מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא התכוונה לזכות בלולב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2016 12:25 pm

כמדומני שזה דבר שכיח ביותר, אשה נוטלת את ארבעת המינים ביו"ט ראשון, מברכת נוטלת ומנענעת ומחזירה לנרתיק, ואח"כ נזכרת שלא התכוונה לזכות בקנין את הלולב וכו', כי שכחה את הדין הזה. כעת השאילה היא, האם ברכתה לבטלה, על נטילת לולב ושהחיינו, ואם תיטול עוד פעם האם תברך שהחיינו או לאו.

רשמתי כמה צירופים להקל בדינה של זו, אשר התירו לה לברך כדי לעשות לה נחת רוח, וכעת נהפכה ברכתה על פניה.

א. התהל"ד בסי' יד מוכיח שאשה המקיימת מצ"ע שהז"ג, אין לה דין של "לכם". ראייתו היא מברכה של טלית שאולה, ואיירי כשגם הגדילים שאולים. עי' כאן העתק דבריו - viewtopic.php?f=17&t=24062&start=320#p300009
ב. לשי' החכ"צ שאף ביום הראשון, יש מצוה דרבנן המקיימת גם בשאול, וא"כ אין כאן ברכה לבטלה.
ג. אולי הסברא המבוארת להקל בברכה על קידושי טעות (- viewtopic.php?f=17&t=25810&p=262581#p262581), שייכת גם בברכהמ"צ.

אבל לגבי שהחיינו לכאו' ודאי לא תברך שוב, וכעין מש"כ הפוס' לגבי המברך שהחיינו על סוכה פסולה וביו"ט ראשון כלפי שני, דמהני משום דלא גרע משעת עשייה.

מתאים שהאריכו בזה פוסקי זמנינו, אבל לא מצאתי כעת. אולי יש לכם משהו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 20, 2016 7:04 pm

לכאורה אתרוג משפחתי דינו כאתרוג הקהל שכל מי שנוטלו - מתכוון לצאת י"ח באופן המועיל ולכן האתרוג נקנה לו במתנה ע"מ להחזיר.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 29, 2017 10:06 pm

כעין זה יש להעיר,

במשפחות שיש בנים בטווח גילאים קרוב, מצוי שלא מייחדים ציצית לכל אחד, אלא מונח על המדף ציציות והם משמשות את כולם. וא"כ צריך להתכוין כל פעם לזכות בבגד ובגדילים, דאל"ה הוי ברכה לבטלה. (אא"כ כחידוש התהל"ד הנ"ל, או כדברי ר"ע ברגר).

ואם יש בנים באיזור גיל 13 פחות או יותר, אז ינוקא מקנא קני אקנויי לא מקני.

עמדו בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 29, 2017 10:08 pm

עושה חדשות כתב:כעין זה יש להעיר,

במשפחות שיש בנים בטווח גילאים קרוב, מצוי שלא מייחדים ציצית לכל אחד, אלא מונח על המדף ציציות והם משמשות את כולם. וא"כ צריך להתכוין כל פעם לזכות בבגד ובגדילים, דאל"ה הוי ברכה לבטלה. (אא"כ כחידוש התהל"ד הנ"ל, או כדברי ר"ע ברגר).

ואם יש בנים באיזור גיל 13 פחות או יותר, אז ינוקא מקנא קני אקנויי לא מקני.

עמדו בזה?

כמדומני שטלית של שותפין חייבת בציצית וא"צ להקנות זה לזה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 29, 2017 10:14 pm

צודק.
אבל לכאו' הגדילין חייבים להיות בבעלות הלובש לחוד.

עזריאל ברגר
הודעות: 12999
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 29, 2017 10:32 pm

עושה חדשות כתב:צודק.
אבל לכאו' הגדילין חייבים להיות בבעלות הלובש לחוד.

לא הגיוני.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לא התכוונה לזכות בלולב

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' אפריל 29, 2017 10:45 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:צודק.
אבל לכאו' הגדילין חייבים להיות בבעלות הלובש לחוד.

לא הגיוני.

בה"ל סימן יא ס"ז.
ובעיקר הענין אם מקרי להם בשל שותפין עיין לקמן בסי"ד ס"ה לענין טלית של שותפין. ויש לחלק דלפי מאי דפסקינן ציצית ח"ג איירי שהיחיד ההולך בו חייב כמו שיבואר לקמן ועיין חולין קל"ו ע"ב ועיין בתוס' סוכה כ"ז ע"ב ד"ה כל האזרח ועיין בסוכה דף ט' ע"א בסוף העמוד בגמרא וצ"ע בכל זה


אמנם עיין בה"ל סימן יד ס"ג לענין טלית הקהל, ומשמע שייד"ח גם כשהחוטים בשותפות.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים