מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 14, 2016 4:19 pm

דרשת ר"י אבן שועיב לחג הסוכות כתב:ושמעתי שיש לאדם להקדים נטילת האתרוג בשמאל ואחר כך לולב בימין, וכשמניחו או נותנו נותן הלולב תחלה ואח"כ האתרוג כענין התפילין, וכן הקדים הכתוב פרי עץ הדר, וכמו שאמרו בתפילין והיו לאות על ידך, כל זמן שיהיו הטוטפות בין עיניך וכו'...

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אוקטובר 14, 2016 5:05 pm

עושה חדשות כתב:
דרשת ר"י אבן שועיב לחג הסוכות כתב:ושמעתי שיש לאדם להקדים נטילת האתרוג בשמאל ואחר כך לולב בימין, וכשמניחו או נותנו נותן הלולב תחלה ואח"כ האתרוג כענין התפילין, וכן הקדים הכתוב פרי עץ הדר, וכמו שאמרו בתפילין והיו לאות על ידך, כל זמן שיהיו הטוטפות בין עיניך וכו'...

לא מובן, דלא דמי הקדמת הכתוב התם להכא.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 16, 2016 1:09 am

מה החילוק?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוקטובר 16, 2016 3:44 am

לכאו' יש לחלק בפשיטות דבתפילין שאין מעכבין זא"ז שייך להקדים של יד, אבל בד' מינים שמעכבין זא"ז וכולהו חדא מצוה ל"ש להקדים.
-----
ד' ר"י אבן שועיב אלו הובאו במטה משה (סי' תתקכ"ח) ובשל"ה, ומשם במגן אברהם תרנ"א סק"ח.
אמנם המ"ב לא הביא ד' מג"א אלו, וכנראה ס"ל דהרא"ש חולק ע"ז, שכ' הרא"ש (פ"ג סי"ד) שאם נוטל ד' מינים בזה אחר זה יש ליטול הלולב תחלה כיון שמזכירים אותו בברכה, והו' ברמ"א (תרנ"א י"ב). והקרבן נתנאל שם (אות ח') כ' שזה שלא כדברי מטה משה ושל"ה הנ"ל.
אבל באמת ד' הק"נ אין מוכרחים כלל, די"ל דהרא"ש מיירי דווקא באופן שאין נוטל כולם יחד אלא נוטל א' ומסירו ונוטל השני, ובזה י"ל שאם יקדים האתרוג נחשב הפסק לברכת הלולב. משא"כ באופן הרגיל שנוטל א' ומיד אח"כ את חבירו י"ל שלא נחשב הפסק. ובפרט לפי מה שאנו נוהגים לאחוז כולם בידו קודם הברכה. ואדרבא ממה שנקט הרא"ש דינו על הנוטל ד' מינים בזאח"ז ולא על כל נטילת לולב משמע דבעלמא אין קפידא בזה. - וכן י"ל דר"י א"ש מודה בנידון דהרא"ש שיש להקדים הלולב כדי שלא יהא הפסק לברכה.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 16, 2016 9:54 am

יש"כ!
ראיתי גם בדגול מרבבה שהוא חולק ע"ז בחריפות.
המקור של המטה משה זה הדרשה הנ"ל של הריא"ש?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוקטובר 16, 2016 11:21 am

מטה משה עמוד העבודה ארבעת המינים, הושענא רבה, שמיני עצרת סימן תתקכח:
וכתב האבן שועיב (שם) שיש לאדם להקדים נטילת אתרוג בשמאל ואחר כך לולב בימין, וכשמניחו או נותנו נותן הלולב תחילה כענין תפלין. וכן הקדים הכתוב פרי עץ הדר, וכמו שאמרו בתפלין והיו לאות על ידך, כל זמן שהיו הטוטפות בין עיניך (עי' ילק"ש שמות רכ"ב). וכן כל זמן שהלולב בימין יהיו שניהם שוים בקדושתם.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 18, 2016 7:51 pm

כנראה שזה באמת חידוש מקורי של הריא"ש. הן גם בדרשה שהדפיס ידידנו הברנש החכם שליט"א ב'מוריה' הנוכחי, ציטט הדרשן את החידוש הנ"ל ממקור זה. "והחכם ן' שועב ז"ל כת'ב בפי'רוש התורה, בפרשת אתם נצבים: אמ'רו, ונטילת ד' מינים, אתרוג קודם לנטילה, כתפילין, וכן אמר הכתוב, ע"כ".

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אוקטובר 18, 2016 10:24 pm

לכאו' לדבריו יש להפוך את הלולב ( בשעת הברכה) ולא את האתרוג.

ונתנו ידידים
הודעות: 1148
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוקטובר 18, 2016 11:31 pm

שש ושמח כתב:לכאו' יש לחלק בפשיטות דבתפילין שאין מעכבין זא"ז שייך להקדים של יד, אבל בד' מינים שמעכבין זא"ז וכולהו חדא מצוה ל"ש להקדים.

בעניי לא הבנתי דבריך מאי נפ"מ, ועוד הרי גם בד' מינים אם נטלן בזה אחר זה יצא

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוקטובר 19, 2016 1:07 am

לא כ"כ הבנתי במה אתה חולק עלי ולכן אחזור שוב על דברי. ד' מינים הם מצוה אחת, ומה שאמרו שאם נטלן בזא"ז יצא היינו שכל עוד שלא נטל כולם אין לו שום מצוה ורק כשמסיים ליטול כולם נחשב שקיים מצוה, ואז מתקיימת בב"א מצות הלולב ומצוות האתרוג. ולפי"ז לא מובן מה שייך בזה הקדמה, הרי בכל אופן קיום מצוות לולב וקיום מצוות אתרוג הם ברגע אחד?
---
כל הנ"ל הוא לגבי הנידון האם צריך להקדים נטילת האתרוג לנטילת הלולב, אך מה שכתב הריא"ש שיש להסיר קודם הלולב ואח"כ האתרוג לא זכיתי להבין כלל. הרי במנחות ל"ו א' נאמר כך,
בשלמא כשהוא מניח מניח של יד ואח"כ מניח של ראש דכתיב וקשרתם לאות על ידך והדר והיו לטוטפת בין עיניך, אלא כשהוא חולץ חולץ של ראש ואח"כ חולץ של יד מנלן, אמר רבה רב הונא אסברא לי אמר קרא והיו לטוטפת בין עיניך כל זמן שבין עיניך יהו שתים
ופירש"י שהוא משום דוהיו הוא לשון רבים. וטעם זה לא שייך כלל בד' מינים.

ונתנו ידידים
הודעות: 1148
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוקטובר 19, 2016 11:12 am

שש ושמח כתב:לא כ"כ הבנתי במה אתה חולק עלי ולכן אחזור שוב על דברי. ד' מינים הם מצוה אחת, ומה שאמרו שאם נטלן בזא"ז יצא היינו שכל עוד שלא נטל כולם אין לו שום מצוה ורק כשמסיים ליטול כולם נחשב שקיים מצוה, ואז מתקיימת בב"א מצות הלולב ומצוות האתרוג. ולפי"ז לא מובן מה שייך בזה הקדמה, הרי בכל אופן קיום מצוות לולב וקיום מצוות אתרוג הם ברגע אחד?
---
כל הנ"ל הוא לגבי הנידון האם צריך להקדים נטילת האתרוג לנטילת הלולב, אך מה שכתב הריא"ש שיש להסיר קודם הלולב ואח"כ האתרוג לא זכיתי להבין כלל. הרי במנחות ל"ו א' נאמר כך,
בשלמא כשהוא מניח מניח של יד ואח"כ מניח של ראש דכתיב וקשרתם לאות על ידך והדר והיו לטוטפת בין עיניך, אלא כשהוא חולץ חולץ של ראש ואח"כ חולץ של יד מנלן, אמר רבה רב הונא אסברא לי אמר קרא והיו לטוטפת בין עיניך כל זמן שבין עיניך יהו שתים
ופירש"י שהוא משום דוהיו הוא לשון רבים. וטעם זה לא שייך כלל בד' מינים.

לא חלקתי רק לא הבנתי ועכשיו הסברת את עצמך יישר כח, ונראה (לולי קושיתך האחרונה שע"ז אין לי תשובה) דהנה יש לחקור האם אין שום מעלה בזה שנוטלם בב"א ואם נניח דאיכא א"כ כמו דלענין תפילין רוצה שיהי' לבוש ש"י כשלובש הש"ר ה"ה באתרוג ס"ל שראוי שיהא עוסק בקיום האתרוג בשעת קיום הלולב, וודאי דאע"ג דמיד כשנטלו יצא מ"מ הרי כל זמן שלא הניחו עדיין שם מצוה עליו ושייך לומר דכשנוטל הלולב כבר הוא באמצע קיום האתרוג.
והניק בעל פרי יהושע הק' על הדרשא דלא דמי ההקדמה דהכא לדהתם ומסתמא כונתו לדבריך האחרונים וע"ז אין לי תשובה.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חליצת האתרוג אחרי הלולב...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 22, 2016 10:28 pm

העתק ד' המהרי"ל, השייכים לעניננו במקצת.
שו"ת מהרי"ל סי' קנ כתב:ההוא דגבוה במינו נראה דלא קשה, דברכת נהנין דאתי' משום הנאה היותר חביב יותר נהנין ממנו, ועל זה ראוי לשבח טפי על הנאתו, אבל ברכת מצוה אינו כן. ומז' המינין דהוו נמי קרא ולא אזלינן בתר חביב יש להקשות טפי. ומה"ר יעקל ז"ל תירץ בענין אחר ממה שתירצתי ואין להאריך.
מנהגי מהרי"ל הל' לולב כתב:אמר לנו מהר"י סג"ל דאיקלע הוא פעם אחת לסוכת מה"ר מאיר מאיגר"א, ובליל שמיני ספק שביעי הלך מה"ר מאיר הנז' וסעד בבית החורף, כאשר עוד היום נוהגין משפחת לומברדיא"ה שפונין מן הסוכה ליל ח' ספק ז' ובשחרית דיום ח' חוזרין וסועדין בסוכה. ובליל ח' אחר שגמר מהר"י סג"ל סעודתו בסוכה הלך אצל מהר"ם לבית החורף לשמח עמו, ומהר"ם היה מסביר לו פנים שוחקות לפתותו ללמוד בישיבתו. ופתח ואמר אל מהר"י סג"ל הקשיתי קשיא אמאי מברכין ע"נ לולב והא כל המוקדם בקרא מוקדם לברכה כדאי' בז' מינין שנשתבח בהן א"י, א"כ ה"נ לברך על האתרוג דהוא מוקדם בקרא דכתיב פרי עץ הדר וכפות תמרים וגו' (ויקרא כג, מ). הוא מותיב לה והוא מפרק לה, משום דבלולב אית ביה ג' מינין לפי' מזומן הוא לברכה. וכ"ת א"כ מאי פריך ר' וליגבהיה לאתרוג ויברך והלא עדיין לולב חשוב עם תלתא מינין, י"ל דהכי פריך וליגבהיה לאתרוג ואז אית ליה תרי טעמים להקדים חדא דמוקדם בקרא ואידך דבהגבהתו השתא. וראיה דהכי דעת הפרכן דאמאי לא קאמר וליגבהיה להדס או לערבה, אלא לא פריך אאתרוג אלא לאחשוביה משום הקדמת קרא, ומשני ר' זריקא הואיל ובמיניה גבוה מכולן ר"ל שגידולו גבוה ואין בהגבהת יד שום עילוי, ודוק.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים