מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חיפוש מקור לתפלה שנכנסים לסוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חיס
הודעות: 1095
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

חיפוש מקור לתפלה שנכנסים לסוכה

הודעהעל ידי חיס » ה' אוגוסט 04, 2016 11:05 am

מקור הראשון לתפלה שנכנסים לסוכה בליל הראשון כפי החיפוש שמצאתי הוא בסידור "שערי ציון" פראג שנת תנ"ב ראה כאן
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=44

האם ידוע מקור קדום לתפילה זו ?

האם נמצא נוסחאות אחרות כמו שכתב ה"פרי צדיק" לחג הסכות מאמר יח: "בנוסח יהי רצון כשנכנסים לסוכה אנחנו אומרים 'ובזכות צאתי מביתי החוצה יחשב לי בזאת כאלו הרחקתי נדוד', ונוסח זה נמצא בסידורים. וממשיך "ויש נוסחאות יותר מפורש 'ואם נתחייבתי גלות יחשב לי כאלו הרחקתי נדוד', עכ"ל. האם מישהו יודע מה מקור הנוסח הזה, או האם נדפס באיזה סידור ?

בברכה המשולשת
הודעות: 10182
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חיפוש מקור לתפלה שנכנסים לסוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 04, 2016 3:01 pm

לגבי הסוכה כגלות למיטב זכרוני יש על זזה משהו בספר מנהגי ישראל של ד"ש (ללא שאני ממליץ על הספר או מביע בזה הסכמה עמו)

ירושלים
הודעות: 106
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: חיפוש מקור לתפלה שנכנסים לסוכה

הודעהעל ידי ירושלים » ה' אוגוסט 04, 2016 4:39 pm

ראה בספר פלא יועץ [ערך גלות]: אמרו רז"ל גלות מכפרת עון, ובלבד שישמר בדרך אשר הולך מכל דבר רע, שלא יהא כמקנח מצד אחד ומלכלך מצד אחר, ואם לא יזדמן לו בגזרת שמים לילך בדרכים - יש שעוקר דירתו מבית לבית וחשוב גלות ויכוין לזה, שהרי אמרו שמה שאנו גולים בחג מבית לסוכה הוא לנו לגלות מכפרת עון.

ולזה יכוין ג"כ כשהולך מביתו לבית הכנסת הכ"נ או לבית המדרש וקשה עליו מאד ביום סגריר ונושא הצינ'ה או, שיושב כל הלילה בבית המדרש ואינו מיושב בישיבתו ובשכיבתו כמו כביתו, יקבל באהבה ויעשה בשמחה ויכוין שיהא גלות מכפרת עון.

וכן ערבי פסחים שמפנים הבתים בעבור בדיקת חמץ ומושיבים את בעל הבית בין תנור וכירים, יקבל באהבה ויכוין שיהא גלות מכפרת, וכל כיוצא בזה על כל דהוא דרך וטלטול שהוא מוכרח לעשות בין לדבר מצוה בין לצורך פרנסתו יכוין ויבקש שיהא חשוב לגלות מכפרת עון, שכמו שאמרו מה לי כל נפש מה לי מקצת נפש כן הדבר הזה מה לי גלות גדול מה לי גלות מועט הכל עולה לחשבון ובלבד שיכוין לבו לכך וליקבלינהו באהבה רבה. ע"כ. ועיין עוד שם ערך סוכה.

מה שכתב: שהרי אמרו שמה שאנו גולים בחג מבית לסוכה הוא לנו לגלות מכפרת עון - מקור הדברים נמצא בפסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) נספחים ב עמ' 458: "א"ר אלעזר בר מריום למה עושים אנו סוכה אחר יום הכיפורים, לומר לך שכן את מוצא בראש השנה יושב הקב"ה בדין על באי העולם וביום הכיפורים הוא חותם את הדין, שמא יצא דינם של ישראל לגלות, ועל ידי כן הן עושין סוכה וגולין מבתיהם לסוכה, והקב"ה מעלה עליהם כאילו גלו לבבל, שנאמר חולי וגוחי בת ציון כיולדה כי עתה תצאי מקריה ושכנת בשדה ובאת עד בבל ושם תנצלי שם יגאלך ה' מכף אויביך" והובא בילקוט שמעוני תורה רמז תרנ"ג


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים