מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אוקטובר 08, 2017 4:46 pm

חכם ישמעאלי, ממצרים, בן המאה הארבע עשרה, מתאר (מראות עיניו וממה שראה בספרים) את דרך נטילת לולב, ויש בדבריו כמה חידושים:
וחג הסוכות והוא שמונה ימים. הראשון מהם - החמשה עשר מתשרי, וכולם מועד, והיום האחרון ממנו ייקרא 'ערבה', שפירושו עץ הערבה...
ויעשו ביום הראשון משמונת הימים – בבית הכנסת – אגודות הדסים. אורך כל אגודה שלושה טפחים, ובכל אגודה שלושה ענפים, בכל ענף שלוש שכבות , בכל שכבה שלושה עלים מההדס; ובאמצעה ליבה ישרה של ענפי דקלים, ושלושה ענפי ערבה ואתרוג שלם מסריטה.
ויש בכל אחד משמונת הימים הללו – אחרי התפילה – זמן בבוקר, בו יביא שמש בית הכנסת לכל איש ויגיש בידו הימנית את אגודת ההדס, ובידו השמאלית האתרוג, ויהיו בידיהם והם עומדים, ויקרא עליהם מזמורים מן התהלים. וכאשר סיים את המזמורים, משלים עליהם החזן ומתפלל, וקורא עליהם פסוקים מהתורה. וכאשר סיים את הקריאה מתפלל את התפילה השנייה. הבוקר פנה, וכל איש מהם מחזיר מה שבידו מהאגודה והאתרוג אל הממונה, והם נפרדים.

תיאורו של הכותב מעניין מכמה פנים, שנעמוד עליהם בקצרה. מן התיאור עולה, כי ארבעת המינים לא נשמרו על־ידי כל אחד בביתו, אלא בבית הכנסת. ביום הראשון אגדו אותם בבית הכנסת, ובו הם נשארו, כאשר בכל יום, בסיום תפילת שחרית וקודם ההלל (הם ה'מזמורים מן התהלים'), נמסרו אגדי הלולב לכל אדם. מעניינת גם הדגשת הפרט ההלכתי של מסירת הלולב בימין והאתרוג בשמאל. כמו כן מבואר שהלולב ומיניו היו בידיהם עד סיום תפילת מוסף, מנהג הידוע ממקורות נוספים (עי' להלן, פרק טז, הערה 723). פרט נוסף: באמירת ההלל לא השתתפו הצבור, אלא החזן היה קורא לפניהם 'מזמורים מן התהלים' והם עומדים ושותקים. דרך זו היא, כידוע, הצורה המקורית והקדומה של קריאת ההלל, שעל־פיה הצבור אינם אומרים את המזמורים אלא רק עונים 'הללויה' אחרי כל פסוק ופסוק שאמר שלוחם, ואף הוסיפו לענות אחריו את ראשי המזמורים, אך לא יותר מכך (עי' סוכה לח ע"ב; רמב"ם, הלכות מגילה וחנוכה, ג יב-יג). דרך זו של קריאת ההלל נעלמה מהמנהג הנפוץ והמקובל כבר בתקופה קדומה למדי (השווה דברי רמב"ם, שם, יב-יד, בפתיחת וחתימת תיאורו למנהג המקורי: "מנהג קריאת ההלל בימי חכמים הראשונים כך היה... זה הוא המנהג הראשון ובו ראוי לילך, אבל בזמנים אלו, ראיתי בכל המקומות מנהגות משונות בקריאתו ובעניית העם, ואין אחד מהם דומה לאחר"), אך המשיכה להתקיים באי אלו מקהילות המזרח, כמו תימן (בה נהגו כן עד הדור האחרון; ראה: גברא, מחקרים בסידורי תימן, ג, עמ' 206-204).
לאור דייקנותו של החכם הישמעאלי בתיאור נטילת לולב, סביר שהוא גם לא טעה באומרו כי "שלושה ענפי ערבה" היו באגד הלולב, שכן מצאנו במזרח תיעוד נוסף למנהג חריג ונדיר זה, שהוסיף ערבה אחת על השתיים שמחובת ההלכה. בדרשה אנונימית לחג הסוכות בערבית־יהודית, שדרשנה כבר היה מצוי בספרו של הרמב"ם אך - לכל המאוחר – פעל קודם המאה השש־עשרה, מופיעה ההוראה הבאה בנוגע לכמות הערבות שיש ליטול למצוות לולב: "והערבה - לא יותר משלושה קנים" (מ' חבצלת, 'מדרש חג הסוכות לרב צדקה הכהן ב"ר שר שלום', סיני, סב [חורף תשכח], עמ' קו; ושם, מבוא, עמ' קה, פרטים על הדרשה). כלומר: אין ליטול מן הערבה יותר משלושה ענפים, אך שלושה - מותר כן, ושמא אף ראוי ליטול. מהדיר הדרשה ראה, בצדק, הוראה זו בכלל הדברים המוזרים הקיימים בדרשה (ראה: חבצלת, שם, עמ' קה), אך מדברי החכם הישמעאלי אנו נוכחים, שככל הנראה מנהג זה לא היה בלתי קיים במזרח.

ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' אוקטובר 08, 2017 6:42 pm

מה שמו של ישמעאלי זה? ואיפה הוא כתב את זה?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 08, 2017 6:54 pm

למה 8 ולא 9 ימים של גלויות ,והיאך נטלו ערבה בשמיני עצרת?

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אוקטובר 08, 2017 7:02 pm

חד ברנש כתב:מן התיאור עולה, כי ארבעת המינים לא נשמרו על־ידי כל אחד בביתו, אלא בבית הכנסת. ביום הראשון אגדו אותם בבית הכנסת, ובו הם נשארו, כאשר בכל יום, בסיום תפילת שחרית וקודם ההלל (הם ה'מזמורים מן התהלים'), נמסרו אגדי הלולב לכל אדם.

לפני כעשרים שנה שמעתי על גדול אחד (אולי רחמ"ד ווייסמאנדל) ששהה פעם במצרים בחג הסוכות, והשתומם על כמה מנהגים טובים שהיו להם:
איש מכובד אחד רצה לרדת לפני התיבה (או לעלות לתורה), ולא הניחוהו, לפי ששיקר בפני בית דין (או דיבר לשה"ר ברבים).
לפני אמירת הלל, הביא הגבאי אתרוגים ולולבים רבים, וכל אחד לקח סט אחד (אולי התנו בתחילה להקנות וכו' כדרך שעשה במקדש בראשונה כשחטפו וכו').
הרב האורח שש לקראת המציאה, איך שעושים את העיקר עיקר, ואת הטפל טפל.
עד כאן שמעתי, ואיני יודע כמה מן הדיוק יש בזה.
אם יש בסיפור הנ"ל אחיזה במציאות, הרי לנו שהמנהג העתיק שהביא הישמעאלי עוד רווח במצרים עד לאחרונה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' אוקטובר 08, 2017 10:02 pm

חד ברנש כתב:חכם ישמעאלי, ממצרים, בן המאה הארבע עשרה, מתאר (מראות עיניו וממה שראה בספרים) את דרך נטילת לולב, ויש בדבריו כמה חידושים:
וחג הסוכות והוא שמונה ימים. הראשון מהם - החמשה עשר מתשרי, וכולם מועד, והיום האחרון ממנו ייקרא 'ערבה', שפירושו עץ הערבה...
ויעשו ביום הראשון משמונת הימים – בבית הכנסת – אגודות הדסים. אורך כל אגודה שלושה טפחים, ובכל אגודה שלושה ענפים, בכל ענף שלוש שכבות , בכל שכבה שלושה עלים מההדס; ובאמצעה ליבה ישרה של ענפי דקלים, ושלושה ענפי ערבה ואתרוג שלם מסריטה.
ויש בכל אחד משמונת הימים הללו – אחרי התפילה – זמן בבוקר, בו יביא שמש בית הכנסת לכל איש ויגיש בידו הימנית את אגודת ההדס, ובידו השמאלית האתרוג, ויהיו בידיהם והם עומדים, ויקרא עליהם מזמורים מן התהלים. וכאשר סיים את המזמורים, משלים עליהם החזן ומתפלל, וקורא עליהם פסוקים מהתורה. וכאשר סיים את הקריאה מתפלל את התפילה השנייה. הבוקר פנה, וכל איש מהם מחזיר מה שבידו מהאגודה והאתרוג אל הממונה, והם נפרדים.

תיאורו של הכותב מעניין מכמה פנים, שנעמוד עליהם בקצרה. מן התיאור עולה, כי ארבעת המינים לא נשמרו על־ידי כל אחד בביתו, אלא בבית הכנסת. ביום הראשון אגדו אותם בבית הכנסת, ובו הם נשארו, כאשר בכל יום, בסיום תפילת שחרית וקודם ההלל (הם ה'מזמורים מן התהלים'), נמסרו אגדי הלולב לכל אדם. מעניינת גם הדגשת הפרט ההלכתי של מסירת הלולב בימין והאתרוג בשמאל. כמו כן מבואר שהלולב ומיניו היו בידיהם עד סיום תפילת מוסף, מנהג הידוע ממקורות נוספים (עי' להלן, פרק טז, הערה 723). פרט נוסף: באמירת ההלל לא השתתפו הצבור, אלא החזן היה קורא לפניהם 'מזמורים מן התהלים' והם עומדים ושותקים. דרך זו היא, כידוע, הצורה המקורית והקדומה של קריאת ההלל, שעל־פיה הצבור אינם אומרים את המזמורים אלא רק עונים 'הללויה' אחרי כל פסוק ופסוק שאמר שלוחם, ואף הוסיפו לענות אחריו את ראשי המזמורים, אך לא יותר מכך (עי' סוכה לח ע"ב; רמב"ם, הלכות מגילה וחנוכה, ג יב-יג). דרך זו של קריאת ההלל נעלמה מהמנהג הנפוץ והמקובל כבר בתקופה קדומה למדי (השווה דברי רמב"ם, שם, יב-יד, בפתיחת וחתימת תיאורו למנהג המקורי: "מנהג קריאת ההלל בימי חכמים הראשונים כך היה... זה הוא המנהג הראשון ובו ראוי לילך, אבל בזמנים אלו, ראיתי בכל המקומות מנהגות משונות בקריאתו ובעניית העם, ואין אחד מהם דומה לאחר"), אך המשיכה להתקיים באי אלו מקהילות המזרח, כמו תימן (בה נהגו כן עד הדור האחרון; ראה: גברא, מחקרים בסידורי תימן, ג, עמ' 206-204).
לאור דייקנותו של החכם הישמעאלי בתיאור נטילת לולב, סביר שהוא גם לא טעה באומרו כי "שלושה ענפי ערבה" היו באגד הלולב, שכן מצאנו במזרח תיעוד נוסף למנהג חריג ונדיר זה, שהוסיף ערבה אחת על השתיים שמחובת ההלכה. בדרשה אנונימית לחג הסוכות בערבית־יהודית, שדרשנה כבר היה מצוי בספרו של הרמב"ם אך - לכל המאוחר – פעל קודם המאה השש־עשרה, מופיעה ההוראה הבאה בנוגע לכמות הערבות שיש ליטול למצוות לולב: "והערבה - לא יותר משלושה קנים" (מ' חבצלת, 'מדרש חג הסוכות לרב צדקה הכהן ב"ר שר שלום', סיני, סב [חורף תשכח], עמ' קו; ושם, מבוא, עמ' קה, פרטים על הדרשה). כלומר: אין ליטול מן הערבה יותר משלושה ענפים, אך שלושה - מותר כן, ושמא אף ראוי ליטול. מהדיר הדרשה ראה, בצדק, הוראה זו בכלל הדברים המוזרים הקיימים בדרשה (ראה: חבצלת, שם, עמ' קה), אך מדברי החכם הישמעאלי אנו נוכחים, שככל הנראה מנהג זה לא היה בלתי קיים במזרח.

נראה לי שיש לפחות חלק מבני תימן שנוהגים כן עד היום ועד בכלל.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אוקטובר 08, 2017 10:50 pm

ידוע לי, שכן נוהגים חלק מבני תימן (עדת הבלאדיים בעיקר), ו'הדור האחרון' בדבריי כולל את הדור הנוכחי...
(מול בית הורי, באחת מערי המרכז המפורסמות, שכן -ואולי עוד שוכן- בית כנסת תימני בלדי מקורי-מקורי, וכילד תמיד התפלאתי על קריאות ה'הללויה' שלהם...)

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מדברי חכם ישמעאלי על מצות לולב

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' אוקטובר 09, 2017 4:50 am

קאצ'קלה כתב:
חד ברנש כתב:מן התיאור עולה, כי ארבעת המינים לא נשמרו על־ידי כל אחד בביתו, אלא בבית הכנסת. ביום הראשון אגדו אותם בבית הכנסת, ובו הם נשארו, כאשר בכל יום, בסיום תפילת שחרית וקודם ההלל (הם ה'מזמורים מן התהלים'), נמסרו אגדי הלולב לכל אדם.

לפני כעשרים שנה שמעתי על גדול אחד (אולי רחמ"ד ווייסמאנדל) ששהה פעם במצרים בחג הסוכות, והשתומם על כמה מנהגים טובים שהיו להם:
איש מכובד אחד רצה לרדת לפני התיבה (או לעלות לתורה), ולא הניחוהו, לפי ששיקר בפני בית דין (או דיבר לשה"ר ברבים).
לפני אמירת הלל, הביא הגבאי אתרוגים ולולבים רבים, וכל אחד לקח סט אחד (אולי התנו בתחילה להקנות וכו' כדרך שעשה במקדש בראשונה כשחטפו וכו').
הרב האורח שש לקראת המציאה, איך שעושים את העיקר עיקר, ואת הטפל טפל.
עד כאן שמעתי, ואיני יודע כמה מן הדיוק יש בזה.
אם יש בסיפור הנ"ל אחיזה במציאות, הרי לנו שהמנהג העתיק שהביא הישמעאלי עוד רווח במצרים עד לאחרונה.

מצאתי באיש חמודות עמ' שיט, מה שסיפר רחמ"ד ווייסמאנדל (אבל שם מרוקו ולא מצרים, וכן גם 'ערב סוכות' ולא בחג הסוכות עצמו):
איש חמודות.JPG
איש חמודות.JPG (95.08 KiB) נצפה 2126 פעמים


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים