מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אוקטובר 05, 2017 11:49 pm

אירע לי שנטלתי בטעות ד' מינים של אחר, וברכתי ב' הברכות, ועוד קודם שנענעתי בא ונטל הלה את שלו, ושלי היו במקום אחר, ונסתפקתי בבורותי מה לעשות עם ברכת שהחיינו, ולא ברכתי.
האם צריך לברך שהחיינו מחר?
והאם היה מועיל לי משהו אם הייתי מנענע בשלו? אם השהחיינו הוא על עצם המצווה או על מה שאני מקיימה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 06, 2017 2:14 am

לנענע בשלו - לכאורה מיותר, כי לנענע אתרוג גזול או שאול זה כמו לנענע לימון במקום אתרוג.
שהחינו ביום השני - בהלכות חנוכה (סימן תרעו) משמע שאפשר, ויש לעיין, כי שם השהחינו הולך גם על החג. ולכן למעשה אם יש אפשרות לצרף פרי או בגד חדש - לכאורה עדיף.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' אוקטובר 07, 2017 10:27 pm

לחכם צבי שביום הראשון מקיים את הדרבנן, לכאורה לא יברך ביום שני שהחיינו.


סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוקטובר 08, 2017 4:39 am

עי' במאמר בגדר ברכת שהחיינו על ללוב בירחון האוצר ח'.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6339
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 08, 2017 7:03 am

שייף נפיק כתב:אירע לי שנטלתי בטעות ד' מינים של אחר, וברכתי ב' הברכות, ועוד קודם שנענעתי בא ונטל הלה את שלו, ושלי היו במקום אחר, ונסתפקתי בבורותי מה לעשות עם ברכת שהחיינו, ולא ברכתי.
האם צריך לברך שהחיינו מחר?
והאם היה מועיל לי משהו אם הייתי מנענע בשלו? אם השהחיינו הוא על עצם המצווה או על מה שאני מקיימה?

ולמה נסתפקתם רק על שהחיינו, מה עם ברכת הלולב ברכתם עוה"פ על הלולב שלכם?

יש שכתבו (עי'בשו"ת ברכת יעקב סי' ב') שלשיטת המחבר בסי' י"ד דמותר ליטול טלית חבירו בלי רשות ולברך עליו, מותר ג"כ ליטול לולב של חבירו אפי' ביו"ט ראשון ולצאת בו בברכה ודלא כהרמ"א בסי' תרמ"ט דרק מיו"ט שני ואילך מותר ומברך.

א"כ כיון שלדעת המחבר יצא בברכה ובברכת שהחיינו, וממילא נשאר לכה"פ מחחוקת הפוסקים על הברכה וספק ברכות להקל.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' אוקטובר 08, 2017 8:41 am

מיללער כתב:יש שכתבו (עי'בשו"ת ברכת יעקב סי' ב') שלשיטת המחבר בסי' י"ד דמותר ליטול טלית חבירו בלי רשות ולברך עליו, מותר ג"כ ליטול לולב של חבירו אפי' ביו"ט ראשון ולצאת בו בברכה ודלא כהרמ"א בסי' תרמ"ט דרק מיו"ט שני ואילך מותר ומברך.

א"כ כיון שלדעת המחבר יצא בברכה ובברכת שהחיינו, וממילא נשאר לכה"פ מחחוקת הפוסקים על הברכה וספק ברכות להקל.


לכאורה בלי לעיין בפנים, סברתם היא אנן סהדי שרצונו לקנות ולא להשאיל, וכן ג"כ כוונת הבעלים להקנות, אך בנידו"ד שהוא כעודר בנכסי הגר וסבור ששלו הוא לכו"ע לא יועיל, הלא כן?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6339
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 08, 2017 4:03 pm

היינו שחסר דין קנין מצד הקונה, אז גם שואל לא הוי שהרי לא רצה לשאול, אלא שהאתרוג שאול הוא בידו ולא גזול שהרי לא רצה לגזול, וממילא חוזרין חלילה שהרי הוא כנוטל אתרוג של חבירו בלי רשות שלפי דברי הרא"ש אומדין אנו בדעתו של המקנה (ולא בדעת הקונה) שנתנו במתנה ע"מ להחזיר, ולא דמי לעודר בנכסי הגר דקונה מן ההפקר ואין שם דעת מקנה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוקטובר 08, 2017 4:10 pm

עושה חדשות כתב:ע"ע - http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=29579#p307746


מה ראית שמה?
וכי אם לא הייתי מכוין לזכות היה מועיל לי לשהחיינו??

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוקטובר 08, 2017 4:12 pm

מיללער כתב:
שייף נפיק כתב:אירע לי שנטלתי בטעות ד' מינים של אחר, וברכתי ב' הברכות, ועוד קודם שנענעתי בא ונטל הלה את שלו, ושלי היו במקום אחר, ונסתפקתי בבורותי מה לעשות עם ברכת שהחיינו, ולא ברכתי.
האם צריך לברך שהחיינו מחר?
והאם היה מועיל לי משהו אם הייתי מנענע בשלו? אם השהחיינו הוא על עצם המצווה או על מה שאני מקיימה?

ולמה נסתפקתם רק על שהחיינו, מה עם ברכת הלולב ברכתם עוה"פ על הלולב שלכם?

יש שכתבו (עי'בשו"ת ברכת יעקב סי' ב') שלשיטת המחבר בסי' י"ד דמותר ליטול טלית חבירו בלי רשות ולברך עליו, מותר ג"כ ליטול לולב של חבירו אפי' ביו"ט ראשון ולצאת בו בברכה ודלא כהרמ"א בסי' תרמ"ט דרק מיו"ט שני ואילך מותר ומברך.

א"כ כיון שלדעת המחבר יצא בברכה ובברכת שהחיינו, וממילא נשאר לכה"פ מחחוקת הפוסקים על הברכה וספק ברכות להקל.

ברכה על הלולב ברכתי.
פגשתי את הגאון ר' צבי וובר שליט"א והורה לברך שהחיינו למחר. נראה שלא חש להנ"ל.
שמעתי אח"כ שמסר על זה שיעור שלם, ולא בררתי עדיין מה נאמר שם.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6339
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 08, 2017 5:46 pm

לא הבנתי למה ברכת הלולב היה פשיטא לכם לברך ועל השהחיינו נסתפקתם, ממנ"פ אם יצאתם ידי חובת נטילת לולב בלולבו של חבירו הרי גם ברכת שהחיינו יצאתם, ומה עדיף זה מזה?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' אוקטובר 08, 2017 10:04 pm

מיללער כתב:היינו שחסר דין קנין מצד הקונה, אז גם שואל לא הוי שהרי לא רצה לשאול, אלא שהאתרוג שאול הוא בידו ולא גזול שהרי לא רצה לגזול, וממילא חוזרין חלילה שהרי הוא כנוטל אתרוג של חבירו בלי רשות שלפי דברי הרא"ש אומדין אנו בדעתו של המקנה (ולא בדעת הקונה) שנתנו במתנה ע"מ להחזיר, ולא דמי לעודר בנכסי הגר דקונה מן ההפקר ואין שם דעת מקנה.

אין הכי נמי איננו גם שואל, אך אכתי יכול לצאת בשל חברו אע"פ שאין לו דין שואל על האתרוג, כנלענ"ד,בלי עיון בספים כלל.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 09, 2017 12:06 am

ברכת שהחיינו אינו ברכת המצוה שהוקבעה דוקא עובר לעשייתו ובסמוך לו, ואם לאו לא יצא. אלא הוא ברכת השמחה מזכירת ענין המצוה. ולפי התוספתא בברכות פ"ו הלכות ט' י' וי"ד עיקר זמן הברכה הוא הרבה לפני קיומו כשמתחיל להתעסק בו.
וכיון שכך, כיון שהיה עסוק בענייני המצוה ושמח בכך ש"ד ויצא ידי חובתו.
ואם היינו סוברים שהוא ברכת המצוה כו', א"כ שוה דינו לנר חנוכה שמברך שהחיינו גם בלילות הבאים כשלא בירך קודם.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' אוקטובר 09, 2017 6:52 am

יבנה כתב:ברכת שהחיינו אינו ברכת המצוה שהוקבעה דוקא עובר לעשייתו ובסמוך לו, ואם לאו לא יצא. אלא הוא ברכת השמחה מזכירת ענין המצוה. ולפי התוספתא בברכות פ"ו הלכות ט' י' וי"ד עיקר זמן הברכה הוא הרבה לפני קיומו כשמתחיל להתעסק בו.
וכיון שכך, כיון שהיה עסוק בענייני המצוה ושמח בכך ש"ד ויצא ידי חובתו.
ואם היינו סוברים שהוא ברכת המצוה כו', א"כ שוה דינו לנר חנוכה שמברך שהחיינו גם בלילות הבאים כשלא בירך קודם.


כך סובר מר גם אם בטעות לקח ד' מינים המורכבים מלולב קנרי להפוסלים, הדס שוטה, צפצפה ואתרוג מורכב? האם גם בכה"ג ייחשב כעוסק בענייני המצוה?

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' אוקטובר 09, 2017 11:38 pm

בליל ש"ק זו מסר הגר"מ כהן שיעור בביהכנ"ס תפארת נחמן ודיבר בתו"ד בענין הזה ור"ל דאינו מברך שהחיינו פעם נוספת. לא היו לו ע"ז ראיות חותכות (כך הוא הגדיר את זה). ורצה לדמותו למדליק נ"ח בביהכנ"ס ביום ראשון ובירך שהחיינו שאינו מברך שוב בביתו. שאר דבריו איני זוכר.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 09, 2017 11:45 pm

מיכאל1 כתב:
יבנה כתב:ברכת שהחיינו אינו ברכת המצוה שהוקבעה דוקא עובר לעשייתו ובסמוך לו, ואם לאו לא יצא. אלא הוא ברכת השמחה מזכירת ענין המצוה. ולפי התוספתא בברכות פ"ו הלכות ט' י' וי"ד עיקר זמן הברכה הוא הרבה לפני קיומו כשמתחיל להתעסק בו.
וכיון שכך, כיון שהיה עסוק בענייני המצוה ושמח בכך ש"ד ויצא ידי חובתו.
ואם היינו סוברים שהוא ברכת המצוה כו', א"כ שוה דינו לנר חנוכה שמברך שהחיינו גם בלילות הבאים כשלא בירך קודם.


כך סובר מר גם אם בטעות לקח ד' מינים המורכבים מלולב קנרי להפוסלים, הדס שוטה, צפצפה ואתרוג מורכב? האם גם בכה"ג ייחשב כעוסק בענייני המצוה?

תן לחכם ויחכם עוד, ה"ה באלו מאחר שסבור שמקיים בהם המצוה.

שייך
הודעות: 66
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: מי שטעה וברך על ד' מינים של חבירו ביום הראשון. ובדין שהחיינו למחר!

הודעהעל ידי שייך » ג' אוקטובר 10, 2017 1:59 pm

כתב המשנ"ב סי' תרנ"א ס"ק נו'

" על כל אחד בפ"ע - דהיינו על הדס על נטילת עץ עבות ועל ערבה על נטילת ערבה וכן על אתרוג ומ"מ טוב שאח"כ ג"כ יחזור ויקחם כולם ביחד. אם בירך על הלולב ואחר הברכה ראה שלא היה בו הדס או ערבה או שהיו פסולים או מהופכים אם היה לו ההדס או הערבה בביתו באופן שא"צ להפסיק בינתיים כדי ליקח אותם יקח ארבעתן ביחד ויברך על אותו מין שהיה נחסר דהיינו על ערבה יברך על נטילת ערבה על הדס על נטילת עץ עבות ואם היה זה ביום ראשון צריך לברך עוד פעם שני שהחיינו בשביל הנחסר אבל על הלולב יצא כיון שהיה אצלו בביתו ארבעתם אבל אם לא היה לו בביתו ערבה אחרת או הדס אחר בשעה שבירך ואח"כ הביאו לו צריך לברך על ארבעתם יחד פעם שני על נטילת לולב כיון שלא היו מצויין אז אצלו בבית לא יצא גם על הלולב כמו שפסק המחבר וצריך לברך עליו פעם שניה ואם היה זה ביום א' צריך לברך גם שהחיינו פעם שנית: "

ולכאו' נפשטו הספיקות דלעיל.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים