מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוקטובר 25, 2016 8:52 am

איתא בירושלמי פרק לולב וערבה [כך מובא בהרבה ראשונים ובפוסקים, ולפנינו לא נמצא], ובמדרש תהלים (מזמור יז),
וכיון שהגיע יום הושענא רבה, נוטלין ערבי נחל, ומקיפין שבע הקפות, וחזן הכנסת עומד כמלאך אלהים, וספר תורה בזרועו, והעם מקיפין אותו דוגמת המזבח.
[ומובא בכל הראשונים].
ויש להבין עומק הענין, דלכאורה הקפת המזבח היינו הס"ת, ומה ענין גדול יש למחזיקו, והיאך נעשה זה פתאום כמלאך ד' צבקות?

[ובעיקר הגדרת ענין חזן הכנסת, הרי פירושו הוא שמש הכנסת ולא שליח ציבור, [יעוי' רש"י ביומא סח, ב ובסוכה נא, ב ד"ה חזן הכנסת, ובסוטה (מ, ב ד"ה חזן הכנסת), שמש הכנסת שטורח עיסקי הכנסת עליו להכניס ולהוציא ולהפשיט את התיבה ולהכין הכל, ויעוי' עוד בתוס' מנחות מד, ב ד"ה כל דחזן לאו היינו ש"ץ שחזן הוא שמש הכנסת, כדאיתא פ"ק דסנהדרין (י"ז ע"ב) ושני חזנים, ובב"מ (צ"ג ע"ב) חזני מתא וכו'. עכ"ל. ועי' בתוס' יום טוב (פ"ז דיומא מ"א, ד"ה חזן) שכ' דגם השמש, נקרא חזן, מט"ז, שהוא לשון חוזה, שצריך לראות מה הם צרכי צבור. יעו"ש. והרא"ש ז"ל, (פ"ה דברכות סי' י"ז) השיג על הערוך שפי' חזן, ש"ץ, וכ' דטעות הוא, דחזן הוא המתעסק בצרכי ביהכ"נ. וש"ץ הוא המוציא את הצבור יד"ח, בתפלה עכ"ל], ומה מעליותא יש בו.

ברם איתא במדרש (בראשית רבה פרשת וישלח פרשה עט אות ח), ויצב שם מזבח ויקרא לו אל, אר"ל ויקרא לו אל אלהי ישראל אמר אתה אלוה בעליונים ואני אלוה בתחתונים, ר' הונא בשם ריש לקיש אמר אפילו חזן הכנסת אינו נוטל שררה לעצמו ואתה היית נוטל שררה לעצמך מחר בתך יוצאה ומתענה.

ובזוהר הק' (פרשת שלח דף קסד עמוד ב), בו ירוץ צדיק במאן במגדל או בס"ת, אלא קרא דריש בהאי ובהאי, כד דרש במגדל אצטריך צדיק דא דליהוי חזן הכנסת זכאה דקשוט ודיוקנא דצדיק עלאה].

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 25, 2016 9:40 am

מקיפין אותו - את הספר או את החזן/מלאך?

עכ"פ ראיתי שהגר"ש דבילצקי העיר מה"ט לא להסתפק בהנחת ס"ת על הבימה והקפה סביבו, אלא שיאחזנו חזן בידו דיקא.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: 'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוקטובר 25, 2016 10:27 pm

וכנראה מכאן המקור של הנ"ל ללבישת הקיטל של החזן בשחרית בהלל ובהושענות, [לפחות להיראות כמלאך צחור].

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 26, 2016 9:47 am

ארחות חיים סדר תפילות הפסח ושאר מועדות כתב:ונהגו בכל מקומות ישראל לומר בכל יום מז' ימי הסוכות הושענות אחר תפלת המוספין וכך הוא הסדר קודם שיאמ' החזן קדיש בתרא מוציאין ס"ת ונותנין אותו בחיק המסיים בקריאת היום. והטעם לפי כבודה של תורה שתהא מונחת בחיק אדם נכבד שכן המסיים ראוי להיות גדול שבכלן כמו שבארו ז"ל ועומד שם לפני התיבה עד שיתחילו לעשות הקפה וכשיתחילו להקיף יעלה אל התיבה או אל המגדל ויעמוד שם עד שישלימו להקיף המגדל שהם מקיפי' ואחר ההקפה יורד עם הספר ועומד עם החזן בצד התיבה ויפתח החזן באנא אל נא או במה שנהגו לפתוח כמו שכתוב בספר ההושענות לפי שאין ההושענות שוות בכל המקומות. ואחר השלימם יחזור הספר למקומו ואומר תתפרקון במקום שנהגו לאומרו

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 'חזן הכנסת עומד כמלאך אלקים'

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אוקטובר 26, 2016 3:35 pm

ואילו אנן נהגינן איפכא שהולך אותו שאין לו מינים, ובדר"כ אינו המכובד שבקהל. מעניין.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים