מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12749
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 14, 2016 4:05 pm

הנה הרמ"א בסי' תרמ פסק כמש"כ המרדכי ד"אם עשאה מתחלה במקום שמצטער באכילה או בשתייה או בשינה, או שא"א לו לעשות אחד מהם בסוכה מחמת דמתיירא מלסטים או גנבים כשהוא בסוכה, אינו יוצא באותה סוכה כלל, אפי' בדברים שלא מצטער בהם, דלא הויא כעין דירה שיוכל לעשות שם כל צרכיו",
(וז"ל המרדכי - ודוקא שעשה סוכתו מתחלה במקום הראוי לאכול ולשתות ולישן בה ונולד לו הצער אחר כך אבל עשאה מתחלה במקום הראוי להצטער באכילתו או בשתייתו או בשינה כגון שירא מגנבים ומלסטים לא מיבעיא דלא מיפטר בה אלא אפילו אין סכנה באכילה ושתיה אלא בשינה לא יצא י"ח כלל אפילו באכילה דהא כעין דירה בעינן כיון שאין יכול לעשות בה כל צרכיו אכילה ושתיה ושינה בלא צער מתחלה לא הויא סוכה כיון דלצעוריה קיימא).
ולכאו' גם לפי זה, סוכה שאינה ראויה לשינה ביום (-רעש מילדי השכנים), מ"מ היא כשירה, סוף סוף ראויה היא לשינת לילה כמקובל וכדרכם של בני אדם.

והנה למשפחת "כהן", יש ב' סוכות, האחת במרפסת המזרחית והשניה במערבית, המזרחית צמודה לביהכנ"ס החסידי בו נערכת כל לילה שמחת בית השואבה בליווי תזמורת עד 2 בלילה, והמערבית צמודה לביהכנ"ס שיש בו כולל משכימי קום ללימוד בהתלהבות כל בוקר משעה 4. מטבע הדברים, הרב כהן שליט"א הולך לישון בשעה מוקדמת כדי לקום מוקדם, כמנהגו מימים ימימה להתפלל ותיקין, ואילו בנו ה'בחור', מאחר בשכבו ובקומו, וכדרכם של בני נוער. ולכן האב ישן בסוכה המערבית, ואילו הבן במזרחית. הכל טוב ויפה, אלא שלפי פסק הרמ"א, אין האב והבן יכולים לאכול בסוכה אחת, שכן המזרחית פסולה בעבור האב, והמערבית פסולה אצל הבן.

היתכן כדבר הזה?

עושה חדשות
הודעות: 12749
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 15, 2016 8:24 pm

ובכלל דברי המרדכי צע"ג, כיצד יתכן שהגדרת הסוכה האם היא עשויה כעין דירה או לאו, תהיה תלויה בשעת העשייה בדוקא, ואם רק אח"כ התחדש ה"מצטער" אז חשיבא כעין דירה ונפיק בה, ואם בשעת העשייה לא היתה ראויה לשינה, אז ה"ה פסולה גם לאכילה. והדברים נוטים שיש כאן איזה ענין של קנס וכד', ולא מעיקר הדין. וא"כ צ"ע האם זה תלוי בבעלים שעשה את הסוכה בדוקא, או שבאמת זה מתחלק כל דייר לפי הרגליו וכגון המבו' בהודעה הקודמת. והכל צ"ע, ואשמח לעזרתכם.

עושה חדשות
הודעות: 12749
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 18, 2016 7:56 pm

עושה חדשות כתב:(וז"ל המרדכי - ודוקא שעשה סוכתו מתחלה במקום הראוי לאכול ולשתות ולישן בה ונולד לו הצער אחר כך אבל עשאה מתחלה במקום הראוי להצטער באכילתו או בשתייתו או בשינה כגון שירא מגנבים ומלסטים לא מיבעיא דלא מיפטר בה אלא אפילו אין סכנה באכילה ושתיה אלא בשינה לא יצא י"ח כלל אפילו באכילה דהא כעין דירה בעינן כיון שאין יכול לעשות בה כל צרכיו אכילה ושתיה ושינה בלא צער מתחלה לא הויא סוכה כיון דלצעוריה קיימא).

עזרו נא, האם החידוש של המרדכי נמצא בעוד מהראש'?

בן פורת
הודעות: 40
הצטרף: ה' מאי 29, 2014 1:13 am

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי בן פורת » ג' אוקטובר 18, 2016 10:58 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:(וז"ל המרדכי - ודוקא שעשה סוכתו מתחלה במקום הראוי לאכול ולשתות ולישן בה ונולד לו הצער אחר כך אבל עשאה מתחלה במקום הראוי להצטער באכילתו או בשתייתו או בשינה כגון שירא מגנבים ומלסטים לא מיבעיא דלא מיפטר בה אלא אפילו אין סכנה באכילה ושתיה אלא בשינה לא יצא י"ח כלל אפילו באכילה דהא כעין דירה בעינן כיון שאין יכול לעשות בה כל צרכיו אכילה ושתיה ושינה בלא צער מתחלה לא הויא סוכה כיון דלצעוריה קיימא).

עזרו נא, האם החידוש של המרדכי נמצא בעוד מהראש'?


החלק הראשון נמצא גם ברא"ש, דאין לעשות סוכה לכתחילה במקום הצער ולהיפטר אח"כ. המרדכי חידש את החלק השני שאם לא היה ראוי לדבר אחד נפסל מהכל.
בסברא אולי אפשר לומר שהבנת פטור מצטער איננה שאם הוא מצטער חסר כאן בדיורים ואין כאן קיום מצות סוכה [וכך מקובל ללמוד] אלא דאדרבה יסודו הוא כן כפטורים דכה"ת כולה, וכעין אנוס, דגברא המצטער פטרה אותו תורה מחיוב סוכה, ובזה י"ל שכל שעשה לכתחילה סוכתו במקום הצער אי אפשר לפוטרו מטעם זה.
ובדברי המרדכי נתחדש עוד דמאחר ולא נאמר כה"ג פטור מצטער לגברא דאינו נחשב כאנוס על הדבר, ממילא כאשר הוא בונה סוכה במקום הצער הריהי סוכה פסולה עבורו, כלומר דלא יכול לומר זוהי סוכתי ואני אנוס בקיומה, דמוטל עליו לבנות סוכה במקום שלא יהיה אנוס, וכיון שנפסלה לדבר אחד נפסלה להכל.
ולפי"ז אין להוציא מדברי המרדכי שסוכה בעי' שתהא ראויה גם לאכילה וגם לשינה, דלא אמר כן אלא בבונה במקום הצער דלא חשיב סוכה.

עושה חדשות
הודעות: 12749
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 19, 2016 7:46 am

בן פורת כתב:...אדרבה יסודו הוא כן כפטורים דכה"ת כולה, וכעין אנוס, דגברא המצטער פטרה אותו תורה מחיוב סוכה...
לגבי הנקודה הזו, כדאי לעיין כאן - viewtopic.php?f=17&t=24136&hilit#p241310

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי איש טלז » ד' אוקטובר 19, 2016 1:35 pm

ראה בבית הלוי ח"ג סימן נג' שהוכיח מדברי עוד ראשונים כדברי המרדכי

ובעיקר דבריו הרחיבו בזה הרבה רה"י ראה משנ"כ בזה הגר"ב ויסבקר בירחי כלה סוכה

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי איש טלז » ד' אוקטובר 19, 2016 1:41 pm

ראה ברי"ץ גאות הלכות סוכה עמוד פח' מה שהביא בשם תשובת רב נוטראי גאון על ענין עשית סוכה לעצמו ויש לשייכו להנ"ל

עושה חדשות
הודעות: 12749
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סוכה הפסולה לאב וכשירה לבן, ולהיפך.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 22, 2016 9:39 pm

כדי לחדד את הנידון אשאל בקיצור,
מה הדין של מי שבנה לעצמו ב' סוכות, אחת ראויה רק לאכילה ואחת רק לשינה, האם המרדכי פוסל או מכשיר את הסוכות הללו.
אם זה חיסרון ב'כעין דירה', יש לפסול בכל גווני, ואם זה ענין של קנס וכד' יש להכשיר.

(וכיון שיש הרגשה שהסתמא הוא כהצד השני, א"כ אין מקום לרה"י להאריך בזה, וגם אינו שייך לכאו' לשי' הגאונים במצוות עשיית הסוכה. ומ"מ צירפתי את דבריו הנאים של הגרב"ו בסוגיא זו).

גם לש' רה"ג על סוכה בביהכנ"ס ד"כל ידי חובתו לא יצא", אינני בטוח שכוונתו לחדש הלכה של עשיית סוכה וקביעות דירתו שם וכו', אלא אולי בא לומר שהמציאות של סוכת ביהכנ"ס היתה שלא יושב בה כל היום, אלא נכנס בה אחרי התפילה, אוכל משהו ומברך "לישב" ותל"מ, ולכן כ' שאמנם הוא מקיים בה מצוה, אבל ודאי שלא יוצא בה כל ידי חובתו.

הגר''ב ויסבקר - ירחי כלה.PDF
(1.94 MiB) הורד 224 פעמים


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים