
על ידי אב בבינה
משולש כתב:מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).

כבר העיר המגיה למחזור ויטרי ששלמה לא נדד ממעונו אלא ג' שנים ולא שבע כלשון הפיוט

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 9:06 pm
על ידי הבטחתי
משולש כתב:מי המפרש שמסביר כן?

מי שעובר על הפיוט רואה שהוא מסודר להפליא מבחינה הסטורית לפי סדר הדורות:
אברהם, יצחק, יעקב, השבטים, ישראל במצרים, משה, אהרן, דוד, הפקיד הנ"ל, אליהו, אלישע.

לפי הסדר הזה לכאורה מוכרח שהפקיד הוא שלמה. (שנדד ממעונו ע"י אשמדאי בגיטין).


כתבתי בהודעה הראשונה, שהוא המפרש במחזו"ו (באחד מן כתבי היד).
(העירני חכם א', שאפשר לפרש החרוז של אהרן, על פינחס)
את הבעיה מן הבחינה ההסטורית, כבר מעיר שם גולדשמידט, וכן העיר שם עוד, ששלמה לא נדד שבע שנים אלא שלש

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 9:42 pm
על ידי משולש
מי המחבר של כהושעת אב המון והאם הוא מחוייב למקור שכתוב בו שלוש? והאם אין אף מקור של הפיוט שמתוקן לשלוש במקום שבע?

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2015 10:08 pm
על ידי אב בבינה
המקור לשלוש שנים כנראה אינו מקור חזק כ"כ, ולא נזכר בגמ', אלא באוצר מדרשים של אייזנשטין. עי' viewtopic.php?f=17&t=9265

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2015 12:47 am
על ידי הבטחתי
הלשון פקיד, האם נזכר על אחד משניהם?
גם המשך הלשון ציפית לישעו צריך פירוש ובפרט על נ"נ

Re: כהושעת לנבוכדנצאר כן הושע נא???

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2015 7:49 am
על ידי משולש
גם חודש תשרי מכונה פקיד בפיוט לר"ה.