מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תעשה ולא מן העשוי במעמיד

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

תעשה ולא מן העשוי במעמיד

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' אוקטובר 04, 2017 4:13 am

הסתפקתי מי שהעמיד הסכך ע"י דבר המקבל טומאה, ואף דקיי"ל דהסוכה כשרה מכ"מ רוצה כעת להחליף המעמיד שיהי' דבר שאינו מק"ט, האם צריך ג"כ לנענע הסכך ואל"ה הוי תולמ"ה.

במושכל ראשון הי' נ"ל דתלוי בטעם דין מעמיד אם הוא גזירה, א"כ הרי הסוכה כשרה ורק מבטל את מצב החשש שגזרו בו, ואי"ז שום עשיה מחודשת ואי"צ לנענע, אמנם לטעם השני הוי תולמ"ה, וצריך לנענע.

ואף דיש לדון דהא קיי"ל דאף במעמיד בדבר המק"ט כשר, ואולי אין תולמ"ה כשכל הפסול בראשון הוא חומרא, מכ"מ יל"ד שאולי לא יועיל לו בחומרתו דבר, אא"כ ינענע הסכך.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: תעשה ולא מן העשוי במעמיד

הודעהעל ידי כח עליון » ב' אוקטובר 07, 2019 12:58 am

פשוט שכשר

עי' למשל שו"ע תרכו סעיף ג' לסכך על עצים דקים שמחזיקים את הרעפים, ובעצם כל סיכוך ע"ג קורות הבית,
שהראשונים (אני זוכר ריטב"א אבל יש עוד) קוראים לזה מלבד פסול 'בית' גם פסול 'תעשה ולא מן העשוי'.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים