ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מנין
הודעות: 476
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ד' אוקטובר 04, 2017 2:28 pm

ראיתי שבחסידות מישקולץ בפ"ת מביאים זמרים מחו"ל במוצאי יו"ט ראשון. וראוי לעשות על כך מחאה גדולה!

עזריאל ברגר
הודעות: 3317
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 04, 2017 2:31 pm

כנראה שהזמרים האלו אינם מחויבים ביוט"ש, אם מצד הדעות השונות שיש בזה (כמדומני שהעומד בראשם הוא רבינו חננאל) ואם מצד שבאים לארה"ק עם ב"ב ונוקטים כהרדב"ז שהבא עם ב"ב נקרא אין דעתו לחזור.
או מנימוקים אחרים כיו"ב, וכפי שהאריכו רבים (ואני הק' בתוכם) בסוגיא זו.

מנין
הודעות: 476
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ד' אוקטובר 04, 2017 2:33 pm

בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

עזריאל ברגר
הודעות: 3317
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 05, 2017 7:46 pm

מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

בין גברא לגברא
הודעות: 168
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ה' אוקטובר 05, 2017 10:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

עזריאל ברגר
הודעות: 3317
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 2:11 am

בין גברא לגברא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:בשנה שעברה הביאו את ליפא שמלצר, והוא עמד שם ונאם שלמרות שדעתו לחזור לחו"ל, מ"מ הוא חלק מעם ישראל וכו' וכו' עפ"ל

אני מקווה שלר"ח ולרדב"ז לא היית מצמיד את אותו תואר שהצמדת לליפא...

א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

אתה צודק עקרונית (אגב, בתוך חב"ד יש בזה מחלוקת גדולה, ודעתי האישית שבדעתו לחזור יש לנהוג כמקום שבא ממנו), אבל:
א. טרם ביררנו על מי הוא באמת סומך (ובפרט אינני יודע אם הוא בא לבדו או עם כל המשפחה - שאם בא עם כל המשפחה רבו הפוסקים האומרים שדעתו כמי שאין דעתו לחזור).
ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

בין גברא לגברא
הודעות: 168
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ו' אוקטובר 06, 2017 8:39 am

עזריאל ברגר כתב:
בין גברא לגברא כתב:א"א למצוא איזה פסק בראשון או פוסק מלפני מאות שנים ולהחליט שפסק זה משתלם לי ואנהוג ע"פ. יש מוסכמות בכלל ישראל, וכשיש פסק שרובא דרובא של הפוסקים פסקו כן וכן נוהגים כמעט כל כלל ישראל ברור שאסור לנהוג אחרת.
בחב"ד מקילים ביותר ביו"ט שני לבני חו"ל בא"י ע"פ הבנתם בשו"ע הרב [הגם שאינו ברור שהוא הקיל למעשה, ואולי אדרבה, ואין בדעתי לכתוב יותר בענין זה באשכול זו], אבל רק החושב שכל כלל ישראל צריך לקבל דעתו יכול לטעון שיש היתר לאנשים מקהילות אחרות לנהוג כן נגד המוסכם בכמעט כל שאר קהילות ישראל מימים קדמונים.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1553

אתה צודק עקרונית (אגב, בתוך חב"ד יש בזה מחלוקת גדולה, ודעתי האישית שבדעתו לחזור יש לנהוג כמקום שבא ממנו), אבל:
א. טרם ביררנו על מי הוא באמת סומך (ובפרט אינני יודע אם הוא בא לבדו או עם כל המשפחה - שאם בא עם כל המשפחה רבו הפוסקים האומרים שדעתו כמי שאין דעתו לחזור).
ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

א. בגדול המנהג שצריך לנהוג יו"ט שני של גליות בדעתו לחזור, ואף אם יש מיעוט שולי הנוהגים אחרת עד שידוע שאחד בא מקהילה כזו לא צריך אפילו לחוש כזה. ובפרט כשאנו מכירים המדוברים. אחד מהם בא מקהילת סקווער, שם מקפידים על זה. הוא התפרק קצת והיום מנהיג קהילה משלו של פורקי עולה למחצה לשליש ולרביע. בשנים שעברו ראיתי פרסום לשמחת בית השואבה בפתח תקווה שהביאו מקהילה של ילדים מחו"ל, ואינו עולה על הדעת שכולם באו מקהילה הנוהג שאינם צריכים לנהוג שני יו"ט בא"י.
מה שכתבו מהפוסקים על בא עם משפחתו אינו שייך היום כשמגיעים כבר עם הכרטיס חזרה, בחו"ל הוא כבר מסודר ואין בדעתו או רצונו אפילו לנסות להסתדר כאן, ואין סיכוי בעולם שהוא יחליט פתאום שהוא מסתדר כאן ואינו חוזר.
ב. מה תגיד בדברים אחרים? לדוגמא אם אחד יחליט שהוא אינו רוצה ממתין בין אכילת בשר לחלב ומקבל דעת התוס' שאחר ברכת המזון אפשר כבר לאכול חלב.

אב בבינה
הודעות: 582
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אוקטובר 06, 2017 9:05 am

עזריאל ברגר כתב:כנראה שהזמרים האלו אינם מחויבים ביוט"ש, אם מצד הדעות השונות שיש בזה (כמדומני שהעומד בראשם הוא רבינו חננאל) ואם מצד שבאים לארה"ק עם ב"ב ונוקטים כהרדב"ז שהבא עם ב"ב נקרא אין דעתו לחזור.
או מנימוקים אחרים כיו"ב, וכפי שהאריכו רבים (ואני הק' בתוכם) בסוגיא זו.

בכלל אין ראיה מר"ח, עי' מש"כ באריכות כאן:
viewtopic.php?f=17&t=21807#p214056

מנין
הודעות: 476
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ו' אוקטובר 06, 2017 12:08 pm

עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

עזריאל ברגר
הודעות: 3317
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 12:20 pm

מנין כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

ועדיין, יהודי שנוקט כשיטה שנכתבה בחלק מספרי הפוסקים שאת מימיהם אנו שותים (כנ"ל - שו"ע אדה"ז תצו,יא בדעה הראשונה - שנאמרה ב"סתם וי"א!") - אינו ראוי לתואר כזה!

מנין
הודעות: 476
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי מנין » ו' אוקטובר 06, 2017 12:35 pm

ויהודי שאוכל כבד עוף מטוגן בחמאה, ואומר בפני אלפי אנשים שהיום כבר אין צורך להחמיר בכך, האם מותר לאחל לו שיכנס עפר לפיו, או שכיון שר' יוסי הגלילי סובר כמותו, הרי הוא צדיק גמור??

עזריאל ברגר
הודעות: 3317
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 12:43 pm

מנין כתב:ויהודי שאוכל כבד עוף מטוגן בחמאה, ואומר בפני אלפי אנשים שהיום כבר אין צורך להחמיר בכך, האם מותר לאחל לו שיכנס עפר לפיו, או שכיון שר' יוסי הגלילי סובר כמותו, הרי הוא צדיק גמור??

כתבתי שהוא הולך בשיטת "פוסקים שאת מימיהם אנו שותים", וזהו בדיוק ההבדל.
(ובפרט שיש כמה רבנים שמורים כן למעשה בפועל בפשיטות)

סגי נהור
הודעות: 2292
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 06, 2017 2:40 pm

מנין כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. עדיין התואר "הנכבד" עפ"ל - מוגזם ביותר לגבי יהודי שנוהג כשיטה שיש פוסקים כך לכתחילה, גם אם אין זו השיטה המקובלת בפסיקה.

הנה ציטוט מאותו יהודי:
"...כיום אין טעם לחגוג "יו"ט שני של גלויות" בישראל. אני חלק מהעם היהודי, ואני חושב שאם אני לא מופיע במוצאי חג ראשון זו סתירה, כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה."
מקור

ע"פ הציטוט "התואר הנכבד" נקנה ביושר, ללא קשר לפסק ההלכה שבמקרה אחר היה יכול להיות לגיטימי.

עקביה
הודעות: 1735
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 22, 2017 8:25 am

באתר הנ"ל נכתב כך:
רב הישוב הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, הגיב ואמר "בן חוץ לארץ שעלה לארץ לשנת לימוד, או שהוא מרבה לבקר בארץ, עד ששהיותיו המצטברות בארץ עלו לסך שנה, למרות שעיקר מקומו בחוץ לארץ הוא נחשב קצת גם כבן ארץ ישראל, ולכן כאשר הוא נמצא בחג בארץ, דינו כבן הארץ ועליו לקיים יום טוב אחד ולא שניים".

מישהו יודע מקור לדברים אלה?

כרמי שלי
הודעות: 47
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ביטלו את יום טוב שני של גלויות

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' דצמבר 03, 2017 10:06 pm



חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים