מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
קול אומר קרא
הודעות: 64
הצטרף: ה' נובמבר 25, 2010 10:14 pm

"שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי קול אומר קרא » ד' דצמבר 22, 2010 10:46 pm

ידיד שלח לי, דבר מעניין שהתפרסם בפורום סופרים וסופרים. ואני מביא הדברים כלשונם:
מנהג קדום בקהילות ישראל לומר בשבועות בתוך חזרת הש"ץ של מוסף פיוט ארוך המפרט מנין התרי"ג מצוות. פיוטים אלו נודעו בשם "אזהרות". הידוע מבין פיוטי האזהרות הוא הפיוט המתחיל אתה הנחלת. לקראת סוף פיוט זה מופיעה השורה דלהלן:

ראיה חגיגה ושמחה והקהל ותקון גדול.

בעוד שלגבי ארבעה פרטים ראשונים אין להסתפק בכוונתם, לגבי הפרט החמישי "ותקון גדול" קשה לדעת לאיזה מצוה מתכוין המחבר. ר' יונה פרנקל בפירושו חושב שזה המשך למצות הקהל, ומדובר בבימה של עץ שהתקינו למלך כדי שישב עליו ויקרא את הספר תורה.

תופעה מעניינת ביותר מצאנו בכמה מחזורים אשכנזים קדומים. במחזור וורמייזא משנת 1272 (מספרו במכון לתצלומי כת"י F34201. המחזור כולו נסרק ואפשר לעיין בו פה: http://www.jnul.huji.ac.il/dl/mss/worms/a_eng.html) תחת התיבות ותיקון גדול צוין אופה שמוציא מיני מאפה מהתנור.

במחזור מונטיפיורי 208 שנכתב בתחילת המאה ה-14 (מספרו במכון F5130, בקטלוג הוא מופיע כשייך למאה ה-14 או ה-15, אבל מחקר נוסף הראה שיש להקדים אותו לסוף מאה הי"ג תחילת הי"ד) כתוב תחת התיבות הנ"ל פלדן גרוש, ובגרמנית Fladen Gross, שפירושו לחם גדול.

במחזור נוסף שנכתב סביבות אותה תקופה הוא מחזור ברלין 1224 (מספרו במכון F1806) כתוב: סמיטניקי, לובודניקי, טברוזניקי. מסתבר שמילים אלו הן סלביות ומציינות מעדני חלב. (חדי העין ודאי ישימו לב, שסמיטניקי דומה לסמטנה באידיש, שהיא השומן שבחלב.)


ראוי לציין שמחזור זה האחרון הוא כמנהג אשכנז המזרחי ומשום הביטויים הסלביים, בעוד שהשנים הקודמים הם כמנהג אשכנז מערבי.

שלשה עדים אלו מעידים על מנהג משעשע שרווח בין כותבי המחזורים של התקופה ההיא, שכשהחזן הגיע לסוף תפילת מוסף אחרי שהיה ער כל הלילה (אני מניח שכבר אז נהגו להיות ערים כל הלילה), ואחרי תפילה ארוכה ביותר שכללה שחרית ומוסף עם פיוטים, מגילת רות, קריאת אקדמות ועשרת הדברות, רמזו לו שעוד מעט יזכה לאכול מהמאכלים המסורתיים, היינו לחם (עיין בטעמי המנהגים סימן תרכ"ז בשם הכל בו טעם שנהגו הנשים לעשות בשבועות לחם ארוך וכו') או מאכלי חלב.

נשארת השאלה למה רמזו לו את המאכלים דוקא תחת תיבות "תיקון גדול". קושי הבטוי לכאורה אינו מספק קולב לתלות עליו רמז משעשע זה, שהרי הפיוטים מלאים מפה אל פה עם ביטויים מוקשים. התשובה היא כפי הנראה, שתיבת תיקון באידיש פירושה גם ארוחה. וא"כ יש פה משחק מילים, תיקון גדול - ארוחה גדולה, ומכאן הרמז לחזן לארוחה שמחכה לו בבית. בהנחה שפירוש זה נכון, הרי שמחזורים אלו הם אחת העדויות הקדומות ביותר, אם לא הקדומה מכולן, להומור אידישאי.

אלא שאין זה ברור כלל. מקובל לחשוב שהמילה תיקון במובן של ארוחה, מקורה אצל החסידים שהביאו אוכל ביום היאהרצייט לבית הכנסת בכדי ל"תקן" נשמתם של הנפטרים. נשאלת השאלה, האם אטימולוגיה זו אכן צודקת, או שמילת תיקון במובן של ארוחה יש לה מקור קדום יותר? (יש להעיר, שהפועל תקן בקשר להכין סעודה, נמצא הרבה בספרות הרבנית.)


עשיתי חיפוש קל באוצר המנוצר ומצאתי מיד מציאה יפה. מדברי רבי יוחנן אשכנזי משנות הרי"ש בספרו משיבת נפש. המפרש באמת תיקון גדול לסעודה גדולה. אבל א"צ להרחיק להומור וכו'. שורו וראו:
ראה כאן.PDF
(157.35 KiB) הורד 338 פעמים

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' דצמבר 22, 2010 10:49 pm

מה אתה מדמיין? לא מבואר כך כלל בספר משיבת נפש!!!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' דצמבר 22, 2010 11:05 pm

1. באותה תקופה לא נהגו להיות ערים. זה התחיל, כנראה, מזמן הבית יוסף.
2. אין צורך להגיע ל"הומור אידישאי", ולרמזים שהחזן 'עודד' את הציבור... אלא פשוט, כביאורו של משיבת נפש, ש'תיקון גדול' הוא סעודה גדולה, ועכ"פ סעודה חריגה ביחס לשאר ימים טובים. (אתנחתא, מה לעשות, אני כן מבין שבעל משיבת נפש ביאר כך).

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' דצמבר 22, 2010 11:10 pm

לי נראה פשוט שאינו מביאו כלל לזה, וזה פשוט שיבוש, הוא רק מביא את הפיוט לברר אם יום עצרת ויום טבוח היינו הך. ולענ"ד פשוט כך יותר מביעא בכותחא. (ובכלל לשונו די משובשת כנראה בחוש ואכמ"ל)
נערך לאחרונה על ידי אתנחתא ב ד' דצמבר 22, 2010 11:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' דצמבר 22, 2010 11:13 pm

אבל הוא מביאו כדי לברר את הסיבה ש'הגדולים' היו מזמנים את הבחורים לסעודה, וגם 'יום טבוח' הוא בשביל האכילה.
כן ניתן להבין בספר משובש זה.

(דרך אגב, מהדיר הספר לא חס על כבוד מחברו ועל כבוד מעייני הספר, והשתמש בכתב יד פגום ל'פנים' הספר, ואת נוסחאות כתב היד המשובח הכניס להערות. ככה זה - איתמסר עלמא בידא דטיפשאי.)

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' דצמבר 23, 2010 2:39 am

ולי הקטן נראה שכל הנ"ל הוא דמיון גדול מהתחלתה עד סופה ....

מש"כ "עצרת" הכוונה בכלל לשמיני עצרת שהוא חג בפנ"ע לענין פז"ר קש"ב ולא שבועות
מש"כ "יום טבוח" נחלקו הפרשנים אי הכוונה לערב שבועות מטעם הנ"ל או שבועות עצמה (עי' ביאור הענין בהרחבה בכת"י המבורג 152 ואכמ"ל) או לאסרו חג השבועות בגלל ריבוי הקרבנות ביום זה

אך מ"מ מש"כ "תיקון גדול" הכוונה בהחלט לההגזוזטרא המיוחדת שהקימו בעזרת נשים בחג הסוכות כדי שלא יתערבו האנשים והנשים בשמחת בית השואבה, וכלישנא דמתני' (סוכה נ"א.) "במוצאי יום טוב הראשון של חג ירדו לעזרת נשים ומתקנין שם תיקון גדול", ובגמ' "מאי תיקון גדול? - אמר רבי אלעזר: כאותה ששנינו, חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא, והתקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. תנו רבנן: בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ, והיו באים לידי קלות ראש, התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים. ועדיין היו באין לידי קלות ראש. התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה"

(וכמו"כ אציין שלא הבנתי את פירושו של יונה פרנקל שהכוונה להבימה של עץ שהוקם בעז"נ שעליה ישב המלך בהקהל כשקרא את משנה תורה, וכי היכן מצינו שהקמת בימה זו נקרא בשם "תיקון גדול")

וכן הוא הפירוש בכתב יד המבורג 152
ובמחזור מעגלי צדק דפוס וויניציאה שכ"ח
ובמחזור הדרת קודש דפוסי וויניציאה שנ"ט - ווילהרמשדארף תל"ג
(צירפתי את כולם)
קבצים מצורפים
תקון גדול - המבורג 152.PNG
תקון גדול - המבורג 152.PNG (53.53 KiB) נצפה 5836 פעמים
תקון גדול - מעגלי צדק - ויניציאה שכ''ח.PNG
תקון גדול - מעגלי צדק - ויניציאה שכ''ח.PNG (27.62 KiB) נצפה 5836 פעמים
תקון גדול - הדרת קודש ווילהרמשדארף תל''ג.PNG
תקון גדול - הדרת קודש ווילהרמשדארף תל''ג.PNG (36.55 KiB) נצפה 5836 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' דצמבר 23, 2010 3:00 am

הנה האיור המדוברת מתוך מחזור וורמיישא כרך א' (מצורף)
וכפי הנראה להדיא הרי האופה בכלל מכניס "מצות" לתנור ולא "לחם ארוך" או פלודע"ן ושאר מיני מאפה הנהוגין לאוכלם בקידושא רבה בחג השבועות

והנה ביאורו של האיור מאת בצלאל נרקיס (מצורף) שג"כ מבאר דהכוונה לאפיית מצות

ומכל הנ,ל נראה להדיא שכל הביאור הנ"ל הינו בוקי סרוקי ...
קבצים מצורפים
איור במחזור וורמיישא - א' דשבועות.PNG
איור במחזור וורמיישא - א' דשבועות.PNG (395.7 KiB) נצפה 5822 פעמים
איורי יום א' דשבועות - נרקיס.PNG
איורי יום א' דשבועות - נרקיס.PNG (16.4 KiB) נצפה 5822 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' יוני 28, 2011 12:19 am

כעת מצאתי מחזור כתב יד נוסף [מחזור כמנהג אשכנז המערבית - כת"י ספריית מינכן 4 (1] שכתוב שם "פלדו"ש" ליד "תיקון גדול"
ומ"מ עדיין לא הדרנא בי שאין כאן משום "הומור אידשאי" ....
קבצים מצורפים
פלדוש.PNG
פלדוש.PNG (539.12 KiB) נצפה 5770 פעמים

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי איש אשכולות » ג' יוני 28, 2011 1:52 am

במחילה על סטיית הנושא.

מהו' תיקון'

מסופר שפעם דחקו חסידים בהגרי"ש נטנזון בעל השואל ומשיב שישתתף ב'תיקון', נענה ואמר "הנה אברהם תיקן שחרית יצחק מנחה וכו', ומה עם לוט, הוא לא תיקן כלום?! הא ודאי הוא תיקן שישתו יין".

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי הבונה » ד' יוני 29, 2011 3:34 pm

נראה לי שתיקון כלל לא קשור לסעודה, אלא הכונה המקורית שיתן מזונות לחבריא קדישא המסתופפת בצל הצדיק בחוסר כל, ובזה יהיה לנפשו תיקון. אלא שבמשך הזמן המשמעות השתנתה מעט כרגיל, עד שאומרים לתת תיקון.
והפשט ב"משיבת נפש" הוא בעליל על "יום טבוח" ולא על "תיקון גדול".

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' יוני 29, 2011 3:39 pm

משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

קול אומר קרא
הודעות: 64
הצטרף: ה' נובמבר 25, 2010 10:14 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי קול אומר קרא » ד' יוני 29, 2011 3:40 pm

שבטי ישראל, תודה רבה!

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי הבונה » ד' יוני 29, 2011 3:43 pm

י. רבינוביץ כתב:משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

כבר קדמוך, ראה לעיל בדברי השבטי ישראל ובמה השהעתיק מפרושי המחזורים

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: "שמחה והקהל ותיקון גדול" - מהו הוא תיקון גדול?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' יוני 29, 2011 4:07 pm

הבונה כתב:
י. רבינוביץ כתב:משנה מפורשת במסכת סוכה פ"ב. עיי"ש.
ובגמרא מוסבר מאי תיקון גדול, התקנת מחיצות בין גברים לנשים.

כבר קדמוך, ראה לעיל בדברי השבטי ישראל ובמה השהעתיק מפרושי המחזורים


אכן, טעיתי ונשמט ממני.
[אז בשביל מה צריך כאלו תשובות ארוכות]


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים